• 0

Uitkopen uit Ltd.

Ik ben 2 jaar geleden samen met iemand een engelse ltd. gestart waarin wij beide 50% van de aandelen houden. Nu 2 jaar later gebeurd er nog weinig en ben ik niet tevreden over het werk dat mijn collega doet.

 

Ik wil er mee stoppen. Ik heb geen intresse om mijn collega uit te kopen, ik zou graag willen dat hij dit bij mij doet. Het bedrijf heeft een aantal vaste klanten en draait een kleine winst. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of hij mij wil uitkopen, heb het ook nog niet overlegd. Wil eerst de mogelijkheden en risico's uitzoeken.

 

Volgens de statuten heeft hij als eerste recht op de aandelen van mij, maar als hij deze niet wil overnemen moet ik deze dan te koop aanbieden aan een externe partij?

Link naar reactie
  • 0

Dat partners de eerste keus hebben is vrij standaard. Maar jullie zullen een waarde moeten gaan bepalen en dat kan een hele klus worden; je partner heeft neem ik aan andere belangen. Het makkelijkste is dat jullie er onderling uitkomen, overleggen kan toch geen kwaad?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bij een aanbiedingsregeling/blokkeringsregeling moet je inderdaad je aandelen eerst aan de andere aandeelhouders aanbieden. Wat je mogelijkheden/risico's zijn...de aandelen zullen gewaardeerd moeten worden en die zijn afhankelijk van de waarde van de vennootschap in zijn geheel (immers het is een aandeel in die totale vennootschap). Er zijn duizenden berekenmethodes, en je kan het zo ingewikkeld en duur maken als je zelf wilt. Als de medeaandeelhouder je aandelen niet wilt, en jij wil er per se vanaf, dan zal je weinig anders resten dan deze aan een derde aan te bieden. Het lijkt me dat je met hem om de tafel zult moeten gaan zitten om te beproeven wat hij wil.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Als je zo ver komt dat er gewaardeerd is en verkocht kan worden, zorg dan voor goede afspraken op papier, garanties, vrijwaringen, et cetera. Denk daar niet te makkelijk over, want dat kan tot grote problemen komen, voor beide partijen. Een en ander moet goed vastliggen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Er is een bijzondere nieuwe ontwikkeling. Ik krijg net een brief dat ons bedrijf is opgeheven, er staat bij vermeld dat dit kan komen door het niet indienen van een annual return in Engeland. Ik ging er van uit dat dit gewoon gebeurd was. Mijn collega is secretaris van de Ltd. Heeft dit nog gevolgen in de afwikkeling van deze zaak?

Link naar reactie
  • 0

Schoolvoorbeeld van een goeie tussenpersoon!!

 

Het bedrijf bestaat dus simpelweg niet meer.

 

Helaas voor de Nederlandse wetgeving zullen jullie vanaf de datum van uitschjrijving in Companies House als hoofdelijk aansprakelijk worden gezien.

 

Verder zul je op moeten letten dat er geen boetes uitgedeeld zijn.(wat ik wel zeker verwacht) Mocht je nog eens aan de grens in de UK komen kan dit gevolgen hebben. (5jaar)

 

Vreemd dat hier geen eerdere correspondentie van is geweest? Companies house is wat dit soort dingen betreft zeer correct!

 

Als aandeelhouder zijn er verder weinig tot geen consequenties.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Ik zou direct uitgebreide verantwoording vragen van je vertegenwoordiger.

 

Dit is dus wel het nadeel van statutair een (buitenlandse) rechtspersoon vestigen in het buitenland zonder al te veel controle....

 

Dit is een zeer 'tricky' situatie. Het is van groot belang precies te onderzoeken wat er gebeurd is, en hoe, en waarom, en door wie, en wat de consequenties zijn. Deze situatie is te penibel om (enkel) op een forum als dit te bespreken. Goed bekeken moet worden - aan de hand van alle feiten/omstandigheden/documenten/betrokkenen wat de (aansprakelijkheids)consequenties voor jou zijn (uiteraard zijn er vele betrokkenen bij een onderneming: bestuurder, aandeelhouders, maar ook crediteuren, eventueel werknemers, etc).

 

Actie dus!!

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Heel belangrijk is of jullie een structuur hadden of een alleenstaande Ltd.

Wanneer het alleen een Ltd. geweest is lijkt mij het handig alsnog de stukken in te sturen. In iedergeval voor de belastingen.

 

Hoe dan ook; let op het antwoord van Rick en Saskia en zoek het uit.

 

Kan een hoop problemen voorkomen.

 

Wat ga je nu doen, gezien er niets meer is.

Is er geen omzet, zijn er geen klanten?

Wat ga je nu doen?

 

Stel je je compagnon aansprakelijk voor de gemiste omzet?

Hoe nu te factureren?

 

Ik wens je veel sterkte, want zo heb je wat en zo heb je niets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.