• 0

Waarom hebben we eigenlijk nog een kassa en cassiëre?

Op de site van http://www.fairtrade.nl/ liep ik toevallig tegen een filmpje op (onderaan op de hoofdpagina) waarin rijst werd verkocht vanaf een bakfiets midden op een groot centraal stads plein. Op de bakfiets rijst en een geld potje zonder een verkoper er om heen. Verrasend dat het allemaal blijft staan. Conclusie is dat als je een eerlijk produkt verkoopt met een eerlijke prijs, iedereen zonder probleem betaald, zonder controle :-)

 

Zijn alle produkten dan zo oneerlijk dat we zoveel casiëres en kassa's nodig hebben :-)

 

Perry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik hier door het tuindersgebied naar Castricum rij kom ik langs allemaal kasten met fruit, verse bloemen of planten. Steevast een brievenbusje/geldbusje ernaast. Goedkopere bloemen vind je niet,en voordat ik ergens een bezoekje afleg dus altijd eerst een ritje door het tuindersgebied. In de omgeving van Westfriesland is het helemaal een uitgerekte groenteboer, van appels en peren tot pompoenen en sperziebonen: alles is langs de weg te koop.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu je het zegt ken ik inderdad ook wat van die onbemande bloemenstalletjes. Wel wonderlijk, daar waar geen kassa staat is dan beter/eerlijker?!

 

 

Maar wat is een eerlijk/oneerlijk produkt?

 

Te veel stempeltjes proberen het te definiëren.

Maar schiet nu een beetje door, aan het werk, kassa's laten rinkelen :-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Helaas... veel mensen zijn niet eerlijk, veel mensen betalen niet of betalen te weinig. Mijn ouders hebben jarenlang een zo'n tuinderskarretje met groenten langs de weg gehad.

 

Na een aantal jaar zijn ze gestopt, want zo'n 1/3 betaald helemaal niet en zo'n 1/3 betaald te weinig... je wil niet weten hoeveel paar cent muntjes in het bakje zaten (het lijkt dan of ze 'netjes' betalen).

 

De laatste jaren was het ook erg 'in' om het geldbakje mee te nemen of open te breken. Toen mensen de hele kar (met geldbakje en groente) meenamen, zijn mijn ouders ermee gestopt.

 

Gevolgen? Ja zeker... hier in de buurt verkopen veel tuiners hun waren alleen op zaterdagochtend vanuit de schuur, staat het karretje onder het keukenraam of in de schuur of heeft men een automaat aangeschaft (waarvan de terugverdientijd op circa 2 jaar schijnt te liggen).

 

Misschien werkt het prima in andere landen, maar Nederland is daar (helaas) niet meer geschikt voor.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Conclusie is dat als je een eerlijk produkt verkoopt met een eerlijke prijs, iedereen zonder probleem betaald, zonder controle :-)

 

Hoi Perry, ik denk dat je conclusie enigzins voorbarig is :)

 

Ik heb laatst de film 'We feed the world gezien' (http://www.wefeedtheworld.nl). Hieruit blijkt dat wij over het algemeen niet bereid zijn een eerlijke prijs te betalen.....

 

"Met even wonderschone als onvergetelijke beelden ontrafelt We Feed the World het bizarre verhaal van ons voedsel, alvorens het in de schappen van de supermarkt belandt. Regisseur Erwin Wagenhofer onderzoekt de marktmechanismen die ten grondslag liggen aan onze voedselindustrie en roept verschillende interessante vragen op. Waarom is strooizout bijvoorbeeld meer waard dan graan?

"

 

Wel een aanrader.

 

gr,

 

Emile

Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het eerder van eerlijke klanten dan van eerlijke producten afhangt.

 

Een eerlijke klant die het product niet eerlijk of te duur vindt laat het gewoon links liggen, maar er blijven altijd mensen die het dan maar jatten en daar verder ook niet mee zitten.

 

Wel heb ik het idee dat er meer gejat zal worden naarmate de passanten anoniemer zijn, zoiets werkt gewoon beter in gemoeddelijk platteland dan in de grote stad waar allerlei figuren er even handig misbruik van maken.

 

Aardig voorbeeld: in kerken kun je vaak zo een kaarsje pakken en wat muntjes in een bakje gooien. Denk dat weinig mensen lomp genoeg zijn daar kaarsen te jatten :)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Of het nu met het produkt te maken heeft weet ik niet.

Daarnaast is zwarte piet in beeld wel een vreemde verschijning bij dit spotje.

 

Daarnaast kunnen we tegewoordig ook zelf scannen in de supermarkt en met pin betalen. Wel zie je hier nog personeel.

 

Waarom; Ook al probeer ik een pak rijst te jatten, dus niet te scannen, weer personeel nodig om het in de gaten te houden.

 

Heb jij trouwens in dit filmpje alle pakjes rijst ten opzichte van de betalingen gecontroleerd.

 

Zelf heb ik een groothandel met dure diamantgereedschappen. Per jaar wordt er een aantal K gestolen. Onder onze ogen weg.

 

Hebben wij nog mensen nodig?

Je hebt altijd tekort!

 

Laten we nou niet denken dat we zelf niet meer nodig zijn, want die tijd is nog lang niet aangebroken.

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Dat groentestalletje of confituurkraampje met spaarpotje ernaast vind ik een leuk systeem, heb het in Belgie nog nooit ergens gezien eigenlijk (of niet opgelet).

 

we zijn heel vaak in Zeeland omdat onze boot daar ligt en daar ben ik wel enthousiaste klant geworden. Viel me toch op dat het spaarpotje in de onbemande karretjes zeer stevig vastgemaakt was aan de kar en het onmogelijk open te wrikken geweest zou zijn indien ik dat gewild had. Maar 'eerlijk is eerlijk', ik zou nooit ofte nimmer zonder correct betalen een potje confituur meenemen van het tafeltje.

 

Ik gebruik altijd de zelfscanning in mijn supermarkt, je wordt ad random aan de kassa gecontroleerd en ik heb vaak teveel gescand ... nog nooit te weinig.

 

Wat fairtrade betreft moet ik Benm bijtreden : ik koop koffie en gedroogde mango's altijd in de Wereldwinkel maar voor een aantal andere producten voel ik idd niet de neiging die eerlijke prijs te willen betalen omdat ik het te duur vind. Maar daarom ga ik ze nog niet jatten !

 

Het is dus denk ik niet de eerlijkheid van de producten die het verschil gaat maken maar de eerlijkheid van de persoon...

 

groetjes

 

brenda

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast kunnen we tegewoordig ook zelf scannen in de supermarkt en met pin betalen. Wel zie je hier nog personeel.

 

 

Dat project waarbij de klant zelf scant is volgens mij puur emotiebedrog .

Volgens dit onderzoek zou een cassiere tot 7x sneller zijn.

 

Pas als het scannen niet meer nodig is (RFID?) is en mobiel betalen (NFC?) is uitgerold, wordt de kassa overbodig.

 

Link naar reactie
  • 0

het gaat mij idd vooral om de wachtrij aan de kassa die ik vreselijk vind... om nog te zwijgen over het feit dat ik alles uit het karretje moet laden en nadien terug in moet laden.

 

in mijn vaste supermarkt zijn er 3 kassa's voor zelfscanning en 5 gewone. Als je aan de gewone aan moet schuiven duurt het makkelijk iets meer dan 7 min tussen aankomen aan kassa en buitenstappen.

7 min = 420 sec

470 sec / 7 sec per product dat ik scan = 60 producten

dat gebeurt toch uiterst zelden dat ik er zoveel heb...

 

brenda

Link naar reactie
  • 0

het gaat mij idd vooral om de wachtrij aan de kassa die ik vreselijk vind... om nog te zwijgen over het feit dat ik alles uit het karretje moet laden en nadien terug in moet laden.

 

Er zijn zelfs supermarkten die willen dat je na het scannen de boodschappen weer los in de kar kiepert i.p.v. boodschappentas/doos. Dan kun je bij de auto dus nog een keer alles overpakken. Maar dat verd*m ik dus.

 

in mijn vaste supermarkt zijn er 3 kassa's voor zelfscanning en 5 gewone. Als je aan de gewone aan moet schuiven duurt het makkelijk iets meer dan 7 min tussen aankomen aan kassa en buitenstappen.

7 min = 420 sec

470 sec / 7 sec per product dat ik scan = 60 producten

dat gebeurt toch uiterst zelden dat ik er zoveel heb...

 

Het is bij drukte aan de kassa natuurlijk altijd weer de sport om de snelste rij te kiezen. Als de zelfscankassa's ook een rij hebben en de karren zijn vol dan weet je door eerder genoemd onderzoek dat je beter een kassa met cassiére kunt nemen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zelfs supermarkten die willen dat je na het scannen de boodschappen weer los in de kar kiepert i.p.v. boodschappentas/doos. Dan kun je bij de auto dus nog een keer alles overpakken. Maar dat verd*m ik dus.

 

Als er dan toch personeel staat, mag het wel meteen goed in elkaar steken... in landen met wat vriendelijker lonen is het best gebruikelijk dat er naast een cassiere ook een inpakker staat die het meteen voor je in een tas stopt. Lijkt me in nederland wat prijzig, maar handig is het zeker.

 

Wat zelf-scan en dergelijke betreft: hopelijk worden rfid tags zodanig goedkoop dat je ze in iedere retailverpakking kunt verwerken, en meerdere tegelijk kunt uitlezen. Dan pak je de boodschappen in een tas (stapel tassen ipv mandjes bij de ingang), loop daarmee door een scan-poortje, pinpas erdoor en wegwezen.

 

Niets overpakken, en zolang je maar zorgt dat iedereen door het poortje naar buiten moet ook best veilig.

Link naar reactie
  • 0

Het is bij drukte aan de kassa natuurlijk altijd weer de sport om de snelste rij te kiezen. Als de zelfscankassa's ook een rij hebben en de karren zijn vol dan weet je door eerder genoemd onderzoek dat je beter een kassa met cassiére kunt nemen.

 

spreken we over hetzelfde systeem ? ik neem bij het binnenkomen in de supermarkt een toestel mee en terwijl ik door de winkel loop scan ik alles wat ik in mijn karretje leg. Als ik klaar ben stop ik de scanner terug op zijn plaats en mijn kasticket komt eruit. Dat kasticket is het enige wat ik af moet geven aan de kassa, je kan dan meestal meteen afrekenen, af en toe is er controle. Er staat daardoor aan de zelfscanningkassa's nooit een rij... alleen als er iemand controle heeft kan het gebeuren dat er daardoor op de echte piekmomenten eens 2 mensen even moeten wachten tot die persoon gecontroleerd is. Maar meestal kom ik dus aan de kassa, kies uit de 3 degene waar niemand staat, geef ticket af, betaal en stap buiten, gemiddeld 30sec. duurt dat hele proces... feit dat ze van 1 op 3 kassa's overgegaan zijn zegt veel...

 

b

 

Link naar reactie
  • 0

Het is bij drukte aan de kassa natuurlijk altijd weer de sport om de snelste rij te kiezen. Als de zelfscankassa's ook een rij hebben en de karren zijn vol dan weet je door eerder genoemd onderzoek dat je beter een kassa met cassiére kunt nemen.

 

spreken we over hetzelfde systeem ? ik neem bij het binnenkomen in de supermarkt een toestel mee en terwijl ik door de winkel loop scan ik alles wat ik in mijn karretje leg. Als ik klaar ben stop ik de scanner terug op zijn plaats en mijn kasticket komt eruit. Dat kasticket is het enige wat ik af moet geven aan de kassa, je kan dan meestal meteen afrekenen, af en toe is er controle. Er staat daardoor aan de zelfscanningkassa's nooit een rij... alleen als er iemand controle heeft kan het gebeuren dat er daardoor op de echte piekmomenten eens 2 mensen even moeten wachten tot die persoon gecontroleerd is. Maar meestal kom ik dus aan de kassa, kies uit de 3 degene waar niemand staat, geef ticket af, betaal en stap buiten, gemiddeld 30sec. duurt dat hele proces... feit dat ze van 1 op 3 kassa's overgegaan zijn zegt veel...

 

b

 

 

Het systeem dat je zelf een scanner mee de winkel inneemt kende ik nog niet. Dat is in ieder geval veel beter en sneller dan de situatie waarbij je bij het verlaten van de winkel langs een vast opgestelde scanner moet om alle artikelen handmatig te scannen.

 

Waar is deze methode met een mobiele handscanner al operationeel?

 

Ik zie nu pas dat je tot onze gewaardeerde zuiderburen behoort. Kennelijk lopen ze in Belgie toch een stukje voor op NL m.b.t tot zelfscanning.

 

Link naar reactie
  • 0

jeetje, jullie systeem is idd niet een 'snelle' oplossing. de link die je doorstuurde is zelfde winkelketen als waar ik shop, maar bij ons is het een ietsje anders, ttz wij printen zelf ons kasticket en geven dat af.

Voordeel van die zelfscanning is behalve de tijdswinst aan de kassa is bovendien dat je tijdens het shoppen altijd ziet hoe hoog bedrag aankopen tot dan toe is, soms wel handig.

 

hoe het werkt :

 

je hebt een 'Plus kaart' nodig, dat is een getrouwheidskaart waarmee je punten spaart, uitgegeven door de supermarkt. Op die kaart staat een barcode en die scan je in. Tot nu toe kan je wel alleen selfscannen in het filiaal waar je kaart uitgegeven werd. (de Plus kaart zelf kan je wel voor verzamelen punten gebruiken in élk filiaal van de keten)

Als je net met het systeem begint te werken krijg je regelmatig controle, de eerste drie keer sowieso elke keer en erna is het gemiddeld 1x per drie keer. Dat kan 2 keer op rij zijn en daarna 4 keer, of omgekeerd of whatever, het is echt ad random.

Je aankopen worden vergeleken met je eigen scanresultaten en als je altijd correct bent vermindert de controle een beetje in de loop der tijd. Ik heb begrepen dat als je fout scant en dat meer dan 1keer gebeurt dat de controle dan veel strenger is en je zelfs kans hebt het systeem niet meer te mogen gebruiken, maar is maar 'horen zeggen', weet niet of dat waar is. Zelf scan ik al een jaar of 5 denk ik en ik krijg maar zelden controle meer, maar ik heb werkelijk niet 1x tekort gescand. (wel al vaak teveel...)

 

brenda

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.