• 0

Afsplitsing uit stichting

Hallo,

 

Momenteel loop ik als bedrijfseconomie student stage bij een onderwijsondersteunend bedrijf genaamd RPCZ. Ik doe hier een onderzoek wat hier verder niet van toepassing is, maar zij hebben mij gevraagd om een kleine extra opdracht te doen.

 

Deze stichting heeft namelijk ook een kleine afdeling die ondersteunend werk verricht voor bedrijven, gemeenten en diverse andere non-profit organisaties. Deze afdeling valt momenteel nog onder de stichting, maar op deze manier kunnen ze niet marktconform werken doordat de stichting vanzelfsprekend geen winstoogmerk heeft. Nu hebben ze het plan opgevat om van deze afdeling een afzonderlijke rechtsvorm te maken, bijvoorbeeld een BV.

 

De opdracht aan mij was uit te zoeken welke juridische en financiële gevolgen dit heeft. Na veel speurwerk op internet en in wetteksten ben ik nog niet veel wijzer geworden. Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen jullie mij op weg helpen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Alex Nagelhout

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, daar heb ik wel ervaring mee. Er zijn momenteel veel stichtingen bezig met het afsplitsen van (belaste) activiteiten naar BV's of andere stichtingen om de vennootschapsbelasting te beperken. Maar dat is vrij ingewikkelde materie, waar vaak dure adviseurs aan te pas komen.

 

Waarom kan de stichting niet marktconform werken? Ook bij marktconform werken hoeft er geen sprake te zijn van een winstoogmerk. Afhankelijk van de resultaten en de exacte activiteiten moet dan de afweging worden gemaakt of de activiteiten een onderneming vormen. Zo ja, dan kunnen deze vaak beter in een BV of steunstichting worden ondergebracht, die dan belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting.

 

Misschien moet je eens googelen op FFI of fiscaal fondsverwervende instelling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ronaldinho:

Je hebt gelijk over dat marktconform werken. Het probleem ligt in het feit dat deze afdeling eigenlijk niet meewerkt aan het doel van de stichting omdat de afdeling niet binnen het onderwijssegment werkt. Mijn vraag was ook meer welke beren er op de weg liggen bij afsplitsing.

 

malamut:

Het onderwijs zelf is inderdaad vrijgesteld van BTW, maar dit is een onderwijs ondersteunend bedrijf en daardoor wel BTW plichtig, dus het BTW verhaal is niet van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de opbrengsten van deze activiteiten worden gebruikt binnen de doelstelling van de stichting, zijn er wel mogelijkheden. Maar het klinkt alsof deze afdeling (en misschien nog wel meer onderdelen van de stichting) een onderneming gaat drijven.

 

In dat geval zal de stichting (gedeeltelijk) belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting, iets waar de belastingdienst momenteel scherp op let. Wil je de activiteiten en de inkomsten wel binnen het bereik van de stichting houden, dan kun je overwegen een BV op te richten waar de stichting dan aandeelhouder van wordt, en de onderneming daarin onder te brengen.

 

Het voordeel is dan dat je geen (minder) discussie hebt met de belastingdienst en dus vooraf weet waar je aan toe bent. Het nadeel is dat je zeker weet dat de BV wél (volledig) belastingplichtig is.

 

Het afsplitsen van activiteiten kan via een juridische splitsing, maar dat lijkt me wat te ingewikkeld. Zolang de stichting niet als belastingplichtige wordt aangemerkt voor de vennootschapsbelasting, kun je de betreffende activiteiten ook gewoon verkopen aan een BV of gelieerde stichting. Dat is gewoon een kwestie van een overeenkomstje opstellen. Voor de BTW loopt dat glad, omdat beide instellingen een onderneming zullen drijven voor de BTW (en bovendien zal het waarschijnlijk een vrijgestelde levering zijn, omdat het een (gedeelte van een) algemeenheid van goederen is die over zal gaan).

 

Als je het goed insteekt zijn er dus niet al te veel beren, maar het is wel verstandig dit onder deskundige begeleiding te doen (het liefst een belastingadviseur, maar met een accountant/boekhouder/jurist gaat het bijna net zo vaak ook goed ;D)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

...

 

In dat geval zal de stichting (gedeeltelijk) belastingplichtig worden voor de vennootschapsbelasting, iets waar de belastingdienst momenteel scherp op let. Wil je de activiteiten en de inkomsten wel binnen het bereik van de stichting houden, dan kun je overwegen een BV op te richten waar de stichting dan aandeelhouder van wordt, en de onderneming daarin onder te brengen.

 

...

 

Dit lijkt mij een reële oplossing. Van verkoop van de activiteiten is absoluut geen sprake vanwege de kennis die dan verloren gaat. Als ik je goed begrijp dan zijn er in het geval van oprichting van een nieuwe BV waar de stichting eigenaar (enig aandeelhouder?) van is weinig problemen te verwachten?

Link naar reactie
  • 0

Het is iets wat regelmatig gebeurt, dus in die zin zijn er weinig problemen te verwachten. Een stichting mag enig aandeelhouder zijn van een BV.

 

Je moet wel rekening houden met wat kosten: er komen in ieder geval een notaris en een accountant bij kijken, eventuele contracten, personeel, etc. moeten overgezet worden, dat soort dingen.

 

Het eenvoudigste is vaak om een BV op te richten met minimaal 18.000 euro cash (geen accountantsverklaring nodig) en vervolgens de activiteiten en bijbehorende activa te "verkopen" aan de BV. Maar dat is afhankelijk van de specifieke situatie en dus iets om met je eigen adviseur(s) te bespreken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kan de activiteiten ook "inbrengen" in een nieuwe BV. Een accountant moet dan verklaren dat de "inbreng" minimaal 18 mille waard is. Dan scheelt een contractuele handeling.

 

Een aparte BV met de stichting als enige aandeelhouder is in ieder geval wél de beste optie.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je kan de activiteiten ook "inbrengen" in een nieuwe BV. Een accountant moet dan verklaren dat de "inbreng" minimaal 18 mille waard is. Dan scheelt een contractuele handeling.

 

Een aparte BV met de stichting als enige aandeelhouder is in ieder geval wél de beste optie.

 

Wat bedoel je precies met "inbrengen"? En hoe zou die "inbreng" dan € 18.000,- waard zijn? Is dat dan de kennis? Moet er over de goederen/liquide middelen die worden "ingebracht" in de BV dan nog belasting worden betaald of iets dergelijks?

Link naar reactie
  • 0

Inbreng kan kennis zijn, (arbeids)contracten, goodwill, de business in het algemeen (omzet of omzetpotentie). Kortom alles van waarde. Het kan zelfs "geld op de bank". Er wordt een lijstje van gemaakt en de accountant moet verklaren dat die warde ook realistisch is. Ik eb begrepen dat die accountant toch bij jullie zit. Vraag het eens.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.