• 0

Merknaam verkopen - welke prijs is redelijk?

Ik heb enkele jaren geleden een merknaam geregistreerd en nu is er iemand die een bedrijf wil starten met diezelfde naam en deze evt. wil overkopen.

 

Omdat ik er verder niet veel mee doe, heb ik hier geen bezwaren tegen. Vorige maand waren we een bedrag overeengekomen van € 3.000,- (dat is ongeveer het dubbele van wat de registratie en merkbewaking me gekost heeft).

 

Ik vond dat een heel redelijk bedrag - bijna vriendenprijsje - maar nu kreeg ik vandaag te horen dat deze man zijn accountant gesproken had en dat die het 'een belachelijk hoog bedrag' vond.

 

Hij wil nu € 2.000 bieden maar mijn gevoel zegt me dat ik echt heel redelijk ben geweest met mijn aanbod. Om dat gevoel met wat logica te staven, ben ik op zoek geweest naar voorbeelden van verkoopbedragen die normaal genoemd kunnen worden. Ben ik nou echt zo duur?!

 

Ik kan echter helemaal niets hierover vinden op internet (behalve dan info over de waarde van een merknaam als Coca Cola...)

 

Deze persoon gebruikt mijn merknaam al commercieel: hij is tussenpersoon voor een software dat weliswaar anders heet, maar dat hij onder mijn merknaam als N'landse variant wil aanbevelen. Verder verzorgt hij trainingen met hierin mijn merknaam en heeft onlangs een DVD uitgegeven met mijn merknaam in de titel.

 

Voor de duidelijkheid: al zijn activiteiten vallen onder mijn merknaam definities zoals gedeponeerd bij het bureau voor registratie Benelux. Ik denk dat ik in principe flink moeilijk zou kunnen doen over zijn plannen.

 

Mijn vraag voor dit forum is dus: is de prijs die ik voor mijn merknaam vraag redelijk en zo ja/ zo nee, waarom dan wel of niet?

 

Alvast bedankt voor de inzichten!!

 

Patricia

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dat is natuurlijk een onderhandelingskwestie. Omdat hij jouw merknaam al gebruikt, heeft hij zich in de hoek geverfd. Jij hebt niets met zijn accountant te maken (die weten sowieso niks van merken), dus het is aan degene die jouw merk wil overnemen om vast te stellen welke prijs acceptabel is. En aangezien hij nu promotie maakt voor een merknaam die niet de zijne is, kan je je prijs omhoog bijstellen in plaats van omlaag. Tot je het punt bereikt waarop het voor hem interessanter wordt een nieuwe naam te gaan zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Twalevel eens.

Je hebt helemaal niets met die accountant te schaften.

Deze man heeft al geinvesteerd in de naam en zal niet graag briefpaier en DVD's opnieuw willen laten maken en het branden van dit merk opnieuw beginnen.

Maak een schatting wat hem dit aan geld en vooral tijd zou gaan kosten.

Leg hem dat voor, en vraag dan of 3000 + wat je erbij op wil zetten nu redelijk is in verhouding tot geld en weer de tijd die het hem extra gaat kosten.

 

Probeer niet het vel over de neus van deze persoon te trekken, maar op die manier kun je wel duidelijk maken wie nu eigenlijk de touwtjes in handen heeft.

Je kunt er ook tussen de regels door inzetten dat je ander via de rechter het oneigenlijk gebruik aan gaat vechten, dat gaat hem meer kosten. Ik ben geen jurist maar de proceskosten en jouw juridische bijstand zal deze persoon waarschijnlijk voor op moet draaien.

 

Maar goed, zoals ik al zei hou de communicatie open en blijf als ondernemer denken. Zoals Twalevel ook al zegt, als je teveel vraagt is ie weg, en dat zou jammer zijn voo reen slapende merknaam. ;)

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hem een aangetekende brief sturen met de vaststelling dat hij zonder toestemming jou merk gebruikt en dat dit juridische consequenties heeft indien hij hier zonder overeenstemming mee door gaat. Ik zou ook meteen een bedrag eisen voor de tijd dat hij het merk onrechtmatig gebruikt met de opmerking dat dit bedrag in mindering wordt gebracht bij een overeenstemming. Zo voorkom je dat hij een ander merk neemt en je met niets achterblijft.

 

Ben het helemaal eens dat het merk elke dag meer waard wordt, door zijn gebruik/reclame, en dat dus ook de prijs (flink) naar boven moet.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou hem een aangetekende brief sturen met de vaststelling dat hij zonder toestemming jou merk gebruikt en dat dit juridische consequenties heeft indien hij hier zonder overeenstemming mee door gaat. Ik zou ook meteen een bedrag eisen voor de tijd dat hij het merk onrechtmatig gebruikt met de opmerking dat dit bedrag in mindering wordt gebracht bij een overeenstemming. Zo voorkom je dat hij een ander merk neemt en je met niets achterblijft.

Ik denk dat je zijn vertrouwen hiermee alleen maar schaadt. Geen vertrouwen, geen deal. Ik kan me niet voorstellen dat je juridisch wil gaan touwtrekken om een merknaam i.p.v. gewoon 3k vangen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Patricia,

 

Uitspraken van accountants zijn van nul en generlei waarde als het gaat om de verkoopprijs van een merknaam. Hier geldt 'wat de gek ervoor geeft'. In het geval van jouw merknaam is een 'gek' begonnen met het gebruik van het merk zonder dat hij daar recht op had. Hou vast aan de 3.000 euro. Dat hadden jullie afgesproken. Bovendien heeft hij kennelijk al kosten gemaakt om jouw merk te promoten, dus zal hij naar ik aanneem niet te lang steggelen om van 3.000 naar 2.000 te gaan. Als hij dat toch doet, hou dan de poot stijf. Durf nee te zeggen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij te horen dat ik in elk geval niet buitensporig ben in mijn voorstel. Bedankt voor jullie reacties! :)

 

Ga er nu rustig een nachtje over slapen hoe ik het tactisch aan ga pakken. Ik heb in elk geval geen zin in weken touwtrekken. Dus op vriendelijke wijze de druk een beetje opvoeren. Maar hoe...

 

Morgen met een helder hoofd weer verder!

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
  • 0

3 mille is een redelijke prijs. In dit geval is het merk heel wat meer waard omdat de beoogde koper zich "in de hoek geverft" heeft, zoals Twalevel dat mooi uitdrukt.

 

Je staat in je recht als je de prijf fors verhoogd en hem dwingt je naam niet te gebruiken en zelfs schadevergoeding te eisen. Het zal je niet in dank afgenomen worden en het komt een spoedige oplossing ook niet te goede.

 

Misschien moet je die accountant maar eens een brief sturen met die strekking. Verder zou ik de ondernemer laten weten dat 3 mille fair is en je graag snel tot zaken wil komen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is opgelost. Hij is na een week touwtrekken uiteindelijk akkoord gegaan met €3100 ex BTW en kosten koper. ;D

 

Het moment dat ik opmerkte dat het hem heel wat meer geld zou kosten als hij de DVD van de markt zou moeten halen en opnieuw publiceren leek een plotselinge omzwaai te geven in zijn eerdere standpunt.

 

Eind goed al goed!

 

Iedereen nogmaals bedankt voor alle adviezen!

 

Patricia

"If you can believe it, you will achieve it!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.