• 0

"marktonderzoek"

Ik wil wat gedachten en vooral mijn onzekerheden op dit forum zetten en nu vooral over marktonderzoek. Er is een idee (of meerdere), je hebt ook aanwijzingen dat er waarschijnlijk vraag naar is, maar je (ik) wilt een aantal zekerheden. Sterker nog: ik sprak laatst iemand die ook een eigen (kennisintensive/tech) bedrijf heeft en die vertelde mij dat je zelfs beter al een opdracht of een paar opdrachten kunt hebben voordat je uberhaupt begint. (dat zal ongetwijfeld van de grootte van het te starten van het bedrijf afhangen)

Maar hoe dan ook: groot of klein, je zult denk ik moeten weten of er vraag naar is en eventueel je idee aanpassen.

In mijn specifieke geval denk ik dat ik dus bij de bedrijfen langs moet gaan en eigenlijk domweg vragen of ze er behoefte aan hebben. Of kun je er beter langs gaan en zeggen: ik heb een bedrijf dat zus en zo kan leveren; interesse?

En hoe kom je er eigenlijk achter wat dat bedrijf precies wil? Zullen ze het hele bedrijf aan mij openbaren? Dat denk ik eigenlijk niet.

Ten tweede er zal geld geleend moeten worden (hoewel ik dat nog zeker niet tot in de puntjes helder voor ogen heb) en daarvoor heb je de resultaten van een marktonderzoek nodig, en dat zal waarschijnlijk niet een "standaard" onderzoek van de KvK worden (of heb ik het mis?) . In ieder geval zal bijvoorbeeld een bank (en vooral ikzelf) wel willen weten wat de markt is, maar ik vraag me af hoe ik orienterende gesprekken in een voor een bank of andere instelling acceptabele format giet.

 

Wie heeft hier wat op te zeggen, ervaringen, of info hierover, misschien links naar relevante sites. Ik heb al eens bij het MKB en CBS enzo gekeken maar die informatie (in ieder geval op internet) is veel, maar dan ook echt veel te algemeen.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

wohoo... uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat dit een pittig onderwerp is dat vaak onderschat wordt.

 

Wat volgens mij het beste werkt is een aanpak grofweg in de volgende richting (dit is om jezelf een beeld te geven of een extensief marktonderzoek de moeite waard is).

 

- Kies een paar partijen waarvan je denkt dat ze klanten kunnen zijn.

- Bel er een stuk of drie op en probeer een gesprekje te regelen (je klanten zijn vaak zelf ook ondernemers dus over het algemeen helpen ze startende ondernemers graag)

- Leg je product uit en LUISTER heel goed naar de feedback die je ontvangt (als je bang bent dat ze je idee pikken dan kan je altijd met een non disclosure agreement werken, ik geloof meer in: "wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen").

- Herhaal dit een paar keer en bekijk of je tevreden bent met de feedback.

 

Als je tevreden bent met de feedback:

 

- Ga nakijken hoe groot je doelgroep is (Internet is een goede bron om een grove inschatting te doen)

- Probeer uit te vinden hoe lang een sales traject zou kunnen zijn (wat voor impact heeft jouw product op de organisatie? en hoe ziet je concurrentie eruit)

- Wie zijn je concurrenten (wederom Internet als goede bron)

 

Hiermee heb je een klein overzichtje wat jouw al genoeg vertrouwen moet kunnen geven om echt te gaan bikkelen aan je marktonderzoek.

 

Uit ervaring weet ik dat je met 1 of 2 dagen werk zo'n basis onderzoekje moet kunnen doen.

 

Ik heb natuurlijk veel dingen hier buiten gelaten, maar volgens mij krijg je uitleg over:

 

- Klanten en hun behoeftes

- Omvang van de doelgroep

- Concurrentie

- Sales trajecten

 

Na een onderzoek als deze kan je al mensen voor je gaan winnen. Ik raad je echter van harte aan om niet officieel te beginnen voordat je je marktonderzoek volledig hebt afgerond.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Misschien heb je hier iets aan: http://www.dreamstart.nl/dreamson/index.php?kobjects_id=61#1

 

Staat niet direct beschreven hoe je het precies moet doen, maar heeft wel informatiebronnen voor je waar je misschien informatie uit kan putten.

Bovendien is bij sommige infobronnen te achterhalen hoe de andere branches in jouw markt ervoor staan.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Ik weet niet precies waarin je een bedrijf wilt beginnen, maar ik herken je onzekerheden.

 

In mijn geval heb ik veel gehad aan het NIPO. ze hebben veel onderzoeken op hun website staan.

Zo weet ik welke doelgroepen ik moet hebben, en via de branche organisatie`s kun je ook al meer te weten komen, voordat je bij klanten op bezoek gaat.

 

Nog een tip; begin in eerste instantie met een "pilot" project. zo krijg je een beetje een idee hoe klanten kunnen reageren maar heeft het financieel nog weinig gevolgen als er iets mis gaat.

 

Greetz, en succes!!

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Maar NIPO is ook veel te algemeen. En via Dreamstart had ik dus op MKBnet enzo gekeken. Het CBS heb ik ook al eens doorgespit, maar ook dat is veel te algemeen.

 

Ik denk dus dat ik gewoon de boer op moet gaan als ik info wil.

Wat dat aangaat:

zrski ook erg bedankt! Een mooi concreet overzicht.

 

(Het gaat weer plusjes regenen voor alle drie ;D)

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Wat voor product heb je trouwens?

Mijn ideeen op dit moment zijn als volgt.

Het gaat in feite om een product of misschien beter: een oplossing waardoor andere bedrijven weer een beter of efficienter product kunnen afleveren.

Het is een echt business-to-business product. Het zal enige tijd kosten om een mooie productlijn te ontwikkelen, maar daar denk ik aan subsidies en dergelijke. In het begin is er ook wat aanwezig. Het gaat afhankelijk van de schaal van mijn bedrijf allereerst om de blauwdrukken of beter de technologie om zoiets te produceren en in mijn dromen zie ik mijn bedrijf ook zelf het product op grotere schaal te produceren. Ook passen in feite ook andere zaken in zo'n bedrijf dus er valt van alles aan te passen.

 

O ja nog iets: in feite is eigenlijk de wereld de markt. Ik kan voor zover ik weet geen ander bedrijf bedenken die zoiets dergelijks doet wat ik van plan ben.

 

Dat kan uiteraard twee dingen betekenen:

Of het is een prima idee.

Of....... ;D ;D

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Hoi AOS,

 

Ik weet helaas niets van microbiologie maar maak me wijzer.... (heeft dat wat je wilt te maken met microbiologie?)

Je spreekt nogal raadselachtig, maar wellicht ligt dat aan mij of je wilt er niet meer over kwijt omdat het zo`n nieuw idee is?

Staat het geheel nog in de kinderschoenen of heb je al enige actie ondernomen.

Welke voordelen biedt jouw product behalve efficientere

ontwikkeling van de producten van je klant?

(tijd , geld, energie, etc).

Is jouw idee voor alle bedrijven geschikt?

van advies bureau ( ;D ) tot steenfabriek?

 

Of vraag ik nu teveel....ik ben een nogal nieuwschierig type :-\

 

Greetz,

Tirza

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

 

 

Je spreekt nogal raadselachtig, maar wellicht ligt dat aan mij of je wilt er niet meer over kwijt omdat het zo`n nieuw idee is?

Staat het geheel nog in de kinderschoenen of heb je al enige actie ondernomen.

Het staat gewoon behoorlijk in de kinderschoenen en ik heb er vooralsnog ook geen haast mee. Ik ben vooral bezig met rustig aan een beeld te krijgen/vormen van wat ik wil, wat de effecten op persoonlijk vlak zouden zijn en wat de mogelijkheden en moeilijkheden zijn (zo van: krijg ik nog meer ideeen, want af en toe krijg ik nog wel eens een idee voor een bedrijf, ook wat betreft dingen die totaal niets te maken hebben met wat ik nu doe).

Als de tijd rijp is ga ik wel helemaal "los", nu orienteer ik me vooral.

 

Mijn ouders hebben er ook een tijdje over gedaan om een bedrijf te beginnen, maar toen was er ook een buisinessplan waar de bank U tegen zei en wat later hadden mijn ouders dan ook een zeer goed lopend bedrijf.

Ik heb er ook nog met weinig mensen uit het vakgebied /bedrijfsleven enzo, maar ik heb tot nu toe geen negatieve oordelen gehad. (Ook nogal wiedes als je het idee nog niet echt getoetst hebt.)

 

Mede daarom zou ik ook niet uit willen wijden over het idee, domweg omdat ik dat niet nodig vind en je weet nooit wat er hier op dit forum langs komt.

 

 

Welke voordelen biedt jouw product behalve efficientere

ontwikkeling van de producten van je klant?

(tijd , geld, energie, etc).

Is jouw idee voor alle bedrijven geschikt?

van advies bureau ( ;D ) tot steenfabriek?

Ik denk wel dat het fijne van mijn idee is, is dat ik het behoorlijk kan aanpassen aan de wens van de markt. Ik heb wel zeer concrete diensten en producten in mijn hoofd en die sluiten vooral aan op een aantal dingen wat ik de laatste jaren uit het bedrijfsleven heb vernomen. Voor de bedrijven scheelt het tijd , kan hun product verbeteren, vernieuwen of ze kunnen hun klanten een beter aangepast product leveren. Overigens hoeft het niet zo perse te zijn dat ik lever aan die bedrijven en die leveren weer aan de klanten . Het kan ook heel goed samengaan. (en in principe zouden de klanten die ik op het oog heb ook wel een gedeelte in huis kunnen nemen, maar mijn bedrijf, zoals ik dat in volle glorie voor me zie, heeft gewoon een betere en bredere expertise)

Of vraag ik nu teveel....ik ben een nogal nieuwschierig type :-\

 

Greetz,

Tirza

Ach wat maakt dat uit. Ik geef net zoveel info als ik zelf wil.

 

Groetjes

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met je eens: gebrek aan inzicht in de potentiële markt is volgens mij één van de belangrijkste (dodelijke) valkuilen van startende ondernemingen. Dat je toevallig één "launching customer" hebt die laaiend enthousiast over jouw product of dienst is, wil nog niet zeggen dat de gehele markt op jouw oplossing zit te wachten.

 

Qua marktonderzoek:

 

- Internet: de door jullie reeds genoemde informatieve sites. Wat is er al aa onderzoek gedaan?

 

- Internet: persbureaus, kranten en tijdschriften. Zijn er al relevante artikelen verschenen en hoe breed lijkt het "probleem" gevoeld te worden. Wie DOET er bovendien al wat aan (concurrentie-analyse)?

 

- Diepte-interviews met de juiste personen bij een aantal potentiële afnemers. Ze zullen je -als je open kaart speelt ("Jong"; "denk erover om een bedrijfje te gaan starten"; "Ik weet niks; help mij'; etc.)- in eerste instante niet als een bedreiging zien en zich misschien wel vereerd voelen ("U weet hier natuurlijk veel meer van als succesvolle onderneming in de branche ....").

 

OM je ideeën te beschermen helpt het wellicht om vooral te focussen in dit soort gesprekken op het probleem wat zich voordoet en of ze ZELF al oplossingsrichtingen vermoeden. Hoef je jezelf nog niet al teveel bloot te geven.

 

- Gesprekken met Brancheverenigingen. Weten vaak veel over branchebrede dilemma's en zullen waarschijnlijk niet al te snel zelf met je ideeën aan de haal gaan.

 

Op bovenstaande manier krijg je EN wat meer gedetailleerde info EN een beeld van de sectorbrede situatie. Fnanciers willen het gevoel krijgen dat je beide zaken in kaart hebt gebracht. Willen in een later stadium mogelijk bijdragen aan een professioneel marktonderzoek: onafhankelijk, second opinion en zo.

 

Succes,

 

 

 

Bengel.

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Een simpel maar in de praktijk wel doeltreffend middel:

 

- zoek een bedrijf met een klantenbestand dat evt als partner (en mede financier) deel kan nemen in je plannen.

 

- Als de partner gevonden voer je een onderzoek uit onder hun klanten of de behoefte aanwezig voor je product idee.

 

- Nu weet je of het plan 'een behoefte' invult, zoniet: kappen. Zo ja, dan heb je een duidelijk resultaat dat jij met het idee 'een behoefte' invult, er is dus een markt voor.

 

- Gebruik dat onderzoek om subsidies, financieringen, etc los te krijgen.

 

Het is een beetje kort en to the point, het werkt echter in de praktijk, en daar draait het tenslotte om.

 

 

Nils Luyt

Marketeer

Link naar reactie
  • 0

Achter je bureau plannen maken voor een wereldmarkt is een stuk eenvoudiger dan de eerste echte klant vinden. Toch zul je d'r eens op uit moeten om die launching customer te zoeken. Stel dat dus niet uit. Misschien dat jouw idee zo geniaal is dat je het alleen kunt demonstreren nadat je dat product of die dienst ook daadwerkelijk ontwikkeld hebt, maar misschien kun je het ook al 'verkopen' voordat je geld gaat lenen.

 

Je geeft nu een algemene omschrijving, en begint gelijk uit te leggen dat er 'ook' allerlei extra mogelijkheden zijn. Dat zal allemaal wel. Maar wie zit er nou zo te wachten op jouw 'oplossing' dat-ie morgen al met je in zee wil? Ga eens met die aanstaande klant praten. Volgens mij is dat de beste vorm van marktonderzoek. Dus niet alleen trendcijfers uit dikke databases die alleen dienen voor een businessplan, maar vooral ook een stel concrete prospects/partners bij wie je ideeen (ook prijstechnisch) getoetst zijn. Als je die nu niet kunt vinden, hoe ga je dan straks verkopen?

 

Trouwens. Je krijgt veel makkelijker toegang voor zo'n marktverkenning dan voor een verkoopgesprek.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

concurrentei analyse...

dat is nou iets wat ik graag wil weten

welke infromatiebronnen kan ik gebruiken om er achter te komen

wie de daadwerkelijke concurrenten zijn?

 

vb: wij bieden aan stansen, persen en dieptrekken van metalen componenten, design met klant en op klantspecificatie

 

wie zijn mijn concurrenten?

 

aub hulp noodzakelijk

Link naar reactie
  • 0

Marcos,

 

Je bent nog steeds op zoek naar "Informatiebronnen". Die zijn er niet. Je moet op zoek naar "Informatie" en die vind je buiten in het veld. Kom achter je tafel vandaan en ga naar buiten. Snuffelen, kijken, bellen en luisteren.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Jouw concurrenten zitten in dezelfde waardeketen. Als er geen overzichtjes bestaan van gelijkwaardige bedrijven, dan wordt het tijd om keten-opwaarts of -afwaarts te gaan kijken.

 

Opwaarts: vraag leveranciers van essentiële grondstoffen of hulpmiddelen aan wie zij nog meer leveren. Vraag door: hoeveel, wie doet aan innovatie, zijn er 'concurrenten' in een andere geografische markt die wellicht interesse hebben in samenwerking, prijzen, etc.

 

Afwaarts: vraag belangrijke afnemers met wie zij samenwerken. Waarom? Hoe vaak? Voor welke prijs? Wat bevalt? Wat valt tegen?

 

Markt is geen abstract begrip. Dat zijn levende mensen en bestaande bedrijven, en die hebben meestal telefoon. Mijn advies: bellen!

 

Succes ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.