• 0

aandeel van buitenstaander

Hallo,

 

Ik ben met 2 personen van plan een BV op te richten in de consultancy. Aangezien wij nog onbekend zijn met het ondernemerschap is er een zzp-er die voor ons de nodige contacten kan leggen en potentiele klanten kan aandragen. Het is natuurlijk wel zo dat wij ons eigen netwerk moeten opbouwen.

 

Het enige wat hij wil is een aandeel van 10% in onze BV. Wat houd dit voor ons in? Waar heeft hij recht op? Kun je na het niet meer nodig hebben van zijn contacten hem eenvoudig uitkopen?

 

Zoals u ziet, vragen van een beginner. Ik hoop dat u mij informatie kan geven.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat houdt een aandeel in is eigenlijk de vraag. In een nut shell: winstdeling en zeggenschap. En dat kan heel veel gevolgen hebben. Dit board staat vol met voorbeelden van hoe mis het kan gaan.

 

Wanneer het de doelstelling is om een op termijn afscheid te nemen van de accountmanager is het niet raadzaam om deze een deelneming aan te bieden. Wellicht is het dan meer zinvol om een andere vorm van samenwerking te kiezen, waarbij de accountmanager meer op een incentivebasis zijn diensten aanbiedt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als ik het goed begrijp gaat deze ZZPér voor jullie werven en werken tegen betaling.

En als het dan met een succes uitpakt en hij het geheel zelf kan bedruipen dan hebben jullie zijn start betaald :-\

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp gaat deze ZZPér voor jullie werven en werken tegen betaling.

En als het dan met een succes uitpakt en hij het geheel zelf kan bedruipen dan hebben jullie zijn start betaald :-\

 

Nee,nee. Hij heeft al een netwerk waar wij als nieuwkomers van gaan profiteren. En als beloning wil hij 10% van de aandelen van onze nieuw op te starten BV. Hij is en blijft zelfstandig.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Sebastiaan,

 

Notaris:

 

- contracten opstellen naar wens.

- aandeel 10% in de BV op laten nemen, mits hij daarvoor blijft werken.

Want: Hoelang geldt deze 10% en blijft hij contacten aandragen of is dit eenmalig een aantal klanten.

 

- Wanneer het eenmalig is, dan wordt een 10% aandeel wel erg duur (althans denk ik.)

 

Wanneer het eenmalig is lijkt mij een koopsom beter.

Spreek dan een provisie af ofzo, en keer dit uit op een voor jullie mogelijke (financiele) manier.

 

Start dan je eigen BV zonder 10% inspraak en betaal hem zijn provisie.

Deze kan hij jullie factureren middels management fee.

 

Blijft de toko van jullie

Link naar reactie
  • 0

Als het puur om het 'beloningsaspect' gaat dan lijkt mij inderdaad een deelname (van notabene 10%) in de vennootschap nogal ingrijpend. Zoals Edward al aangaf brengt dit zeggenschap in de vennootschap met zich mee. Tenzij dat expliciet gewenst is door alle partijen, lijkt het mij niet zo wenselijk. Wellicht kan commissiebasis of een vergelijkbare regeling (contractueel dus en niet via een vennootschapsrechtelijke positie/betrokkenheid) uitkomst bieden.

 

Het is raadzaam een en ander goed contractueel vast te (laten) leggen om later niet 'bewijsproblemen' te komen over wat jullie hadden afgesproken.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Ook ik wil iemand die me bijzonder goed geholpen heeft (en waartschijnlijk helpen zal) belonen met een 10%-aandeel in mijn binnenkort op te richten onderneming.

 

Via de nieuwe mogelijkheden in de flex-BV wil ik zijn invloed beperken. (stemrechtloos, winstrechtloos). Hij kan dan uitsluitend zijn inspanning verzilveren door de aandelen naar zijn wens te verkopen tegen een achtergestelde lening.

Het is dan natuurlijk zaak om een formule te bedenken voor de waarde van de aandelen bij verkoop.

 

Zou zoiets kunnen werken?

 

Of is het juist beter om een constructie te bedenken waarin hij juist via dividend beloond wordt en waarbij hij zijn aandelen uitsluitend via een terugkoopoptie (van de onderneming) met achtergestelde lening kan terugverkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

1. omdat ik zag dat je eerder vragen hebt gesteld en daarna veel stilte.

 

2. waarom wil je een achtergestelde lening?? Als ik mijn aandelen aan je zou verkopen dan wil geld. En geen achtergestelde lening waarmee ik meer risico loop

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.