• 0

Export structuur: Nederlandse ondernemer - Frankrijk - Azië

Hallo Allemaal,

 

Ik heb voornemens (als Nederlandse ondernemer) om producten in Frankrijk te kopen en deze in Frankrijk op de boot te zetten naar Azië.

 

Wie weet hoe het zit met uitvoer vergunningen in Frankrijk?

 

Daarnaast heb ik begrepen, dat omdat de goederen Nederland niet binnenkomen ik in Frankrijk BTW moet betalen. Deze BTW zou ik terug kunnen vorderen maar dat proces zou wel eens 1.5 jaar kunnen duren.

Wie heeft ervaring met deze constructie?

 

Ik hoor graag van jullie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

volgens mij meb je alleen een exportvergunning nodig voor wapens en strategische goederen. BTW krijg je terug bij de grens, als de goederen langs de douane gaan. Je leveranciers kan zonder btw leveren als de goederen naar het buitenland gaan (de factuur moet dan ook naar het buitenland)

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik werk bij een douaneagent dus ik weet er wel iets vanaf.

 

Wie weet hoe het zit met uitvoer vergunningen in Frankrijk?

Hetzelfde als in Nederland. De hele EU heeft dezelfde wetgeving wat dat betreft. Als je wilt weten of je goederen een exportvergunning nodig hebt kan je bellen met de CDIU in Groningen.

Daarnaast heb ik begrepen, dat omdat de goederen Nederland niet binnenkomen ik in Frankrijk BTW moet betalen. Deze BTW zou ik terug kunnen vorderen maar dat proces zou wel eens 1.5 jaar kunnen duren.

Heb je geen BTW nummer? Dan zou die franse leverancier helemaal geen BTW hoeven te berekenen. Het is dan gewoon een intracommunitaire levering. (en vanuit jou gezien een intracommunitaire verwerving).

Dat de goederen niet eerst naar Nederland komen, maar direct vanuit Frankrijk de EU gaan verlaten maakt niet uit. Je moet alleen even een franse douaneagent vinden die voor jou het exportdocumentje opmaakt. Wellicht kan de rederij je daar me helpen?

 

Als je geen BTW nummer hebt, dan wordt het wel het lange verhaal om je BTW terug te vorderen via Strassbourg dacht ik... Maar dat is meer fiscaal, en buiten mijn werkterrein. Je bent dan namelijk gewoon een particulier die goederen koopt in Frankrijk, en dus BTW moet betalen.

 

En zorg dat je het afgestempelde exportdocument terug krijgt

Link naar reactie
  • 0

Ja, en ik schrijf toch dat dat niet uitmaakt.

Er wordt in het hele traject geen BTW berekend, er hoeft dus ook niks terug gevraagd te worden.

 

Tenzij die particulier is. Mijn verhaal over het ICT was de verklaring waarom er geen BTW te betalen/terug te vorderen is.

 

De weg die facturen afleggen komt vaak helemaal niet overeen met de weg die de goederen afleggen. Zou wat zijn als ik goederen koop in Duitsland die via Antwerpen naar Azie gaan, en ik moet eerst de vrachtwagen via Groningen laten rijden, omdat m'n kantoor daar is.

 

Dus voor de vraagsteller: als je een BTW nummer hebt, komt er helemaal geen BTW in het spel. Want je koopt in in Frankrijk, en dat is een intra communitaire transactie. Vervolgens verkoop je het buiten de EU en daar komt ook geen BTW heffing bij kijken.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vatt,

 

Dank je voor het duidelijke antwoord.

Van dit soort antwoorden hebben we er meer nodig op dit forum.

 

1 + 1 = 2

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.