• 0

Journaliseren in Excel

Ik heb een hele simpele organisatie (eenmanszaak). Ik heb nog geen kosten,..................dus ik heb uitsluitend inkomsten. Nu wil ik de boekhouding in EXCEL gaan weergeven. (heb alles afgewogen en boekhouder neem ik over een paar maanden pas,.........dus dat is geen discussie meer!)

 

Welke posten met deze context zouden uit mijn boekhouding naar voren moeten komen. Alleen de winst en de BTW?

 

Verder is het VERPLICHT om journaalposten te maken? Ofwel om te journaliseren? Of hoeft dat niet? Welke journaalposten krijg ik dan? Als ik dus alleen maar verkoop? Kun je dit journaliseren ook in EXCEL weergeven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe simpel ook de onderneming is, je moet een boekhouding bijhouden. De opzet van de boekhouding is vormvrij, mits deze maar voor derden (o.a. de belastingdienst) inzichtelijk is.

 

Journaalposten zijn een hulpmiddel om tot de grootboekkaarten te kunnen komen. Wanneer je een Excel sheet bijhoud, zoals deze te downloaden is vanaf de website bij Microsoft (boekhouden in excel), dan zul je zien dat je alleen de mutaties moet vermelden en tot welke kostenposten deze behoren. Hierin is het maken van journaalposten niet nodig.

 

Je vraag openend met 'heb alles afgewogen en ga over een paar maanden pas naar een boekhouder toe' betreur ik zeer. Wanneer je administratie iets gecompliceerder is, dan jou inschatting nu is, dan kom je dan pas tot een probleemstelling. Ook wanneer de door jou gekozen boekhouder niet met jouw administratie overweg kan. Ga nu juist op zoek naar die boekhouder en maak afspraken over hoe je het aanleverd. Dat voorkomt teleurstellingen en misschien heeft die boekhouder wel een excel boekhouding of andere oplossing voor jou beschikbaar!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Geheel eens met smart4u.

 

Dit is uitstel van excecutie. Eens wordt, hopelijk, de zaak zo complex dat je wel naar een boekhouding toe moet. Nu kun je wel denken "dat zie ik dan wel weer", maar dat is struisvogelgedrag; ook al ga je dan de verwerking uitbesteden aan een boekhouder.

 

Jij bent en blijft verantwoordelijk voor de juistheid van de cijfers en, nog veel belangrijker, je kunt wel uitbesteden maar je wilt toch weten wat er cijfermatig met je onderneming gebeurt. Zorg dus dat je kennis van zaken opdoet en dan op zijn minst "sparringpartner" wordt van je boekhouder. Dan ben je ook niet volledig afhankelijk van hem maar kun je met kennis van zaken meepraten.

 

De tijd om die kennis op te doen is juist nu perfect, nu er nog maar weinig mutaties te verwerken zijn en je nog de tijd hebt om je in de materie te verdiepen. Vervolgens kan je straks dan gewapend met die kennis beslissen of je wel of niet gaat uitbesteden.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Welke posten met deze context zouden uit mijn boekhouding naar voren moeten komen. Alleen de winst en de BTW?

 

Elke verkoopfactuur met debiteur, datum en factuurnummer, status (al dan niet betaald), omzet en BTW gescheiden. BTW splitsen per BTW-tarief. Groeperen naar BTW-aangifteperiode lijkt me het handigst. Fotokopie van alle verkoopfacturen bewaren.

 

Winst staat niet in de boekhouding, die blijkt uit de boekhouding (winst = omzet - kosten).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.