• 0

welke rechtsvorm voor fitnesscentrum?

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is ook een schot met hagel he? Als je nu eerst eens aangeeft welke rechtsvorm je waarom wel of niet ziet zitten, dat getuigt van iets meer zelfredzaamheid als hier gewoon een vraag neergooien.

 

Ik zie niet in waarom een BV geen goede rechtsvorm zou zijn bij een bedrijf met 4 partners...waarom denk je dit zelf?

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Zou ik toch eens aan een VOF denken.

Zeker als jullie allen startende ondernemers zijn.

 

Althans; Belastingtechnisch.

 

Maar de aansprakelijkheid en alle ins/outs betreft Besloten vennootschap weet je, maar dan weet je volgens mij dus ook de consequenties betreffende belasting, want dit weet je niet zomaar en dan heb je het hoofdstuk belasting ed. ook wel gelezen denk ik.

 

Betreft fitnesscentrum.

 

Jullie moeten nog beginnen.

Waarom maak je jezelf nu al druk om de winst. Die is er voorlopig niet en zeker niet met een aantal bestuurders.

 

Voor zover dit niets inhoudelijke antwoord.

 

Kom eens met prognoses en berekende cijfers?

Dan kunnen wij allen veel beter antwoorden.

Link naar reactie
  • 0

aansprakelijkheid van vermogen vind ik niet zo lastig

 

maar waar het mij om gaat is:

 

of het belastingtechnisch aantrekkelijker is om een bv te hebben ipv een vof

 

heeft het te maken met de hoeveelheid winst?

 

ofzowel: wanneer is het aantrekkelijk om te switchen van rechtsvorm

 

want het gaat om de knaken

 

 

mvg

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Volgens mij moet je de eerste knaak nog verdienen.

Betreft belasting ed. kan je toekomstig altijd nog stappen ondernemen.

 

Gezien de wijzigingen kan je met een VOF dezelfde startersvoordelen krijgen als met een eenmanszaak (dacht ik)

 

Dan is deze optie zowieso de beste in de eerste drie jaar.

Het ligt wel aan je partners enzovoort.

Hebben hun al een bedrijf of zijn zij al starter geweest?

 

Nogmaals; Met cijfers en uitleg kan hier duidelijk geantwoord worden.

Vestigingplaats, wie, wat en waar is helemaal niet van belang.

 

Wel een duidelijk beeld.

Link naar reactie
  • 0

dan zit ik hier tenminste goed hoop ik :)

 

we zitten nu uiteraard nog maar in het begin van ons plan en willen dus deze week alvast een berekening maken

 

ik zal dus deze week een hele lijst met gegevens gaan plaatsen :)

 

en als u dan wat nuttige tips heeft dan stel ik dat zeer op prijs :)

 

heeft u nu al zoveel verdient dat u nu financieel onafhangkelijk bent dan? :)

 

 

mvg

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Heb zelf twee bedrijven en het fitnesscentrum was van mijn vrouw.

 

Reden 1: het was een te grote druk, alles bij elkaar.

Reden 2: Fitnesscentrum was prive eigendom alsmede boerderij op dit terrein. Omwille belasting (oud zeer, buitenlandse firma 2001) is dit einde verhaal geworden.

 

Daarom kan ik des te beter, uit ervaring, adviseren.

 

Mijn verhaal doet er verder niet toe, maar gezien jullie opstart kan ik helpen met:

 

- apparatuur

- klimaatbeheersing

- gemeentelijke eisen

- voedingssupplementen

- gast optredens (hele bekenden)

- etc.

 

Mijne is niet gelukt, maar als het van jullie lukt heb ik evengoed een goed gevoel en toch iets opgezet. Heb veel contacten in deze sector.

Link naar reactie
  • 0

Het kiezen van een rechtsvorm heeft verschillende uitgangspunten. Zie hiervoor ook andere topics op dit forum. Een ervan is aansprakelijkheid beperken (BV-vorm) en anderzijds een zo hoog mogelijk fiscaal voordeel behelen voor de eigenaren (BV, vof of maatschap).

 

Fiscaal gezien zou ik in jullie geval adviseren allereest te kijken naar de vof of maatschap vorm. Wanneer jullie (en welke startende ondernemer gaat dit niet halen) meer dan de 1225 uren per jaar aan de onderneming besteden (het opstellen van een prognose en dergelijke hoort er ook bij), dan kom je in aanmerking voor startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Mooie woorden voor korting op de te betalen belastingen. Wanneer de belastbare winsten zo hoog worden dat er in prive 52% inkomstenbelasting betaald moet gaan worden, wordt vaak de BV variant fiscaal aantrekkelijker.

 

Veel succes met de opzet en voorbereidingen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt Smart4U,

 

Jouw woorden geven weer wat ik bedoel.

Wel wil ik deze personen graag bijstaan met mijn ervaringen en knowhow in deze branche.

 

Kortom; Kom maar op mensen.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Eerst een cijferig opzetje en dan antwoorden krijgen.

 

Als je niet aan mij vraagt; 1+1=

 

Dan kan ik niet zeggen 2.

 

Kom eerst met de gegevens.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook al is een VOF misschien belastingtechnisch goedkoper. Ik raad het af om een VOF te starten met 4 venoten.

 

Voor een VOF moet iedereen elkaar jaren lang goed vertrouwen. Met 4 venoten is de kans dat dit mis gaat erg groot!

 

Er zijn genoeg topics over VOF leed op Higherlevel die dit onderbouwen.

 

Ikzelf heb trouwens met een heel goede vriend een VOF, ik weet wat ik aan hem heb en hij wat hij aan mij heeft. Er zijn weinig anderen waar ik een VOF mee zou durven starten.

 

Bezint, eer gij begint!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ook in een VOF kan je hetzelfde vastleggen als in en BV.

In de wegenbouw (mijn branche) kom je dit vaak tegen als goedkope tussenoplossing.

 

Naast een BV wordt inderdaad vaak een VOF gebruikt.

 

Neem GP vuilverwerking.

Zij gebruiken meerdere VOF's om BV's in te laten deel nemen.

 

Ook in de wegenbouw.

 

Maar laat me eerst antwoorden op jullie plannen etc. liefst persoonlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ok, even simpel denken:

 

Met een vof geniet je de zelfde belastingvoordelen als met een emz. Dat komt de eerste 3 jaar neer op zo'n €7500 voordeel p.p (startersaftrek, ondernemersaftrek, etc) plus de 10% winstvrijstelling.

 

Heb je vertrouwen in elkaar en heeft geen van de venoten nu of in het verleden dramtische schulden (gewhad) dan kun je met een goed VOF contract uit de voeten. Gaat het eenmaal lopen dan kun je snel genoeg over naar een bv.

 

Bij een bv moet je in ieder geval 4x DGA salaris á €39.000 ophoesten voordat je ook maar een euro winst maakt!. Dat duurt dus wel even want je hebt ook kosten/afschrijvingen. Risico 's worden tot de inbreng van het aandelenvermogen beperkt maar als jullie bij gebrek aan ev naar de bank moeten,zal die eisen dat je in prive meetekend.

 

Persoonlijk zou ik nooit met 4 mensen een VOF starten want er komt geheid heibel in de tent.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees hier regelmatig dat mensen liever een BV starten dan een VOF om te voorkomen dat er heibel komt. Ik wil hier graag vraagtekens bij plaatsen, want ook in de BV moet je met de aandeelhouders overweg kunnen (denk aan Stork).

 

Voor de samenwerkingsvorm (4 personen die iets willen) maakt de rechtsvorm (BV of VOF) niet uit. Als er heibel gaat komen, kan die in beide rechtsvormen voorkomen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Een fitness centrum vraagt in eerste instantie een zeer grote investering van de apparatuur. In de meeste gevallen zul je dit willen financieren. Een bank of lease maatschappij zal dan altijd een stuk zekerheid willen. Praktijk betekend dit dat de bank sowieso in elke rechtsvorm de partners of de ondernemers zal willen laten tekenen in prive.

 

Dus in welke rechtsvorm jullie ook willen gaan beginnen, jullie zijn met elkaar getrouwd bij het ondertekenen van de financiering/ lease overeenkomst.

 

Dan de rechtsvorm van de onderneming.

VOF zal in de eerste jaren de meest aantrekkelijke zijn ivm de interessante regelingen in Nederland voor startende ondernemingen.

 

Zet GOED op papier wat de taken zijn van de vennoten in het eerste jaar. Bespreek na dat eerste jaar zeker even wat en hoe de uitkomsten hiervan zijn. Dit om straks scheve ogen te voorkomen. Ik heb al veel leed gezien met een VOF waar dit niet goed duidelijk was besproken.

 

Succes

 

Rick

 

Leuk detail is: heb zelf een dikke 5 jaar een sportschool gehad, en ben nog steeds aktief betrokken bij de bedijfsvoering van een sportschool.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.