• 0

Boekhouden van niet ontvangen betalingen

Hoi,

 

Ik heb een hele simpele organisatie, in principe alleen verkoopinkomsten.

 

Stel:

Een klant bestelt iets bij mij en ik stuur hem een factuur.

Mijn facturen zijn oplopend genummerd.

 

Als ik een factuur verstuur moet ik hem dan inboeken of pas als de klant gaat betalen?

Als de klant niet betaald hoe verloopt het dan? Ik bedoel in principe noteer ik dan de BTW ook in de boekhouden: die neemt toe!

Maar als de klant niet betaalt, of als ik hem vrij stel van betaling,.........een gratis dienst noteer ik dan gewoon €0,00?

 

Moet ik dan ook opnieuw een factuur van €0,00 opstellen en hem hem/haar toezenden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hendrik, kijk op de site van belastingdienst (www.belastingdienst.nl) en kijk bijvoorbeeld op www.kvk.nl, en bestel zonodig starters info zoals administratie doen.. Bij de belastingdienst kan je gratis handboek ondernemen krijgen waarop je plichten betreffende administratie staan vermeld, alswel wat te doen bij bijzondere gevallen, zoals leveirng aan buitelandse ondernemers, of hoe en wanneer te boeken, volgens welk stelsel, enz.

 

P.S. Het is handiger als je je boekhoudvragen tenminste in 1 draad post,.. ik zag eerder ook al een post van je over boekhouden in excel..

Link naar reactie
  • 0
Als ik een factuur verstuur moet ik hem dan inboeken of pas als de klant gaat betalen?

De administratie is er om het gemakkelijker te maken voor je. Dus als je een factuur stuurt (bewijs van het feit dat jij vindt dat je een vordering hebt op een afnemer) dan wordt die ingeboekt. Hierdoor kun je in de gaten houden wat je nog van wie te vorderen hebt. Eerst inboeken op het moment van betaling is weinig zinvol, want dan moet je een afzonderlijk systeem bedenken om in de gaten te houden of iedereen die je een factuur hebt gezonden, die ook wel gaat betalen.

 

Als de klant uiteindelijk niet betaalt en je accepteert dit dan boek je de vordering (en dus ook de btw en de omzet) terug.

 

Als je een gratis dienst levert kun je overwegen:

- of dit in het geheel niet opnemen in de administratie

- of een nihil factuur boeken om vast te houden dat je iets gratis hebt geleverd. In dat geval kun je ook overwegen om die nihil factuur naar de klant te zenden; dan kan hij ook zien dat je een gratis aflevering doet.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0
Als de klant uiteindelijk niet betaalt en je accepteert dit dan boek je de vordering (en dus ook de btw en de omzet) terug.

 

Dat is niet juist.

 

Als het een geval betreft waarin u op geen enkele wijze de afnemer kunt laten betalen (met andere woorden alleen als de vordering oninbaar is), kunt u de btw die u al heeft afgedragen, terugvragen.

 

Verzoekt u om een bijzondere teruggaaf wegens een oninbare vordering, dan moet u hiervoor per afzonderlijke brief een verzoek indienen bij belastingkantoor waar u onder valt.

 

Bron: Verzoek om teruggaaf wegens oninbare vorderingen (Belastingdienst)

 

Link naar reactie
  • 0

Houdt er dus rekening mee dat je er voor moet zorgen dat je de BTW kunt voorfinancieren op deze manier!

 

Een andere methode is het kasstelsel, waarbij je niet boekt op factuurdatum maar op de datum dat er betaald wordt. Dit heeft wel grote implicaties voor je bedrijfsvoering en resultaten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@ renep

 

Je opmerking inzake de speciale wijze waarop de btw moet worden teruggevraagd is correct; doch dit doet niets af aan het feit dat in de boekhouding de omzetboeking dient te worden teruggedraaid! Uitsluitend de afwikkeling van de onstane btw-vordering dient op een speciale wijze te worden gerealiseerd; doch daarop had mijn opmerking geen betrekking.

 

@djluc

 

Opmerking correct. Voor het voeren van het kasstelsel moet men echter wel toestemming hebben van de belastingdienst.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.