• 0

Een goede cultuur binnen een startup is essentieel

In een weblogpost van 'Ask the Wizard' ('Company Culture') las ik het volgende:

 

One of the most important things about a company in its early months and years is its culture. Successful companies have a very distinct culture, a voice, a vibe that’s unmistakable. When people or processes or other entities infringe or violate the emerging culture, you have to eliminate these things at all costs.

 

Juist in de eerste periode, waarin de ene crunchperiode met de andere strategische wending wordt afgewisseld, is een gezonde cultuur van essentieel belang. "It's fun when everybody wants to win, it's painful and boring when management wants to win and everybody else wants to get paid and find a more interesting place to work." In het genoemde artikel worden wat vrij abstracte en open-deur-achtige 'methoden' genoemd:

 

- You foster culture through transparency and honesty across the organization

- You foster culture by being diligent about the company's external voice, so that everybody gets a sense of how we want to consistently portray ourselves in the market

- You foster culture by picking the couple things you are going to focus on doing an A+ job on from day one, and then show everybody that you are committed to those things through deeds, not words

 

Weinig boeiend, kortom. Dus ik ben zeer geïnteresseerd in hoe jullie dit doen: hoe zorg je voor een concistente, positieve, ambitieuze sfeer, een sfeer van 'WIJ gaan HEN verslaan en de allerbeste worden'?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het er helemaal mee eens, en heb hier veel nagedacht. Ik zit vanaf mei met personeel, persoonlijk, in een ICT internet bedrijf. Wat ik in concept heb:

 

1. Voortgangsbalk op kantoor - Wat is er in de planning, concept, wat is er actueel gaande, wie is er verantwoordelijk voor(ook achteraf). hierbij ook wat kleinere zaken als ''project'' weergeven.

 

Dit geeft je medewerkers een beeld van hun positie in het bedrijf, waar ze voor werken, waar we heen heen gaan en waarom. Dit is ook handig omdat je medewerkers een goed beeld van de strategie in concept en uitvoering meekrijgen, en zo heb je goede kans op interessant initiatief van je medewerkers; ideeen die uitstkenend in de strategie passen. Ik acht dit eerste punt cruciaal voor mijn personeel.

 

Bij zo een balk/beeld kan je ook denken aan een taartdiagram van marktaandeel.. of andere leuke gegevens.. ik denk dat betrokkenheid heel belangrijk is. In grote bedrijven weten mensen wel dat ze er werken om bij te dragen aan de winst.. maar vaak 'voelen'' ze zich niet echt betrokken.. ze staan er te ver vanaf. Gelukkig is dat voor kleinere ondernemingen vrij goed te verhelpen.

 

2. Bonus / salarisverhoging - Ik ga met bepaalde bonus structuren werken.Gekoppeld aan ook het eerste punt, verwerven personeelsleden niet alleen status voor hun werk, waar ze trots op kunnen staan, maar ook een beloning. Ik denk over bepaalde formules die correleren met bedrijfsresultaten.. des te beter het met je bedrijf gaat, des te meer loon/bonus je kan krijgen.

 

Deze twee punten zijn heel belangrijk voor de betrokkenheid en motivatie en dus ook sfeer.

 

Daarnaast zijn de punten in uit die weblog belangrijk, maar die moeten ook uit je marketing te halen zijn.. als je een echt marketingbeest ben moet je naam/merk/bedrijfscultuur etc. heel logisch in elkaar steken.

 

Belangrijk is ook niet alles te koppelen aan bedrijfsresultaten.. want als het even minder gaat is lagere motivatie onder medewerkers ook niet handig.. je kan zelfs denken aan een bepaalde bonus structuur voor mindere periodes... dat kan allemaal heel relatief zijn.. maar ik denk dat je echt populair onder je medewerkers wordt als je aankondigt in een zwaardere periode dat iedereen massages verdient en daarom een bon krijgt voor massageclub huppeldepup, zodat we ze een poepie kunnen laten ruiken.. Dat soort dingen.. wees inventief, creatief.. verras je medewerkers met zaken, waardoor ze zich gewaardeerd voelen en tegelijkertijd even uit de ''sleur'' gehaald worden voor zover die wordt ervaren.

Link naar reactie
  • 0

Het is lastig maar essentieel. "ik wil geld verdienen" kan twee dingen betekenen. Ik wil meer salaris of ik wil meer omzet. In de pioniersfase kan je helemaal niets met de eerste categorie. Na twaalf jaar kan ik er nog niks mee. Geld verdienen is gewoon te moeilijk om dat te delen met personen die minder gecommitteerd zijn aan de zaak.

 

IF YOUR NOT PART OF THE SOLUTION, YOU'R PART OF THE PROBLEM. SO GET LOST.

 

Ik neem aan dat het allemaal anders wordt als je flink gegroeit bent of behoorlijk wat geld verdient.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.