• 0

Hoe snelle groei opvangen: liquiditeit etc.

Hallo mede-ondernemers,

 

Ik zit met een groot probleem. Ik ben een jonge ondernemer en ben in 2005 een bedrijf gestart. Ik had toen niet veel kosten en was halverwege 2005 gestart, dus het bedrijfsresultaat bedraagde 60.000 euro.

In 2006 heb ik veel vaste lasten gekregen (hypotheek, auto's, lening, personeel, accountant enz.)

De jaarcijfers van 2006 deden me dan ook schrikken. Het was een bedrijfsresultaat van 2000,-.

 

Ik zit nu in een zeer stressvolle tijd. Er komt wel genoeg geld binnen, maar door al deze lasten gaat het geld ook weer snel op. Ik werk tegen de vaste lasten in.

Mijn bank wil me ook geen geld meer lenen, omdat het bedrijfsresultaat zo drastisch is verminderd.

 

Wat kan ik het beste doen? En hebben meer mensen hier dit meegmaakt?

 

En hoe kom ik nog aan een lening?

 

Edit mod :titel specifieker gemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Simpel gezegd, snijden in de kosten. Maak een begroting en kijk eerst eens waar wat te HALEN valt. Wanneer je dit inzichtelijk hebt krijg je overzicht.

 

Praat met de bank over uitstel van betaling ivm hypotheek. Maar werk er zeker aan om je lasten naar beneden te krijgen anders werken zij nooit mee.

 

Kan je geen goedkopere auto rijden. Is al het personeel welk goed ingezet etc..

Link naar reactie
  • 0

Beste Marc,

je bent heus niet de enige, zoveel bedrijven hebben last van groei.

 

Kijk eens samen met je personeel hoe je kan bezuinigen.

Geef geen euro meer uit tenzij het écht moet.

Laat de lease-auto's staan en ga lekker op de fiets.

Zorg voor strak debiteurenbeheer en haal je geld binnen.

Maak dagelijks een uur extra vrij om nieuwe klanten te werven, meer omzet met gelijke kosten is de makkelijkste oplossing.

 

Wees creatief, er valt vast nog veel te verbeteren. Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Niemand hier een reactie op?

 

Voor andere ondernemers is het misschien gewoon zondagavond. quality time met de familie.

 

Ik kan je weing meer adviseren dan wat de anderen al hebben gedaan.

Zorg dat jouw openstaande facturen allemaal zo snel mogelijk betaald worden. En geef zelf zo min mogelijk uit.

Betaal alleen wat echt noodzakelijk is en hou je leveranciers op de hoogte.

Vergeet dus ook je eigen salaris maar, alles om de tent overeind te houden.

 

ik heb het idee dat er ergens een enorm finacieel gat zit, en dat jouw accountant zit te slapen.

Je schrijft dat er voldoende binnenkomt, dan snap ik het probleem niet.

Vervolgens schrijf je dat je tegen de vaste lasten in werkt.

Heb je zelf wel een helder beeld van wat er binnenkomt en wat er uit gaat ?

 

En zoek uit waarom je omzet terug gelopen is, en fix dat vervolgens.

Als het een structureel probleem is zul je met ander middelen aan de gang moeten.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mark,

 

Zou toch eens goed met je accountant praten over de onstane situatie.

Heb je wel een positieve cash flow?

Is het een liquiditeitskwestie?

Staan debiteuren langer open dan dat jij crediteuren laat wachten?

 

Wil je bank niet lenen omdat jij ze geen inzicht kunt geven in de financiële situatie?

Of heb je nav een goed 2005 de groeipotentie overschat en moet je vooral aan je sales werken en kosten snijden?

 

Weet niet of je hypotheek op je huis of op je kantoor is geplaatst?

In dat laatste geval is het een optie om je kantoor te verkopen en weer te huren. Komt er in ieder geval liquiditeit vrij, hoewel je bank waarschijnlijk niet blij is als ze al krediet geven op basis van een kantoor in onderpand.

Nogmaals: overleg met je accountant.

Als je daar niet mee overweg kunt, neem vooral een andere accountant!

 

Link naar reactie
  • 0

Als je goed advies wil hebben, is het handig om iets meer informatie te geven over de aard van je bedrijf.

Kun je met het huidige niveau aan vaste kosten meer werk aan? Zo ja, haal dan meer werk binnen. Nu je vaste kosten gedekt zijn, wordt het financieel weer leuk. Zorg er wel voor dat je qua prijsstelling goed zit en dus beduidend meer berekent dan je variabele kosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo mede-ondernemers,

 

Ik zit met een groot probleem. Ik ben een jonge ondernemer en ben in 2005 een bedrijf gestart. Ik had toen niet veel kosten en was halverwege 2005 gestart, dus het bedrijfsresultaat bedraagde 60.000 euro.

In 2006 heb ik veel vaste lasten gekregen (hypotheek, auto's, lening, personeel, accountant enz.)

De jaarcijfers van 2006 deden me dan ook schrikken. Het was een bedrijfsresultaat van 2000,-.

 

Marc, dit is geen leuke maar denk je eraan ook nog aan over die 60.000,- af te moeten rekenen en te reserveren voor de fiscus?? Ze lopen namelijk nogal achter op het moment maar die aanslag komt meestal op een slacht moment,

 

Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.