• 0

Het schrijven van een ondernemingsplan (studie-onderwerp)

Hallo,

 

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen, ik ben Marianne Veenstra en doe een voedingsgerichte HBO-studie.

 

Neem mij niet kwalijk als ik dit bericht op de verkeerde plaats post, maar ik kon School & Studie niet vinden :-[

 

Voor mijn afstuderen ben ik momenteel bezig met de cursus HBO Certificaat Ondernemerschap. Het is de bedoeling dat ik uiteindelijk een ondernemingsplan met alles erop en eraan ga schrijven. Als uit het haalbaarheidsonderzoek en het uiteindelijke plan blijkt dat mijn onderneming succesvol kan zijn/levensvatbaar is, kan ik eventueel via school bij een bank terecht komen en wellicht mijn plan tot werkelijkheid maken! Het is dus erg serieus en niet zomaar een afstudeeropdrachtje. Graag zou ik na mijn afstuderen een koffiecafe beginnen, waar alleen verscheidene koffie's, thee en chocolademelk wordt geschonken met wellicht iets van vlaaien of bonbons erbij.

Ik ben op het internet en ik boeken al druk aan het speuren geweest wat allemaal nodig is voor het schrijven van dit plan en wil nu graag starten met mijn haalbaarheidsonderzoek en de SWOT-analyse. Mijn probleem is echter dat ik niet goed weet waar en hoe ik moet beginnen. Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie mij even een duwtje in de rug willen geven, zodat ik aan de slag kan. Ik ben al op onderzoek uitgegaan betreffende mijn concurrentie, maar vind het lastig om de markt goed in kaart te brengen. Graag zou ik ook wat tips krijgen over waar ik informatie kan vinden over de macro-omgeving betreffende mijn onderneming en hoe ik belangrijke aspecten kan onderscheiden van minder belangrijke betreffende mijn onderneming. Begrijp me niet verkeerd, ik vraag jullie niet om voorgekauwde informatie, maar een duwtje in de rug.

 

Alvast bedankt,

Marianne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Neem mij niet kwalijk als ik dit bericht op de verkeerde plaats post, maar ik kon School & Studie niet vinden :-[

 

De reden dat je dat board niet hebt kunnen vinden, is dat die onlangs is verwijderd omdat we hier op Higherlevel.nl - een forum bedoeld voor startende en groeiende ondernemers - teveel studenten kregen die enkel een schoolopdracht moesten doen zonder zichzelf ervoor in te willen spannen. Dat voegt weinig toe aan dit forum, vandaar dat we besloten hebben in principe geen studentenvragen meer toe te staan.

 

Ook over jouw vragen is al veel geschreven. In dit board vind je bijvoorbeeld een topic over voorbeeldplannen, die ter inspiratie kunnen dienen. Ook over macroeconomische gegevens (voor zover je die nodig hebt voor een koffiebar...) van bijvoorbeeld het CBS en de Rabobank vind je diverse topics, evenals topics over het schrijven van de individuele onderdelen van je businessplan (commercie, financiën). Hoewel ik me kan voorstellen dat het moeilijk is een begin te vinden is het beste advies maar gewoon te gaan schrijven.

 

Al herschrijvende, finetunende, schrappende wordt je verhaal steeds verder aangescherpt en wordt je steeds meer gedwongen goed na te denken en oplossingen voor problemen te bedenken. Veel succes toegewenst!

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. U slaat de spijker op zijn kop met de opmerking (voor zover dat nodig is voor een koffiebar), want dat is ook precies wat er in mij omging. Daarnaast wil ik graag kwijt dat ik niet een student ben die de hapklare antwoorden hier probeert te vinden, want ik zie mijn koffiebar als een serieus project. Dus nogmaal bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag en ik hoop dat ik hier nog vaker terecht kan voor vragen en tips.

 

Bedankt.

 

Marianne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.