• 0

dienst naar Belgie, BTW op factuur?

Ik heb een klein grafisch bureau. Nu doe ik voor het eerst zaken met een belgisch bedrijf. Het gaat om een gerealiseerde website die binnen enkele dagen online gaat.

 

Nu moet er uiteraard een factuur opgemaakt worden. Hoe zit het nu met de BTW? Moet ik gewoon 19% BTW heffen?

 

Bijvoorbeeld:

1000 euro excl. BTW

190 euro BTW

--------------------

1190 incl BTW

 

 

Ik ben gevestigd in Nederland. Er worden niet fysiek goederen afgeleverd, dus van een levering is geen sprake. Het gaat hier dus om een dienst aan een eu-land.

 

Op het forum zie ik allerlei verwarrende antwoorden. Vandaar dat ik de vraag stel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zaken doen met het buitenland wordt op zich vrij goed beschreven op de website van de belastingdienst. Er wordt zelfs een apart hoofdstuk hieraan besteed.

 

Om toch antwoord te geven op jouw vraag, het volgende.

 

Voor de omzetbelasting moet je eerst bepalen of de dienst of levering van de goederen belast is met BTW. Wanneer je deze vraag positief beantwoord, zul je moeten bepalen welk tarief van toepassing is (geen, laag of hoog). Hierna ga je pas bepalen of er een verleggingsregeling mogelijk is.

 

Levering van goederen naar het buitenland (ICT) is zo'n regeling. Afnemer meldt netjes zijn BTW-nummer en jij mag de BTW berekening buiten beschouwing laten als je zijn BTW-nummer op jouw factuur vermeld.

 

Op Afstandsverkopen en installatie/montage is de verleggingsregeling ook van toepassing.

 

Gelet op de geleverde dienst en de plaats van de werkzaamheden, ben je 19% BTW verschuldigd en dien je deze in rekening te bregen.

 

Overigens is het zo dat wanneer je twijfeld de BTW beter in rekening kan brengen, want dan voorkom je later verrassingen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

@smart4u,

 

bedankt voor je reactie. Het is me duidelijk!

 

Op de site van de belastingdienst zag ik niet een antwoord op mijn vraag. Er staat inderdaad een heel verhaal over zaken doen met het buitenland, maar een specifiek antwoord op mijn vraag kon ik er niet terugvinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.