• 0

Welke journaalposten voor businessclub

Voor een kleine businessclub wil ik het grootboekrekeningschema (voor journaalposten) samen stellen, maar ik heb daarbij nog enkele vragen. Het gaat feitelijk om welke journaalposten worden gemaakt:

 

-1 bij ontvangen contributiegelden van leden. Welke journaalpost geldt hierbij?

 

-2 als een deel is bestemd voor een goed (schenkings) doel onder welk BTW-tarief valt dit dan.

 

-3 als een deel van de ontvangen gelden niet direct worden uitgegeven maar gereserveerd voor bijvoorbeeld eeb grotere uitgave na drie jaren, wat is het dan mogelijkhei om te reserveren en geldt hiervoor een journaalpost of ..

 

-4 is de VPB onverkort van toepassing?

 

- 5 heeft iemand de boekingsgang van journaalposten voor een stichting / businessclub met ideel doel reeds beschreven?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hierbij wat antwoorden:

 

1 de contributie

Kas/Bank/Giro (balans, activa, vlottende activa, liquide middelen)

Aan Omzet / Contributiegelden (v&w, opbrengsten of baten)

 

2 btw

Allereerst de vraag of de club ondernemer is voor de BTW. Wanneer dat zo is, dan moet je de schenking als schenking journaliseren.

Schenking / Sponsoring (v&w, kosten of lasten)

Aan Kas/Bank/Giro (balans, activa, vlottende activa, liquide middelen)

 

3 reserveringen

Wanneer een reservering wordt gemaakt voor kosten in de toekomst, dan zul je jaarlijks kosten ten lasten van de resultatenrekening brengen en de voorziening op de balans opboeken.

Dotatie reservering (v&w, kosten of lasten)

Aan Voorziening of reservering (balans, passiva, voorziening)

Wanneer de kosten dan gemaakt worden, kun je de kosten direct ten laste van deze voorziening of reservering brengen.

 

4 vpb

Allereerst bepalen of de club wel belastingplichtig is voor de vpb. Wanneer de club wel vpb-plichtig is, dan inderdaad de vpb berekenen zoals alle andere ondernemers deze moeten berekenen.

 

5 boekingsgang

Ik vertrouw erop dat de boekingsgang duidelijk en helder genoeg zijn beschreven. Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

De bijdrage helpt mij weer een stuk verder. Bedankt !

 

Als ik het geod begrijp wordt het dus interessant of een business club met een ideel doel (instandhouding kunst) belastingplichting is en voor welk tarief. De journaalpost wordt dan

 

Bank

Te betalen BTW (maar welk tarief / of vrijstelling)

aan omzet contributiegelden

 

Bij de reservering is de vraag of een aankoop van bijvoorbeeld een schilderij hieronder valt en ten laste van het resultaat dus een reserve mag worden gevormd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.