• 0

Merknaam en handelsnaam

Oh jee, volgens een zwitsers bedrijf gebruiken wij een deel van hun merknaam in onze handelsnaam.

 

Hoe kan het ook anders dat wij ons ook bezig houden met dezelfde branche. Hun naam is geregistreerd en toegepast op al hun producten die ze zelf ontwikkelen en produceren. Wij gebruiken de naam enkel en alleen als handelsnaam en maken gebruik van producten die wij elders inkopen. (niet die van de zwitserse partij).

 

Volgens het Nederlandse bedrijf die de producten uit zwitserland verhandels en gebruikt moeten wij onze naam aanpassen. Heel lastig natuurlijk want we zijn al een half jaar bezig en alle kosten zijn al gemaakt, domeinnamen, briefpapier, brochures etc etc....

 

Wat is jullie advies. In hoeverre kan een bedrijf van derden verlangen dat hun naam niet gebruikt mag worden als combinatie in een andere naam....

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn het dezelfde soort producten? Is het een algemene naam? Zoals fit of centrum?

 

Bij algemene namen is het claimen lastig maar als hetzelfde soort product is dan staan ze weer wat sterker.

Hebben ze echt de namen gedeponeerd of zeggen ze dat alleen maar….

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Een belanrijk argument is of er misverstanden kunnen verstaan.

Als jullie een deel van andermans merknaam in jullie bedrijfsnaam gebruiken lijkt mij die mogelijkheid zeer reëel.

Zoek even in het regsiter van het Benelus Merkenbureau of ze inderdaad het betreffende merkrecht kunnen doen gelden.

Neem eventueel contact op met een merkendeskundige die hierover wat meer informatie kan verstrekken.

 

Hebben jullie geen onderzoek bij de KvK laten doen en in hoeverre waren jullie je bewust van de andere merknaam ?

Ik heb een vermoeden dat het een vrij voor de hand liggende combinatie is. Dan zou je ter kwader trouw gehandeld hebben. Als dit Zwitserse bedrijf jullie voor de rechter daagt, bestaat er een reële kans dat je ook nog op moet draaien voor de proceskosten nclusief die van de Zwitsers.

 

Voor de goede orde, ik ben geen jurist.

Link naar reactie
  • 0

Zijn het dezelfde soort producten? Is het een algemene naam? Zoals fit of centrum?

 

Bij algemene namen is het claimen lastig maar als hetzelfde soort product is dan staan ze weer wat sterker.

Hebben ze echt de namen gedeponeerd of zeggen ze dat alleen maar….

 

 

De naam in kwestie is geen algemene naam. Ik kan op de site van BBIE zien dat de naam is geregistreerd. Alleen kom er niet helemaal uit of de naam niet in andere combi's gebruikt mag worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Een belanrijk argument is of er misverstanden kunnen verstaan.

Als jullie een deel van andermans merknaam in jullie bedrijfsnaam gebruiken lijkt mij die mogelijkheid zeer reëel.

Zoek even in het regsiter van het Benelus Merkenbureau of ze inderdaad het betreffende merkrecht kunnen doen gelden.

Neem eventueel contact op met een merkendeskundige die hierover wat meer informatie kan verstrekken.

 

Hebben jullie geen onderzoek bij de KvK laten doen en in hoeverre waren jullie je bewust van de andere merknaam ?

Ik heb een vermoeden dat het een vrij voor de hand liggende combinatie is. Dan zou je ter kwader trouw gehandeld hebben. Als dit Zwitserse bedrijf jullie voor de rechter daagt, bestaat er een reële kans dat je ook nog op moet draaien voor de proceskosten nclusief die van de Zwitsers.

 

Voor de goede orde, ik ben geen jurist.

 

Uiteraard heeft de KvK bekeken of de naam mogelijk is. Dit heeft niks opgeleverd en dus is alles geregistreerd. We zijn nu vanaf november vorig jaar bezig...

 

Hoe kan ik in dat register zien dat je geen combinatie van deze naam mag gebruiken. ?

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn het dezelfde soort producten? Is het een algemene naam? Zoals fit of centrum?

 

Bij algemene namen is het claimen lastig maar als hetzelfde soort product is dan staan ze weer wat sterker.

Hebben ze echt de namen gedeponeerd of zeggen ze dat alleen maar….

 

 

De naam in kwestie is geen algemene naam. Ik kan op de site van BBIE zien dat de naam is geregistreerd. Alleen kom er niet helemaal uit of de naam niet in andere combi's gebruikt mag worden.

 

 

De eigenaar van het merk heeft recht op het gebruik van de merknaam.

Combinaties of bv. woorden die hetzelfde klinken maar anders geschreven worden, het is allemaal niet toegestaan. De eigenaar heeft gewoon het alleenrecht op het gebruik van de geregistreerde naam.

 

Blijft natuurlijk een beetje een slag in de lucht omdat we niet weten om welke combinatie van woorden het nu precies gaat.

 

Om een simpel voorbeeld te geven

Apple is een geregistreerd handelsmerk, ik kan dus niet AppleSoftware gebruiken of een auto op de markt brengen onder de naam ferrarissimo.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat de KVK jouw handelsnaam geaccepteerd heeft, zegt niet zoveel. Bij de keuze van een naam moet je tot op zekere hoogte onderzoek doen naar de beschikbaarheid van die naam. Als je via internet of in de merkenregisters een conflicterende naam had kunnen vinden, wordt jouw positie kwetsbaar. Zeker wanneer een bedrijf met dezelfde naam reeds in jouw branche actief is. Dan moet hun merk wel een behoorlijk zwak merk zijn (beschrijvend) wil je nog een poot hebben om op te staan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen dat die tweede naam de indruk wekt een onderdeel te zijn van de eeste, en dat schept verwarring.

 

Ik neem aan dat jullie zelf ruim op de hoogte waren van het bedrijf met de naam XXXXX ? Een onderzoek van de KvK had dus al weinig zin omdat je het antwoord eigenlijk al wist.

 

Ik raad je aan een merkengerechtigde te raadplegen maar ik geef je zeer weinig kans dat je de naam XXXXXmain kunt blijven gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Wij waren ons totaal niet bewust van het bedrijf in kwestie... Immers het is zwitsers... het staat voor fire protection (met ons erbij maintenance)

 

We hebben over checks uitgevoerd en hebben geen koppelingen terug gekregen. Het bedrijf in Nederland is alleen verplicht het te melden aan Zwits..

 

Wij hebben het als handelsnaam en verder gebruiken we producten van totaal andere leveranciers en zijn er ook helemaal geen overeenkomsten met de activiteiten van xxxx te vinden...

 

het is idd een moeilijk verhaal ..

Link naar reactie
  • 0

 

Wij hebben het als handelsnaam en verder gebruiken we producten van totaal andere leveranciers en zijn er ook helemaal geen overeenkomsten met de activiteiten van XXXX te vinden...

.

 

Waar het vooral om draait is dat je in hetzelfde vaarwater als XXXXX zit kwa producten, dat je geen materialen van hun betrekt zal het niet eenvoudiger maken, maar de concurrent alleen nog maar meer motiveren om jullie bedrijfsnaam te elimineren.

 

Het lijkt dus gewoon op een ontzettende rottige samenloop van omstandigheden.

 

Ben bang dat anderen jullie net als ik zullen adviseren een andere naam te gaan gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Danny,

 

Het mag dan een moeilijk verhaal zijn, maar wat mij betreft wel een duidelijk verhaal. Ik heb ooit een soortgelijke ervaring gehad als jij en op basis daarvan is mijn advies simpel: Hoe langer je wacht met je naam veranderen, hoe meer geld en negatieve energie je eraan verspilt (ik heb zelfs ooit 2000 gulden verspild aan een merkenrechtadvocaat, brrr).

 

Technico heeft mijns inziens gelijk als hij zegt dat je dit nooit gaat winnen en volgens mij kan geen enkele expert daar wat aan veranderen. Dat jij te goeder trouw hebt gehandeld en niet op de hoogte was van het bestaan van deze concurrent doet niet ter zake. Er kan verwarring ontstaan en zij hebben oudere en betere rechten. Da's heel vervelend voor jou, maar het is niet anders.

 

Wat jij nu meemaakt is een vervelende en kostbare leerervaring, maar die horen nu eenmaal ook bij het ondernemerschap.

 

Misschien dat er hier mensen zijn die je willen helpen bij het bedenken van een andere (en betere) naam. Laat daar vervolgens een alacarte onderzoekje naar doen bij het Merkenbureau en check het goed op internet. Dan kun je komende lente weer met frisse zin verder werken aan het uitbouwen van je bedrijf. En heb je meteen een mooie aanleiding om weer eens een mailing te sturen naar je relaties.

 

In ieder geval succes ermee.

 

Karen (die dit allemaal puur positief bedoeld)

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Danny,

 

Bij een merkrecht is ook een specificatie van diverse klassen aan het merkrecht gekoppeld. Kijk in hoeverre je met jullie produkt of dienst binnen de geregistreerde klassificaties valt.

Verder is van belang of het merkrecht een woordmerk of beeldmerk is.

Als het een beeldmerk is heeft de eisende partij uitsluitend rechten verkregen op het beeldmerk ( combinatie van woord en / of beeld) en valt te bezien of de aanspraak valt te betwisten.

Ik wil je adviseren hiervoor naar een merkenbureau te gaan waar men tevens kennis omtrent het internationaal ondernemingsrecht in huis heeft.

Bijvoorbeeld lawtontm.nl ( dhr. Olaf van haperen )

 

Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.