• 0

Eenmanszaak, wel of niet?

Hallo,

 

Ik heb een vraag wat betreft het inschrijven bij een kvk en over mijn nieuwe onderneming.

 

Ik wil een parttime onderneming beginnen in de grafische/internet sector.

 

Heb al een tijdje aan freelance opdrachten gewerkt, zonder ergens in geschreven te zijn, maar hierdoor moest ik vaak onder mijn prijs zitten omdat ik geen facturen verstuurde. Tevens kom je ook niet echt proffessioneel over zonder een kvk nummer.

 

Ik wil er minimaal 8 uur per week aan besteden tot maximaal 16 uur. Ik wil wel werk kunnen uitbesteden mocht dat nodig zijn. Vanaf thuis kan ik werken, dus geen kosten voor het pand. Dit is even simpel gezegd, ben nu bezig met een ondernemings plan. Wil wel eerst goed onderzoek doen, voordat ik me inschrijf bij de kvk.

 

Mijn vragen:

Moet ik me wel of niet registreren als een eenmanszaak?

Wat zijn mijn voordelen als ik me registreer, met de uren die ik werk?

Wat is verplicht voor een eenmanszaak, qua financien?

Wat zijn de risicio's die ik loop?

 

Wat wordt aangeraden in zo'n situatie?

 

Hopelijk is dit genoeg informatie om er een oordeel over te kunnen doen, anders kunnen jullie gerust vragen stellen!

 

 

- faca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inschrijven is inderdaad een goede optie. Houdt er wel rekening mee dat je meerdere klanten per jaar moet hebben anders wordt het gezien als verkapt dienstverband.

 

Zeker als je gaat uitbesteden (aan andere bedrijfjes neem ik aan? Of aan personeel?) is inschrijven belastingtechnisch interessant omdat je dan wat kostenposten hebt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Moet ik me wel of niet registreren als een eenmanszaak?

In het draadje Ik overweeg geen KvK meer te willen, kan dat? vind je aardig wat informatie. Als ik Edward z'n reactie (eerste pagina) goed intrepeteer hoef je voor jouw werkzaamheden niet ingeschreven te zijn.

 

Wat zijn mijn voordelen als ik me registreer, met de uren die ik werk?

Staat wat meer profi en je krijgt leuke krantjes van de kvk. Uren staan hier los van.

 

Wat is verplicht voor een eenmanszaak, qua financien?

Niets. Er zijn wel voorwaarden voor het gebruik van bepaalde faciliteiten van de belastingdienst maar daar heeft de kvk niets mee te maken. Voor die faciliteiten zijn het aantal uur dat je maakt weer wel relevant maar de grens is 1200 en nog wat en die red je met 16 uur per week niet.

 

Wat zijn de risicio's die ik loop?

Er verandert niets aan de riciso's die je loopt door in te schrijven bij de kvk. (Nou ja, je loopt het risico vaker verkooptelefoontjes en reclame te krijgen)

 

Je moet twee dingen uit elkaar houden: inschrijving bij de kvk en of de belastingdienst jou ziet als ondernemer. Voor dat laatste is er dan weer het onderscheid tussen de inkomstenbelasting en de btw.

 

Ook het kunnen versturen van een factuur staat los van het al dan niet ingeschreven zijn bij de kvk.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de link!

 

Je moet twee dingen uit elkaar houden: inschrijving bij de kvk en of

de belastingdienst jou ziet als ondernemer. Voor dat laatste is er dan weer het onderscheid tussen de inkomstenbelasting en de btw.

 

Als ik het dus begrijp kan ik me bij de kvk inschrijven, ookal ziet de belastingdienst mij niet als een onderneming?

 

De reden dat ik me wil inschrijven is, omdat ik ook werk wil kunnen uitbesteden wanneer dit nodig is. Als freelancer is dit niet mogelijk heb ik begrepen.

 

Welke uren rekent de belasting dienst mee in die 1225uur? Uitbestede uren? Alleen mijn uren? Uren van werknemers?..

 

Ik wil alles simpel en overzichtelijk houden, en zo min mogelijk kosten hebben zodat ik me kan richten op het leveren van kwaliteits producten/diensten!

Link naar reactie
  • 0
Als ik het dus begrijp kan ik me bij de kvk inschrijven, ookal ziet de belastingdienst mij niet als een onderneming?

Ja.

 

De reden dat ik me wil inschrijven is, omdat ik ook werk wil kunnen uitbesteden wanneer dit nodig is. Als freelancer is dit niet mogelijk heb ik begrepen.

Geen idee. Maar lijkt me stug dat je geen werk zou kunnen uitbesteden als freelancer.

 

Welke uren rekent de belasting dienst mee in die 1225uur? Uitbestede uren? Alleen mijn uren? Uren van werknemers?..

Alleen jouw uren maar wel inclusief uren voor reizen, administratie etc. Gebruik ook de zoekfunctie, er staat op dit forum ontzettend veel over het urencriterium en het al dan niet ondernemer zijn voor de BD.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er lopen nogal wat dingen door elkaar in je verhaal, maar mijn advies is in het algemeen om je zoveel mogelijk als zelfstandig professional te gedragen: wel een eenmanszaak inschrijven, ondernemer worden voor de ib en btw, briefpapier, factureren, algemene voorwaarden, offertes, contracten, var-wuo, website en andere marketing, meerdere opdrachtgevers etc.

 

Dan word je serieuzer genomen door opdrachtgevers én opdrachtnemers (bij werk uitbesteden), kun je een hoger tarief vragen, ondernemersaftrek genieten (mits 1225 uur) etc.

Link naar reactie
  • 0

Er lopen nogal wat dingen door elkaar in je verhaal, maar mijn advies is in het algemeen om je zoveel mogelijk als zelfstandig professional te gedragen: wel een eenmanszaak inschrijven, ondernemer worden voor de ib en btw, briefpapier, factureren, algemene voorwaarden, offertes, contracten, var-wuo, website en andere marketing, meerdere opdrachtgevers etc.

Kan je aangeven wat er precies door elkaar loopt in mijn verhaal?

 

Wat mij nog niet precies duidelijk is, wat nou een verschil tussen een ZZP'er en een eenmanszaak. Maar ik ga van de week nog langs een KvK kantoor, voor meer informatie en misschien om me gelijk in te schrijven.

 

Klopt het dat een ZZP geen belasting hoeft af te dragen, indien deze per maand niet meer verdiend dan het minimum netto inkomen. (voor die maand natuurlijk).?

Link naar reactie
  • 0
Wat mij nog niet precies duidelijk is, wat nou een verschil tussen een ZZP'er en een eenmanszaak.

 

Niet veel. ZZP staat voor zelfstandige zonder personeel - een eenmanszaak kan personeel in dienst hebben, maar zo niet, dan is het een ZZP'er.

 

Klopt het dat een ZZP geen belasting hoeft af te dragen, indien deze per maand niet meer verdiend dan het minimum netto inkomen. (voor die maand natuurlijk).?

 

Nee. Je inkomsten, minus kosten en aftrekposten die je bij je aangifte mag opvoeren bepalen je belastbaar inkomen. Door die aftrekposten kan dat heel laag uitpakken, en dan betaal je dus weinig tot geen inkomstenbelasting.

 

Als je bijvoorbeeld niet aan het urencriterium voldoet kun je geen gebruik maken van de startersaftrek. Ook de kosten die je maakt om je bedrijf draaiende te houden kunnen in hoogte sterk varieren. Daarom is het niet mogelijk te zeggen bij welke inkomsten je op 0 IB uitkomt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een bedrijf in de vorm van eenmanzaak, Ik wil met iemand anders ??? ???als partner samen werken. Wat moet ik doen? Kan ik mijn bedrijf als eenmanzaak houden of moet ik aan BV veranderen?

 

Kan iemand mij helpen? ???

 

 

Ik heb een vraag wat betreft het inschrijven bij een kvk en over mijn nieuwe onderneming.

 

Ik wil een parttime onderneming beginnen in de grafische/internet sector.

 

Heb al een tijdje aan freelance opdrachten gewerkt, zonder ergens in geschreven te zijn, maar hierdoor moest ik vaak onder mijn prijs zitten omdat ik geen facturen verstuurde. Tevens kom je ook niet echt proffessioneel over zonder een kvk nummer.

 

Ik wil er minimaal 8 uur per week aan besteden tot maximaal 16 uur. Ik wil wel werk kunnen uitbesteden mocht dat nodig zijn. Vanaf thuis kan ik werken, dus geen kosten voor het pand. Dit is even simpel gezegd, ben nu bezig met een ondernemings plan. Wil wel eerst goed onderzoek doen, voordat ik me inschrijf bij de kvk.

 

Mijn vragen:

Moet ik me wel of niet registreren als een eenmanszaak?

Wat zijn mijn voordelen als ik me registreer, met de uren die ik werk?

Wat is verplicht voor een eenmanszaak, qua financien?

Wat zijn de risicio's die ik loop?

 

Wat wordt aangeraden in zo'n situatie?

 

Hopelijk is dit genoeg informatie om er een oordeel over te kunnen doen, anders kunnen jullie gerust vragen stellen!

 

 

- faca

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.