• 0

productnaam in de domeinnaam opnemen

Er is over dit onderwerp al veel geschreven maar ik kan het antwoord op mijn specifieke vraag niet vinden:

 

Dat je een domein als www.volkswagen.nl (als ie al vrij zou zijn) vroeg of laat aan volkswagen moet afstaan is me wel duidelijk.

Maar ik heb nu een domein geclaimd als www.volkswagenverkopen.nl

(is even een voorbeeld, ik wil het echte produckt nu niet bekend maken)

 

Volkswagen zegt nu dat zij het recht hebben op dit domein. De vraag is nu of dit zo is. Om het nog leuker te maken: het betreft een Duitse domeinnaan dus er moet waarschijnlijk naar Europees recht worden gekeken.

 

Verder is me wel duidelijk dat er een verschilin regelgeving is tussen merknaam en bedrijfsnaam. Voor volkswagenbestellen.de zouden dus andere regels gelden als voor passatbestellen.de (?)

 

In mijn website schaad ik het product/fabrikant niet (ik verkoop het alleen) , het staat op pagina 1 van Google en er komen massa's bestellingen op binnen. Ik neem aan dat de fabrikant vooral daarom de URL wil hebben. Het is een groot wereldwijd opererend bedrijf m.a.w. met een legertje advocaten aan hun zij. Ik ben Calimero met een VOF.

 

Maar als iemand me kan verzekeren dat ze geen recht hebben de domeinnaam van mij te claimen wil ik wel een gokje wagen... (slik)

 

Wie helpt?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Maar als iemand me kan verzekeren dat ze geen recht hebben de domeinnaam van mij te claimen wil ik wel een gokje wagen... (slik)

 

 

Als ik je kan verzekeren dat je een kans hebt doe je het dan ???

 

Ik geef je op voorhand eigenlijk 0% kans.

De discussie wat je aan producten verkoopt doet helemaal niet terzake.

Het gaat erom dat je iemands merknaam gebruikt, ook al is dat om de producten van deze leverancier te verkopen dan nog hebben zij het alleenrecht op die naam.

Omdat je in dezelfde branche actief bent zal de classificatie waar merknamen in ingedeeld worden ook dezelfde zijn.Het enige wat je kunt doen is kijken of ze ook voor landcode BX=benelux een registratie hebben, maar ik denk dat dat wel het geval is.

 

Verwacht niet dat het hun om de verkopen gaat die jij via deze url verkoopt, dat zal ze worst wezen, het gaat hun om het principe.

 

Een vergelijkbare strijd speelt zich af op het gebied van de merknamen van Apple.

Er waren in Europa vele leveranciers die zich Applecenter noemde, nu Apple zelf plannen heeft deze in Eurropa uit te rollen hebben ze hun resellers opdracht gegeven hun de naam Applecenter uit hun bedrijfsnaam te halen.

 

Zoeken in het merkenregsiter

Link naar reactie
  • 0

Kan je geen afspraak met ze maken dat je nooit concurrerende producten aan gaat bieden op het adres?

 

Sowieso zijn ze verplicht een merknaam te beschermen om deze te behouden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Er is een engszins vergelijkbare case van een koffieverkoper die zoekreclame maakt voor Douwe Egberts. Daar maakte de koffiebrander bezwaar tegen, maar de rechter oordeelde dat de merkeigenaar zijn wederverkopers niet het gebruik van de merknaam in verkoopbevorderende activiteiten kon ontzeggen. Je zou die case eens kunnen bestuderen om te zien of de argumentatie ook op jouw domeinnaam toegepast kan worden. Het maakt wellicht verschil in hoeverre je een geautoriseerd wederverkoper bent.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Als belanghebbende van een bepaald merk zal men er ten alle tijden voor willen zorgen dat het een zgn"sterk"merk is en/of blijft.

Deze actie dient er ongetwijfeld toe verwatering van het geregistreerde merkrecht ( merk) te voorkomen.

 

Ed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.