• 0

Waardering bedrijfspand

Hoi allemaal,

 

Fijn forum hier met veel nuttige informatie, complimenten voor alle aanwezige kennis!

Heb al veel gevonden over dit onderwerp maar nog niet echt het antwoord op mijn vraag. Ik wil naast mijn eigen woning een aanbouw zetten die ik voor mijn bedrijf ga gebruiken. Omdat deze aanbouw als "bouwkundig te splitsen" zal zijn aan te merken na voltooiing heb ik geen keuze: het wordt ondernemingsvermogen. Op zich geen probleem want de BTW op de bouwkosten kan ik aftrekken + de investeringsaftrek waar ik recht op heb. Echter, ik zit met het volgende: Mijn partner en ik zullen de volledige bouw in eigen beheer uitvoeren. We huren hier geen arbeidskrachten voor in. Nu zit ik met de vraag hoe ik de waarde van dit pand "na oplevering" het beste kan opnemen. Als ik alleen de kosten van bouwmaterialen bij elkaar optel zit ik (uitgaande van een percentage van de WOZ-waarde) al direct aan een flinke meerwaarde (dus toekomstige fiscale afrekening) vast.

Omdat ik de afgelopen jaren behoorlijk wat problemen heb gehad met de fiscus (nee, ik ben volkomen eerlijk maar ik ben een soort van "Murphy's law" figuur voor hen) wil ik alles op voorhand goed regelen. Logischerwijs redeneer ik dat de waarde van de aanbouw geschat moet worden op die wanneer je deze laat zetten (omdat dit ook het uitgangspunt zal zijn bij bepaling van de waarde in het economisch verkeer). Omdat in de toekomst de WOZ-waarde waarschijnlijk veelvuldig gebruikt zal worden overweeg ik direct bij aanvang hierbij aan te sluiten. Dus het percentage gebruiksoppervlak dat ik zakelijk gebruik t.o.v. van de WOZ-waarde te bepalen.

Na deze lange inleiding: is het handig om hiervoor een taxatie te laten doen c.q. direct een minnelijke taxatie aan de belastingdienst te vragen om te voorkomen dat er geschillen zijn op het moment afrekenen (dat ooit komt)? Wat is hier de standaard voor?

 

Vast dank voor jullie input!

 

groeten,

 

Stien

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

de WOZ waarde word toch bepaald aan een aantal referentie verkopen van gelijkwaardige in het verleden verkochte woningen?

Waarom wil je de woz gebruiken? Een taxatie voor en na verbouw zal je meer zekerheid bieden. Wellicht ook t.b.v. een bouwdepot voor aankoop van de materialen.

 

Ed

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je snelle reactie. Ik heb een vrij recent taxatierapport van de waarde voor (en de geschatte waarde na) de bouw. Ik financier de bouw met een hypothecaire lening van mijn stamrecht BV. Ik heb van verschillende collega-ondernemers in mijn omgeving echter vernomen dat deze taxatie door de fiscus niet altijd geaccepteerd wordt. M.b.t. de WOZ waarde zal het moeilijker voor ze zijn een waardering af te wijzen vermoed ik. Zeker als we, op het moment van overheveling naar prive wederom van de WOZ-waarde uitgaan. Of dit voordelig is betwijfel ik daarom zou ik liever zelf een taxatie laten uitvoeren maar hier wel de goedkeuring van de fiscus hebben. Je hebt geen (of misschien wel) idee wat een oeverloos gezeur het kan opleveren als je het op het "moment supreme" moet gaan uitvechten. Wat is dus wijsheid?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.