Krant plaatst persbericht zonder overleg

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik dit topic moest posten, want ik weet ook niet goed wat ik ermee moet...

 

Ik heb vorige week donderdag een persbericht verstuurd. In dit persbericht verwees ik door naar mijn website voor meer informatie en al mijn contactgegevens etc erbij. Ik heb echter niets meer van de desbetreffende krant gehoord totdat ik vandaag de wekelijkse krant open sloeg. Er stond een vrij groot artikel + foto in van tesamen ongeveer 1 A4'tje. Ze hebben alle informatie, alle overige informatie van mij, en sommige delen letterlijk overgenomen in de vorm van quotes.

 

De foto is echter al bijna 2 jaar en is genomen door een professionele fotograaf met de afspraak dat ik het alleen gebruik voor eigen gebruik en eigen sites. Nu heb ik met hem erover gebeld en hij gaat bij de uitgever die foto dan de rekening ervan sturen, daar kom ik niet mee in de problemen, maar hij is niet echt actueel en ik krijg voor het tippen gratis foto's, dus dat is wel heel aardig van deze meneer.

 

Mijn vraag is eigenlijk meer, mag een krant zomaar, zonder te weten naast het persbericht dat je hebt verstuurd, ook delen van je site kopiëren en plaatsen? Hoe is dit juridisch geregeld? Want op deze manier vind ik het niet geheel okej, er staan geen foute dingen in, maar de manier waarop vind ik erg vervelend.

 

Groetjes,

 

Romano

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Heel kort en bondig. Strikt juridisch is dit niet toegestaan, maar wat is jouw belang? Dat de krant niet erg zorgvuldig handelt staat buiten kijf, maar daarmee is jouw belang nog niet geschaad. Het belang van de fotograaf wel; feitelijk is hier sprake van een inbreuk op het portretrecht en heeft hij dienaangaande een vordering op de krant.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Voedingslessen voor preventie overgewicht bij kinderen

 

Er is een nieuw middel voor preventie van overgewicht bij kinderen. Gediplomeerd gewichtsconsulent Romano Sandee (18 jaar) heeft naast de lessen voor het voortgezet onderwijst, nu ook lessen ontwikkelt voor kinderen van het basisonderwijs. De lessen zijn bedoeld vanaf groep 3 tot en met groep 8. Tijdens de les die ongeveer een uur tot anderhalf uur duurt leren de leerlingen wat gezonde voeding is, leren ze welke smaken er zijn en het belang van beweging. Dit alles gebeurt op een interactieve manier en kunnen de leerlingen veel zelf doen.

“Ik heb voor deze manier gekozen om les te geven omdat het de leerlingen beter betrekt bij de stof. Wanneer de leerlingen interactief betrokken worden, zal dit hen eerder bijblijven en zullen ze mogelijk eerder een gezonder product thuis kiezen.” Verteld Romano.

Romano weet als geen ander hoe het is om overgewicht te hebben. Vroeger had hij als kind zelf overgewicht en is vanuit dat punt deze lessen gaan schrijven.

Romano: “Vroeger, toen ik nog kind was, was het helemaal niet actueel dat kinderen te dik waren en werd je gezien als stevige jongen. Nu kunnen we het echter niet meer accepteren, want dikke kinderen, worden vaak dikke volwassenen, waarbij veel ziekten de kans hebben om zich te ontwikkelen.”

De nieuwe lessen zijn vanaf 19 maart 2007 aan te vragen bij Romano. Dit kunnen basisscholen doen door een mailtje te sturen naar: ----emailadres----. Voor meer informatie kunt u ook kijken op ----internetadres-----

 

---einde persbericht---einde persbericht---einde persbericht---einde persbericht---

 

Dit bovenstaande was het persbericht... en hieronder dan gewoon de contactgegevens...

 

 

Edit admin - email en website adressen in het bericht kunnen als spam worden aangemerkt. Daarom geanonimiseerd.

Link naar reactie

Mijn vraag is eigenlijk meer, mag een krant zomaar, zonder te weten naast het persbericht dat je hebt verstuurd, ook delen van je site kopiëren en plaatsen? Hoe is dit juridisch geregeld?

 

Nee, dat mag niet. Dat is geregeld in de auteurswet. Bij persfotografie is er een algemeen aanvaarde (en naar ik meen op jurisprudentie gebaseerde) norm: de vergoeding bij schikking bedraagt driemaal het normale tarief van de fotograaf. Daarvoor hoeft hij normaalgesproken alleen maar een brief (formeel: een schikkingsvoorstel) en factuur naar de krant te sturen.

Link naar reactie

Tsja, niet zorgvuldig maar enigszins begrijpelijk, zeker gezien de directe verwijzing in het persbericht. Meestal plaats je iets als een website bij de contactgegevens. Een persbericht kan in principe 1-op-1 overgenomen worden in een publicatie. Daarom kan ik het wel enigzins begrijpen.

 

Ik zou er geen punt van maken, ik denk dat elke starter dankbaar moet zijn voor alle aandacht tenzij het echt onredelijk en negatief is. Dat is het in dit geval niet als ik het goed begrijp.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Tsja, niet zorgvuldig maar enigszins begrijpelijk, zeker gezien de directe verwijzing in het persbericht. Meestal plaats je iets als een website bij de contactgegevens. Een persbericht kan in principe 1-op-1 overgenomen worden in een publicatie. Daarom kan ik het wel enigzins begrijpen.

 

Ik zou er geen punt van maken, ik denk dat elke starter dankbaar moet zijn voor alle aandacht tenzij het echt onredelijk en negatief is. Dat is het in dit geval niet als ik het goed begrijp.

nee idd... Maar ik kan niet door de krant nu in de problemen komen dan?

Link naar reactie

Heel kort en bondig. Strikt juridisch is dit niet toegestaan, maar wat is jouw belang? Dat de krant niet erg zorgvuldig handelt staat buiten kijf, maar daarmee is jouw belang nog niet geschaad.

 

Erg kort door de bocht Edward. De krant gaat in de fout door een foto van de website te halen en die te publiceren, maar verder is de redactie hoogstens wat onzorgvuldig door geen contact op te nemen met de verzender van het persbericht.

 

Als verzender van het persbericht kun je echter geen beroep doen op het auteursrecht als je nota bene zelf om aandacht vraagt. Dat de redactie zelf meer informatie verzamelt, ondermeer van de website, valt hen niet te verwijten. Ik neem aan dat ze een formulering gekozen hebben waarin een link naar de website gelegd wordt, niet naar een sprekende persoon. Ik neem bovendien aan dat ze slechts citaten plaatsen (dat mag) en niet al je tekst één-op-één overnemen, alleen al omdat er spel- en stijlfouten in voorkomen.

 

Het is een ongebruikelijke manier om artikelen te maken, dus ik veronderstel dat het een huis-aan-huis blad is waar de gangbare journalistieke normen met een korreltje zout genomen worden. Maar afgezien van de foto kan ik er weinig aan ontdekken wat juridisch niet toegestaan is.

 

Je bent trouwens de eerste die moppert vanwege gratis publiciteit!

 

Oh, ik open dit onderwerp gewoon weer. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Als verzender van het persbericht kun je echter geen beroep doen op het auteursrecht als je nota bene zelf om aandacht vraagt.

 

Dat lijkt mij ook, wat betreft de inhoud van het persbericht.

 

Maar dit kan niet het auteursrecht betreffen op dingen waarnaar het persbericht verwijst. Stel je voor zeg, dat een boekenuitgever een persbericht verstuurt over het verschijnen van een nieuw boek. Dan mag de ontvangende uitgever/redactie niet opeens het boek overnemen in zijn krant.

 

Dat de redactie zelf meer informatie verzamelt, ondermeer van de website, valt hen niet te verwijten.

 

Nee, maar wel dat ze de verzamelde auteursrechtelijk beschermde materialen overnemen in hun eigen publicatie.

 

Ik neem bovendien aan dat ze slechts citaten plaatsen

 

Eh, in deze discussie is toch sprake van het overnemen van een foto / delen van een site!?

Link naar reactie

Dat lijkt mij ook, wat betreft de inhoud van het persbericht.

 

Maar dit kan niet het auteursrecht betreffen op dingen waarnaar het persbericht verwijst. Stel je voor zeg, dat een boekenuitgever een persbericht verstuurt over het verschijnen van een nieuw boek. Dan mag de ontvangende uitgever/redactie niet opeens het boek overnemen in zijn krant.

Deze vergelijking gaat niet helemaal op. De site wordt immers ook niet volledig geopenbaard. Auteusrechtelijk zit er wel een verschil tussen citeren zonder bronvermelding en het volledig openbaar maken van een publicatie zonder bronvermelding of toestemming.

 

 

Dat de redactie zelf meer informatie verzamelt, ondermeer van de website, valt hen niet te verwijten.

 

Nee, maar wel dat ze de verzamelde auteursrechtelijk beschermde materialen overnemen in hun eigen publicatie.

Wanneer er op een correcte wijze uit een andere bron wordt geciteerd is er niets aan de hand, maar dat gebeurt niet. Daarom zeg ik strikt juridisch kan dit niet, maar wederom ...het gerechtvaardigt belang om op te komen tegen de schending is wel heel ver te zoeken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

 

Edward, jouw antwoord kan zo gelezen worden dat het strikt juridisch niet toegestaan is een persbericht over te nemen en uit een website te citeren. Dat wilde ik nuanceren, want volgens mij is er geen rechter te vinden die in zo'n redenering meegaat. Een citaat is geen inbreuk op het auteursrecht, zie Wikipedia over citaatrecht, al zijn er vormeisen te stellen aan het citaat. Je kan inderdaad geen hele boeken citeren.

 

Overigens blijf ik benieuwd of het een huis-aan-huis blad betreft - want die worden doorgaans volgeramd met gratis beschikbaar gestelde informatie. Dat verklaart ook de ietwat onzorgvuldige verwerking. Ze hadden minstens even moeten bellen over de foto. Maar om dan meteen het auteursrecht erbij te slepen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Edward, jouw antwoord kan zo gelezen worden dat het strikt juridisch niet toegestaan is een persbericht over te nemen en uit een website te citeren.

Dat heb is zeker niet de bedoeling. Ik heb ook niet gezegd dat er niet geciteerd mag worden. Maar ook citaten zijn aan regels gebonden, zoals je terecht nuanceert.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Helaas voor de journalistiek, maar een gelukje voor deze ondernemer (denk ik), gebeurt dit vrij veel en niet enkel in gratis huis aan huis krantjes. Uit eigen ervaring weet ik ook dat lokale en regionale dagbladen zo af en toe erg lui zijn.

Link naar reactie

Ik zou er een lief ding voor geven als een krant niet alleen mijn persbericht zou overnemen, maar er ook nog een groot artikel met substantiële delen van mijn site van zou maken. Een gratis advertorial waar mijn eigen webteksten (die ik immers gebruik om reclame voor mezelf te maken) voor gebruikt worden? Graag, of er nou van tevoren overleg over is of niet!

 

Het gebruik van die foto is niet zo slim van zo'n krant, maar als je geen toestemming hebt gegeven voor dat gebruik, is dat puur de verantwoordelijkheid van de krant. Niet over zeuren, niet van wakkerliggen, netjes om de fotograaf ervan op de hoogte te stellen.

 

Overigens: welke krant was dat? Ik wil zelf ook best een keer een persbericht hun kant op sturen als de redactie er dan zo aardig een gigantische advertentie van maakt. ;)

Voor tekstcorrectie in helder en correct Nederlands: Het Juiste Woord

Link naar reactie

Om dit een volgende keer te voorkomen zou je kunnen verwijzen naar een persgedeelte van je site, bijvoorbeeld www.naamvanjouwsite.nl/pers

 

Op dit gedeelte kun je al je uitgegeven persberichten bewaren als archief en een aantal vrij te gebruiken foto's plaatsen. Het grote voordeel is dat de redactie ook nog eens in jouw oude persarchief kan duiken en bijvoorbeeld in het artikel melden dat je een half jaar geleden een geweldig nieuw product op de markt hebt gebracht o.i.d.

 

Redacties willen altijd meer informatie dan ze van je krijgen uit jouw persbericht. Zorg dat je de informatie die ze zoeken een beetje kunt 'sturen'.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.