• 0

Het probleem "indirecte uren" (niet declarabele uren)

Ik ben momenteel bezig voor een ingenieursbureau een plan te ontwikkelen waarmee ik het aantal indirecte uren terug wil dringen. Indirecte uren zijn uren die worden gestoken in vooronderzoek, offertes e.d. De onbetaalde uren die nodig zijn voor vrijwel elk voortraject van een project binnen een ingenieursbureau. Heeft iemand hier ervaring mee en/of misschien een oplossing voor?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jaap

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Andere indirecte uren terugdringen lijkt me heel zinning, maar de twee voorbeelden die je noemt zijn onderdeel van de aqcuisitie. Daar zou terugdringen niet zozeer mijn prioriteit liggen, alshoewel je natuurlijk wel kunt kijken hoe je dat efficienter kunt maken.

 

Waarom wil je die uren terugdringen? Is er nergens anders meer een efficientieslag te maken? Is er geen vergadertijd die verkort kan worden? Is het tekenproces (digitaal met Autocad bijvoorbeeld) optimaal geautomatiseerd? Werkt iedereen met standaarden? Worden de tekeningonderhoeken automatisch bijgwerkt a.d.h.v een databse, of veranderd iedereen dat nog afzonderlijk per lay-out? Is er een standaardopmaak voor rapporten, zodat niet iedereen zelf in Word zit te klooien?

 

Die uren in het voortraject zijn voor mij altijd heel bepalend voor het binnehalen vna de opdracht. Ik steek daar veel tijd in, zodat ik de opdracht goed in de vingers heb als ik een offerte maak. Werkzaamheden die hiervoor gebeuren, zoals massastudies of een analyse van het functioneren van een onderneming of interieur zitten ook altijd in mijn offerte: als ik de opdracht binnen haal, worden die uren gewoon betaald. Het is me nog maar nekele malen overkomen dat die extra inspannning vooraf me echt geld heeft gekost als de odpracht neit doorging. Soms ging een opdracht niet door, maar was de opdrachtgever wel heel erg tevreden. Dat is belangrijk voor je naam: ze zien je als dienstverlener, als helper, niet als geldwolf.

 

Om dan op je vraag terug te komen: is er een standaard draaiboek voor inventarisatie en probleemonderzoek? Is dat effficient genoeg of kan het efficienter?

Link naar reactie
  • 0

Waar het hier om gaat is speciaal machinebouw. Offertes zijn vaak van aanzienlijke omvang. Als geldwolf overkomen is ook zeker niet de bedoeling. Echter, wanneer de klant mij in het offertetraject financieel enigszins kan ondersteunen, kan ik hier meer tijd in steken waardoor het resultaat veel gedetailleerder en nauwkeuriger zal zijn. Het feit dat het speciaal machinebouw is, is een standaard probleemaanpak ook haast niet te doen.

 

MVG Jaap

Link naar reactie
  • 0

Vroeger werden er speciale "rekenvergoedingen" verstrekt maar die tijd is al lang voorbij. In de bouw hebben ze vervolgens geprobeerd om het werk "eerlijk" te verdelen maar daar werd de klant ook niet beter van.

 

De klant heeft het voor het zeggen. Als jij offertekosten in rekening gaat brengen en je concurrenten niet, ben ik bang dat je niet vaak zult worden uitgenodigd. Je zult het dus moeten zoeken in het verbeteren van je interne organisatie!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het toverwoord in de speciaalbouw nacalculatie.

En waar is de tijd gebleven dat er gewoon op de achterkant van een sigarendoosje iemand een offerte maakte.

Persoonlijk erger ik me altijd groen en geel als ik op een beurs aan zo'n pak vraag wat een bepaalde oplossing kost en het enige antwoord dat hij me kan geven is "daar moeten we een offerte voor maken".

 

Misschien kun je een offerte maken met een bepaalde graad van uitspecificeren, wil een klant een nog uitgebreidere offerte dan kun je hem daar mogelijk wel een vergoeding voor vragen.

En verder, alles wat er niet in staat, daar krijg je ook geen vragen over.

Ik zie soms offertes waarin tot in het kleinste detail wordt beschreven hoe de prijsopbouw in elkaar zit, zit ik daar als klant op te wachten, nee toch.

 

Misschien zou je voor de gein eens uit moeten rekenen wat nu de kosten op jaarbasis ziin van het ofreren, als je de overhead zodanig opdrijft dat je te duur wordt schiet je ook je doel voorbij.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaap,

 

Ik ben zelf jaren werkzaam geweest in de speciaalmachinebouw. Nacalculatie is absoluut geen optie, dat doet niemand en dat is wel erg makkelijk natuurlijk: we zien wel waar het schip strandt. Nee, de klant zal vragen om een vaste prijs voor zijn machine en kijken of dat binnen zijn budget valt.

 

De kracht ligt in een goede calculatiemethode. Ook al is het speciaalmachinebouw, toch kun je vaak modules herleiden of bouwstenen. Daar kun je prijzen van maken waardoor je sneller tot een eindprijs komt. Het is belangrijk calculators met ervaring bij het proces te betrekken. Mijn ervaring is dat een engineering / calculator binnen een paar uur toch een goede prijs kan maken, zonder in systemen te moeten duiken en alles op de euro precies te doen. Hij weet wat een electromotor van 2kW kost, hoe de machine in grote lijnen opgebouwd zal worden, welke besturingselementen gebruikt worden, etc.

 

Ook de programmeur zul je moeten inschakelen, want de kosten van programmeerwerk voor plc's is een groot deel van de kosten.

 

Je spreekt over heel uitgebreide offertes. Ik weet dat engineers daar van houden, maar het is de vraag of het nodig is. Maak eerst een richtprijs, 2 a 3 kantjes A4 met beschrijving en prijscalculatie met een marge van 10% te hoog of te laag. Als dit interessant is voor de klant, kun je verder in detail en overgaan tot een echte offerte, maar dan wil je wel eerst weten wie er nog meer meedoen. Als er 2 concurrenten zijn die je kent, dan kun je verder in detail, zijn er heel veel concurrenten, dan kun je een stukje commitment vragen van de klant, een pre-engineeringsopdracht, die van de prijs afgetrokken wordt als je de opdracht krijgt. Waar je ook om moet denken is dat je als bureau veel gedetailleerde offertes maakt, tekeningen uitwerkt, en dat een concurrent dat tee zien krijgt, want klanten willen nog wel eens offertes en tekeningen 'laten slingeren'. Dus maak offertes nooit zo gedetailleerd dat je concurrenten in het zadel helpt.

 

Hoeveel procent van de gemaakte offertes worden order? Dit zou toch tussen de 25 en 50% moeten liggen. Als je 15% of minder hebt, dan is er iets fout, dan draai je teveel onbetaalde uren en schiet je op dingen waar je niet goed in bent.

 

 

 

 

 

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jaap,

 

Hoeveel procent van de gemaakte offertes worden order? Dit zou toch tussen de 25 en 50% moeten liggen. Als je 15% of minder hebt, dan is er iets fout, dan draai je teveel onbetaalde uren en schiet je op dingen waar je niet goed in bent.

 

In de machinefabriek waar ik 15 jaar geleden ben begonnen met werken waren ze heel blij met een scoringspercentage van 15%! De concurrentie was toen al moordend en dat zal nu echt niet veel beter zijn.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.