• 0

Aansprakelijkheid voor offerte

Ik heb een redelijk complex vraag. Met mijn huidig werkgever was ik van plan om een nieuwe BV op te gaan richten. Wij waren al een tijd in onderhandeling over de participatie overeenkomst. Intussen was ik aantal dagen bezig met acquisite voor de nieuwe op te richten BV. Ik had hier gewoon de toestemming voor. Dat ging sneller dan het opzetten van de BV. Ik heb een offerte uitgebracht onder de vlag van de werkgever voor de nieuwe activiteit. Mijn aanspreek punten, twee directeuren hebben de offerte niet gezien maar zij waren wel op de hoogte dat ik hiermee bezig was. Ik heb ze verteld in de verschillende fases wat de status was. Ik ben nooit terug gefloten.

 

Op gegeven moment hebben wij de ICT project gewonnen, dit was een fixed time en fixed price proposal. Twee andere directie leden en partners wisten van niks en een van hun moest de contract gaan tekenen voor de project en dat is ook de moment dat hij dit voor eerst wist.

Hij vond het een hoog risico en was niet eens. Toen ben ik op non-actief gesteld omdat ik aan niemand de goedkeuring gevraagd heb voor de offerte.

Na een pittig brief van mijn advocaat die ook de onderhandelingen heeft gedaan voor de participatie overeenkomst mocht ik weer melden voor werk.

 

Nu krijg ik een brief thuis gestuurd dat ik aansprakelijk zal gehouden worden voor eventuele schade dit uit dit project komt.

 

Er is geen sprake meer van een joint venture, voor mij gevoel is mijn opdracht ingepikt en bovendien word ik ook aansprakelijk gehouden. Ik mag geen contact met geen enkel klant, en word onder druk gezet om zelf ontslag te gaan nemen.

 

Ben ik aansprakelijk?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account
Er is geen sprake meer van een joint venture, voor mij gevoel is mijn opdracht ingepikt en bovendien word ik ook aansprakelijk gehouden. Ik mag geen contact met geen enkel klant, en word onder druk gezet om zelf ontslag te gaan nemen.

 

Als jij geen dwingende contracten hebt met jouw werkgever dan kan jij niet aansprakelijk zijn voor de daden van deze fima.

Wel is mijn vraag of het een interessante opdracht is, jij bij machte bent voor jezelf te beginnen (financieel), en de klant onder het contract uit kan?

 

Nu haal jij een order binnen, van een joint venture geen sprake meer, jij op non-actief klantentechnisch.

 

kortom; Probeer de strijd te winnen, begin voor jezelf, en pak deze opdrachten zelf.

 

p.s. Als elke calculator, in de bouw, op deze manier verantwoordelijk wordt gehouden calculeert niemand meer. Uiteraard zijn er verantwoordelijkheden, maar niet op deze manier.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Een aantal antwoorden op voorvragen zijn van belang:

  • Ik vermoed dat het hier gaat om inschrijving op een (Europese) aanbesteding. Is dit zo? Wanneer dit het geval is dan bestaat er een grote kans dat de aanbesteding aan alle kanten rammelt.
  • Gesteld wordt dat de offerte is uitgebracht onder de naam van de werkgever. Op welke wijze is dat gebeurd? Duidelijk namens de werkgever of op persoonlijke titel, of is er langs verschillende wegen gecommuniceerd met de opdrachtgever?

 

Er zijn in dit verband twee leerstukken van belang. Ten eerste dat van de pré contractuele aansprakelijkheid en ten tweede dat van de vertegenwoordigingsbevoegdheid. Indien en voor zover het hier een aanbesteding betreft dan zouden de regels die gelden in het aanbestedingsrecht ook nog van belang kunnen zijn. Dit loopt echter deels parallel met de pre contractuele aansprakelijkheid.

 

Het is inderdaad geen eenvoudige kwestie. Er zijn meer feiten en omstandigheden van belang om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moeten we het ook even vanuit het perspectief van het bedrijf bekijken.

Officieel hebben hun namelijk een offerte uitgebracht en kunnen nu niet onder de opdracht uit. Het zou mijn niet verbazen als de offerte een beetje aan de lage kant zit en mogelijk een extra belasting is voor het team mensen die het moeten uitvoeren vanwege de fixed date.

Dat jij het niet met de bazen besproken hebt vind ik erg raar, dus ik denk dat er hele andere zaken spelen dan ons hier voorgespiegeld worden.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moeten we het ook even vanuit het perspectief van het bedrijf bekijken.

Officieel hebben hun namelijk een offerte uitgebracht en kunnen nu niet onder de opdracht uit. Het zou mijn niet verbazen als de offerte een beetje aan de lage kant zit en mogelijk een extra belasting is voor het team mensen die het moeten uitvoeren vanwege de fixed date.

Daarom zijn de vragen over de vraag of dit een aanbesteding betreft en de vertegenwoordigingsbevoegdheid ook van belang.

 

In aanbestedingsdocumenten wordt vaak opgenomen dat een inschrijving (offerte) onherroepelijk is. Doorgaans wordt ook verlangd dat alle aanbestedingsdocumenten - waaronder meerdere verklaringen - door de rechtsgeldig bevoegde vertegenwoordiger moeten worden getekend. Wanneer dat niet is gebeurt dan zou de werkgever zich kunnen de dans kunnen ontspringen. Ik wil hier echter niet voor de muziek uitlopen en verneem graag eerst meer achtergrondinformatie.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Die aansprakelijkheid lijkt me lastig te handhaven voor je werkgever. Ik zou me kunnen voorstellen dat je het contract van ze over neemt en voor jezelf begint. Daar was het je toch om te doen?

 

Ik vind het overigens erg onhandig dat je namens je werkgever onderhandeld zonder deze nadrukkelijk te informeren. In feite heb je het bedrijf gecommiteerd zonder procuratie (neem ik aan) Het zou me niets verbazen als dat gezien werd als valsheid in geschrifte of zo iets.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dank u wel Allen voor de reacties.

 

Het gaat hier niet om een Europese Aanbesteding. De offerte is op de naam van de bedrijf uitgebracht. Ik heb een feite cart blance gehad van een van de directueren om acquistie te doen en nieuwe venture op te zetten, die nu alle schuld bij mij neerlegt en totale geen verantwoordelijkheid neemt.

Mijn inbreng in de JV zou zijn ook mijn contacten die de skills hadden om dit project te doen. Mijn contacten worden nog steeds gebruikt om dit project uit te voeren die drie weken geleden is gestart.

Link naar reactie
  • 0

Dank u wel Allen voor de reacties.

 

Het gaat hier niet om een Europese Aanbesteding. De offerte is op de naam van de bedrijf uitgebracht. Ik heb een feite cart blance gehad van een van de directueren om acquistie te doen en nieuwe venture op te zetten, die nu alle schuld bij mij neerlegt en totale geen verantwoordelijkheid neemt.

Mijn inbreng in de JV zou zijn ook mijn contacten die de skills hadden om dit project te doen. Mijn contacten worden nog steeds gebruikt om dit project uit te voeren die drie weken geleden is gestart.

Wat kunnen die contacten en jouw advocaat - die de onderhandelingen voor de participatie overeenkomst heeft gevoerd - voor jou betekenen?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.