• 0

Wel of geen BTW op levering reclamedienst in Nederland voor Zwitserse fabrikant?

Help!

 

Ik ben net gestart als ondernemer en ondervind het onderstaande probleem. Ik verzorg voor een Zwitserse fabrikant een opdracht in Nederland. Voor de dealers die zij hier hebben produceer en realiseer ik een reclamefolder. De folder wordt hier gemaakt, gedrukt en verspreid. De betaling vindt plaats vanuit Zwitserland.

 

Kan ik een factuur versturen met BTW naar Zwitserland? of doe ik dat niet en financier ik de mij in rekening gebrachte BTW hier in Nederland voor de productie voor?

 

Is er iemand of een instantie die hier met zekerheid antwoord op kan geven?

 

Bij voorbaat dank!

 

Pascal

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor reclamediensten staat een uitzondering in de wet op de omzetbelasting die de "plaats van dienst" verlegt naar het land van de afnemer. Zie bijv de Elsevier BTW Almanak 2006, par. 6.6.10.2 of natuurlijk de wetstekst zelf. Uitleg over de "plaats van dienst" staat op de site van de belastingdienst.

 

Met andere woorden: kan ik zonder problemen naderhand, factureren zonder BTW? Is er iets dat ik extra moet vermelden? of kan er sprake zijn van een verleggings regeling o.i.d ?

Link naar reactie
  • 0

Zie bijv de Elsevier BTW Almanak 2006, par. 6.6.10.2 of natuurlijk de wetstekst zelf. Uitleg over de "plaats van dienst" staat op de site van de belastingdienst.

 

^^^

 

Handig antwoord als je geen BTW Almanak hebt...

 

Is er iemand die mij in ieder geval een beetje kan helpen

in de juiste richting?

Link naar reactie
  • 0

Zwitserland is toch buiten de EU?

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-08.html

de volgende diensten die u verricht voor ondernemers of afnemers buiten de EU, zijn belast in het land waar de afnemer van de dienst woont, is gevestigd of een vaste inrichting heeft:

- overdracht en verlening van auteursrechten, octrooirechten, licentierechten en soortgelijke rechten;

- reclamediensten;

- ......

 

Misschien even bellen met de BD? Maar ik neem aan dat het belast is met het 0% tarief

Link naar reactie
  • 0

Zwitserland is toch buiten de EU?

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-08.html

de volgende diensten die u verricht voor ondernemers of afnemers buiten de EU, zijn belast in het land waar de afnemer van de dienst woont, is gevestigd of een vaste inrichting heeft:

- overdracht en verlening van auteursrechten, octrooirechten, licentierechten en soortgelijke rechten;

- reclamediensten;

- ......

 

Misschien even bellen met de BD? Maar ik neem aan dat het belast is met het 0% tarief

Dank Tonino voor je reactie.

 

De BD zegt hetzelfde, maar geeft geen garantie dat de Zwitserse belastingdienst achteraf een actie onderneemt. Mij wordt verteld dat er mogelijk een verleggingsregeling bestaat, en daar zit mijn angst...

 

Omdat ik net begonnen ben en het voor mij een megaorder is, wil ik absolute zekerheid.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.