• 0

Prive betaalde facturen

Hallo allemaal,

 

kan iemand mij even opheldering geven inzake de volgende 3 gevallen svp :

 

Het betreft een VOF + eenmanszaak

 

1 > stel:

 

een prive factuur betaal ik vanuit mijn ondernemingrekening. Is de volgende boeking dan juist (ik neem telefoonkosten als voorbeeld):

 

eerst boek ik de factuur in :

telefoonkosten 50

aan/ crediteuren 50

 

daarna boek ik de bank zodra de afschrijving van de bank is gedaan :

crediteuren 50

aan/ bank 50

 

In de memoriaal maak ik dan de volgende boeking :

Prive uitgaven 50

aan/ telefoonkosten 50

 

Is dit zo juist ? Ik neem aan dat ik op zich de factuur niet hoef te boeken en dus dan kan ik vanuit de bankafschrijft meteen de volgende boeking doen :

 

Prive uitgaven 50

aan/ bank 50

 

Klopt mijn gedachte ?

 

2 > stel :

 

de factuur is op naam van het bedrijf maar ik betaal deze factuur vanuit mijn prive bankrekening :

 

hoe moet ik deze boeking doen ? Ik ben er niet helemaal uitgekomen.

 

eerst boek ik de factuur in :

telefoonkosten 50

aan/ crediteuren 50

 

daarna in de memoriaal de volgende boeking neem ik aan :

crediteuren 50

aan/ prive uitgaven 50

 

klopt deze boeking en ook de grootboekrekening Prive uitgaven (een balansrekening) ?

 

3>

 

op welke grootboekrekening moet ik de niet aftrekbare kosten op boeken : boete omzetbelasting ivm niet tijdig betalen van de btw en boetes voor verkeers overtredingen ?

 

bijvoorbeeld via mijn prive bankrekening heb ik een boete voor te hard rijden betaald :) en de factuur is op bedrijfsnaam en wil ik in mijn boekhouding opnemen :

 

eerst de factuur inboeken:

auto - boetes 50

aan/ crediteuren 50

 

daarna in de memoriaal de crediteur afboeken :

crediteuren 50

aan/ prive uitgaven 50

 

klopt deze boeking of mis ik wat ?

 

drukt dit trouwens de winst of heb ik hier een voordeel bij om het te boeken in de boekhouding trouwens ?

 

Bedankt alvast.

 

seymen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik opmerken dat de rechtsvorm (eenmanszaak + VOF) niet terzake doet bij deze journaalposten. Om het een en ander te verduidelijken hieronder de journaalposten:

 

Prive factuur, maar betaald via de zaak.

Om de boekhouding zo eenvoudig en inzichtelijk mogelijk te maken, zou ik de factuur niet eens boeken. Mocht dit wel noodzakelijk zijn (om de factuur betaald te krijgen vanuit de geautomatiseerde financiele systeem) dan zijn de volgende journaalposten van toepassing,

 

Registratie inkoopfactuur:

PRIVE (balans)

Aan Crediteuren (balans)

+

Registratie betaling:

Crediteuren (balans)

Aan Bank (balans)

 

Zonder registratie van de inkoopfactuur:

PRIVE (balans)

Aan Bank (balans)

 

Op het punt 2 heb ik geen op of aanmerkingen.

 

Niet aftrekbare boeten en heffingen

Wanneer de tenaamstelling van de boete aan de ondernemnig is, terwijl je deze pive betaald, dan is de journaalpost als volgt.

 

Registreren van de boete:

Boete en heffingen of niet aftrekbare kosten (winst & verlies

Aan Crediteuren (balans)

+

Registeren van de betaling:

Crediteuren (balans)

Aan PRIVE (balans)

 

Zoals overigens de term al zegt: 'Niet aftrekbare bedragen' heb je er geen (fiscaal) voordeel bij om boetes te registeren in de boekhouding. Wanneer de boete echter aan de onderneming is gericht, dien je deze wel te registeren, want anders ben je niet volledig met de verantwoording van de administratie.

 

Bedrijfseconomisch heeft de boete wel tot gevolg dat de winst daalt, maar door het toepassen van de fiscale correcties hebben boetes geen invloed op de belastbare winst.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Smart4U.

 

nog even het volgende :

 

2> : Op het punt 2 heb ik geen op of aanmerkingen

 

dit klopt dus, kan je het svp bevestigen !

 

Kan ik dus vanaf de memoriaal gewoon zonder probleem de crediteure afboekend dus:

 

crediteuren

aan/prive

 

Inzake de boetes :

 

kan ik dit gewoon het beste onder rubriek 4 (W&V) aanmaken met als omschrijving :

 

4422 Auto - overtredingskosten niet aftrekbaar, en

4423 Omzetbelasting boetes niet aftrekbaar

 

Of moet dit naar een andere rubriek om het zo beter in het oog te houden, rubriek 8 (W&V) ofzo ?

 

bedankt alvast.

Link naar reactie
  • 0

De journaalposten bij punt 2 zijn inderdaad juist.

 

Met betrekking tot de boetes ga ik mij afvragen of jij veel boetes hebt gekregen. Dat is dan waarschijnlijk de reden waarom je dit wilt splitsen in boetes met de auto en voor de omzetbelasting. Uiteraard is dit mogelijk, maar of het wenselijk is vraag ik mij af.

 

Het rekeningschema volgens het stelsel van Bakker:

balansrekeningen:

rubriek 0 - posten met een looptijd langer dan een jaar

rubriek 1 - posten met een looptijd korter dan een jaar

rubriek 2 - tussenrekeningen

rubriek 3 - voorraadrekeningen

resultatenrekeningen:

rubriek 4 - bedrijfslasten

rubriek 5 en 6 - rekeningen ten behoeve van het productieproces

rubriek 7 - inkoopwaarde van de netto-omzet

rubriek 8 - netto-omzet of opbrengsten

rubriek 9 - bijzondere baten en lasten en overige posten

 

Wanneer je dit stelsel gebruikt, dan zou ik de rekeningen met betrekking tot boetes in rubriek 4 plaatsen.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

heb inderdaad aardig wat boetes opgelopen. De mannen blijven maar flitsen en de boetes - niet afrekbare kosten zit nu in 2007 op ruim 350 euro > of ik moet wat rustiger aandoen :)

 

Vandaar mijn vraag over meerdere gr.rekeningen, als beiden niet aftekbaar zijn dan hou ik het op : (4621) Boetes - niet aftekbare kosten, genaamd.

Het probleem is dat ik niet altijd meer weet of de boetes bij prive ritten waren of bij zakelijke ritten waren, dus boek ze wel altijd in mijn administratie onder 4621 boetes en crediteer de bank indien via mijn bankrekening betaald van de onderneming.

Indien via prive bankrekening betaald dan boek ik hem ook in mijn administratie. Ik maak eerst de crediteur aan:

 

inkoopboek:

4621 boetes

aan/ crediteuren

 

en via de memoriaal boek ik dan (als via mijn prive rekening is betaald)

crediteuren

aan/ prive opnames

 

Hanteer ik dit zo wel juist. Dus dat de belastingdienst zo wel happy is ?

 

gr,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een tweetal resultatenrekeningen van jouw onderneming. De ene is de bedrijfseconomische en de andere is de fiscale resultatenrekening. Uit de fiscale resultatenrekening blijkt de winst uit onderneming.

 

Wanneer jij het belangrijk vind om te kijken hoeveel geld je jaarlijks uitgeeft aan boetes, dan kun je deze opnemen in de bedrijfseconomische resultaten rekening. Bij het opstellen van de winstaangifte, oftewel de fiscale resultatenrekening moet je wel deze boetes optellen bij het resultaat om te komen tot de winst uit onderneming.

 

De onder beschreven boekingsgang is goed, alleen maakt het voor de fiscus in dit geval niet uit of de boetes zakelijk waren of prive, want deze zijn toch niet aftrekbaar.

 

Succes met ondernemen en doe het wat rustiger aan op de weg. Belasting betalen vinden wij allen al erg genoeg toch.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Inzake de boetes :

 

kan ik dit gewoon het beste onder rubriek 4 (W&V) aanmaken met als omschrijving :

 

4422 Auto - overtredingskosten niet aftrekbaar, en

4423 Omzetbelasting boetes niet aftrekbaar

 

Of moet dit naar een andere rubriek om het zo beter in het oog te houden, rubriek 8 (W&V) ofzo ?

 

bedankt alvast.

 

 

waarom wil je die "btw boetes" apart boeken van de boete zelf ?

 

Link naar reactie
  • 0

ik dacht dat de btw boetes aftrekbaar waren dus vandaar op een andere grootboekrekening.

Maar beiden zijn niet aftrekbaar dus heb 1 grootboekrekening in rubriek 4 aangemaakt als niet aftrekbare kosten en boek alle boetes op deze ene rekeningnummer

 

gr,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.