• 0

Afschrijving en BTW

Allereerst een compliment voor dit forum. Ik als beginnend administrateur heb er al heel veel aan gehad maar nu heb ik toch nog een paar vragen die ik niet direct weer kan vinden.

 

Mijn vrouw is in jan. 2006 een schoonheidssalon (eenmanszaak) aan huis begonnen. Nu weet ik dat ik van de aantoonbaar gemaakte kosten voor de officiele start de voorbelasting kan terug vragen, maar zit hier ook een tijdslimiet aan? Naar 5x verschillende personen bij de belastingdienst te hebben gesproken nog geen krachtig antwoord gekregen).

 

Verder heb ik begrepen dat je bv. inventaris & inrichting boven de €450,-

moet afschrijven. Is dit bv inrichtingsspullen bij elkaar opgeteld? oOf hoeft het niet als ze afzonderlijk wel onder de €450,- blijven.

 

Tot slot nog een vraag: Als ik afschrijf op middelen dan moet ik een excl. bedrag invullen, maar waaronder boek ik dan de betaalde BTW die ook bij de betreffende factuur hoort?

 

Alvast bedankt voor alle adviezen, Patrick

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij het bepalen van je winst houd je rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: je trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat bedrijfsmiddelen vaak een aantal jaren meegaan, mag je niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. Kosten hoger dan 450 euro (ex. BTW) worden door de Belastingdienst als investeringen beschouwd en die dien je over meerdere jaren af te schrijven. Je verdeelt deze kosten over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. Zijn de kosten van de aangeschafte bedrijfsmiddelen lager dan 450 euro (ex. BTW) dan hoef je ze niet af te schrijven en kun je ze wel volledig aftrekken in het jaar van aanschaf. Het kan echter fiscaal aantrekkelijk zijn om boven dat bedrag uit te komen, want dan heb je recht op investeringsaftrek.

Je hoeft dus alleen afschrijving te rekenen bij inventaris dat duurder is dan 450 euro per stuk

 

Link naar reactie
  • 0

Tot slot nog een vraag: Als ik afschrijf op middelen dan moet ik een excl. bedrag invullen, maar waaronder boek ik dan de betaalde BTW die ook bij de betreffende factuur hoort?

 

Betaalde btw trek je niet af maar verreken je met ontvangen btw. Dit is zo basic dat ik je adviseer om een boekhouder in de arm te nemen. Die kan je ook alles vertellen over bijvoorbeeld willekeurige afschrijving. Echtwaar de kosten verdien je zeker terug (en zijn aftrekbaar) :P

Link naar reactie
  • 0

Misschien is mijn laatste vraag niet goed omschreven, want ik weet dat ik de BTW moet verrekenen. (het voorbelasting verhaal)

 

Wat ik eigenlijk bedoel is: In mijn administratie software kan ik een bedrijfsmiddel (bv. behandelstoel) boeken als een memoriaalboekstuk waarin je als grootboekrekening inventaris & inrichting kiest (debet) en de grootboekrekening afschrijving inventaris & inrichting (credit) kiest.

Alleen is mijn vraag nu: op welke grootboekrekening kan ik de betaalde BTW op boeken of is mijn denkwijze juist verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Om te beginnen wil ik antwoord geven op de eerste vraag die je gesteld hebt, namelijk de kosten uit de voorperiode (kosten gemaakt in de periode dat de onderneming nog niet geregeld was bij de belastingdienst en kamer van koophandel).

 

Voor het opstellen van een jaarrekening of winstaangifte (de bijlage bij de aangifte inkomstenbelasting) zijn bepaalde grondslagen van toepassing. Veelal zijn deze in strekking van 'alle kosten en opbrengsten worden verantwoord in de periode waarop deze betrekking hebben'. Met andere woorden de contributie van de Kamer van Koophandel over 2006, wordt ook in 2006 verantwoord. Gelet op het feit dat de onderneming is opgericht in januari 2006 betekend dat eigenlijk het eerste boekjaar van de onderneming loopt tot en met 31 december 2006 (tenzij je specifiek ervoor gekozen hebt om boekjaren niet gelijk te houden aan de kalenderjaren).

 

Dus in 2006 worden alle kosten en opbrengsten verantwoord die betrekking hebben op 2006. Uiteraard behoren hierbij ook de kosten en opbrengsten die nog niet eerder verantwoord zijn (dus voor de datum van oprichting of posten die vergeten zijn eerder te verantwoorden). Hoe lang je terug mag ligt niet vast in wettekst, tenzij je de tekst 'goed koopmansgebruik' hiervoor wilt hanteren. Wanneer het redelijk is en zeer aannemelijk te maken dat de kosten betrekking hebben gehad op het oprichten van de onderneming, dan kun je deze kosten opvoeren. Hierbij maakt het tijdstip niet uit (bij een klant door de belastingdienst geaccepteerd dat een rekening van meer dan 3 jaar terug als kosten verantwoord werd). Uiteraard mogen deze kosten niet eerder zijn verantwoord, want dan heb je dubbele aftrek.

 

Met betrekking tot de software die je gebruikt voor jouw boekhouding, begin ik zeer nieuwsgierig te worden naar de handleiding. Wanneer je activa koop (oftewel investeerd) dan krijg je hiervoor een factuur (mag ik hopen). Je boekt dan via het inkoopboek:

0... Investering (balans, activa, vaste activa, inventaris)

1... BTW (balans)

1... AAN Crediteuren (balans, passiva, kortlopende schulden, handelscrediteuren)

 

De afschrijving boek je via het memoriaal of diversepostenboek:

4... Afschrijvingskosten inventaris (v&w, bedrijfslasten, afschrijvingen op vaste activa)

0... AAN Cumulatieve afschijving inventaris (balans, activa, vaste activa, inventaris)

 

Investeringen hoeven niet te voldoen aan het criterium van de EUR 450 om erover te mogen afschrijven. Het is echter goed koopmansgebruik (en levert een besparing op van de administratieve lasten) om bedragen hieronder in een keer ten laste van het resultaat te brengen. Investeringen die boven de EUR 450 bedragen kunnen in aanmerking komen voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Wanneer je een computer koopt en vervolgens een beeldscherm en vervolgens weer het modem, een toetsenbord en de muis, dan zal misschien alleen de computer boven de EUR 450 uitkomen. Wanneer je aannemelijk kan maken dat alle zaken (computer + beeldscherm + modem + toetsenbord + muis) eigenlijk een investering vormen, mag je deze ook opvoeren als investering. Je begrijpt hopelijk al dat het vanuit dit oogpunt gemakkelijker is om dit soort zaken zo veel mogelijk op een factuur te krijgen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor het late antwoord. Ik ben nog even aan het "spelen" geweest,

het klopt precies zoals je het beschreven hebt. Ik weet nu waar ik de fout hebt gemaakt nl. ik dacht dat ik maar twee grootboekrekeningen ter beschikking had (inventaris & inrichting en afschrijving inventaris & inrichting) beide zij van het type materiele vaste activa maar er bestondt ook al een derde grootboekrekening van het type afschrijving vaste materiele activa. Dit stondt er ondijdelijk in de help doordat ik deze niet alle drie gebruikte werdt de factuur volledig als kostenpost opgegeven.

 

Nog even ter info de software is van Davilex Business Compact met een cursus boekhouden erbij op cd-rom. Hierop werdt via een film met uitleg weergegeven dat je een extra tabje afschrijven bij de inkoopfactuur. Oftewel net iets anders dan de daadwerkelijke software waarbij deze tab niet bestond.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.