een vraagje inzake de behandeling in de boekhouding wat betreft 2de hands auto's voor doorverkoop welke dus in de margeregeling vallen.
Stel:
je koopt een auto voor 1000 euro en deze verkoop je weer voor 1750 euro. In de margeregeling hanteer je dus de BTW over de marge/winst. In dit geval verkoopprijs -/- inkoopprijs = marge/winst.
1750 -/- 1000 = 750 euro winst waar je btw over moet afdragen.
750 * 19/119 = 119 euro BTW afdragen aan de fiscus.
Doe ik dit goed of mis ik een stap ? En welke journaalpost is hiervoor het beste om te maken ?
Inkoop auto via de kas.:
deze boeking vanuit Kasboek.
voorraad auto's (balansrekening) 1000
aan/ kas 1000
Verkoop auto's:
Kostpijs auto's (W&V rekening) 1000
aan/ te betalen BTW 119
aan/ voorraad auto's 1000
aan/ winst auto's 631
Moet dit via de Memoriaal worden geboekt ? En klopt de journaalpost wel, het lijkt mij dat ik wat fout heb hierboven ?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hc125119
hc125119
Beste allen,
een vraagje inzake de behandeling in de boekhouding wat betreft 2de hands auto's voor doorverkoop welke dus in de margeregeling vallen.
Stel:
je koopt een auto voor 1000 euro en deze verkoop je weer voor 1750 euro. In de margeregeling hanteer je dus de BTW over de marge/winst. In dit geval verkoopprijs -/- inkoopprijs = marge/winst.
1750 -/- 1000 = 750 euro winst waar je btw over moet afdragen.
750 * 19/119 = 119 euro BTW afdragen aan de fiscus.
Doe ik dit goed of mis ik een stap ? En welke journaalpost is hiervoor het beste om te maken ?
Inkoop auto via de kas.:
deze boeking vanuit Kasboek.
voorraad auto's (balansrekening) 1000
aan/ kas 1000
Verkoop auto's:
Kostpijs auto's (W&V rekening) 1000
aan/ te betalen BTW 119
aan/ voorraad auto's 1000
aan/ winst auto's 631
Moet dit via de Memoriaal worden geboekt ? En klopt de journaalpost wel, het lijkt mij dat ik wat fout heb hierboven ?
groetjes.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11592-margeregeling-2de-hands-autos/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag