• 0

Fabrikanten zetten in op 'organische' schermen

Gelezen op Webwereld (www.webwereld.nl)

 

Twee hardwarefabrikanten hebben hoge verwachtingen van organische beeldschermen voor onder meer mobiele apparaten.

 

Toshiba Matsushita Display Technology en Seiko Epson hebben op een beurs in Tokio een aantal eigen prototypes van zogenoemde OELD-schermen getoond. Nog voor het eind van het jaar denkt Toshiba Matsushita met de massaproductie van kleine versies van deze beeldschermen (met een doorsnede van 5,5 centimeter) te kunnen beginnen. Deze schermen zijn bedoeld voor mobiele telefoons en handcomputers.

 

OELD (Organic Electroluminescence Display) zijn platte beeldschermen die zelf licht kunnen voortbrengen. Dat betekent dat er geen achtergrondverlichting meer nodig is zoals wel het geval is bij de huidige beeldschermen. Het voordeel is een lager energieverbruik. Bovendien zijn dit soort schermen in staat om snel bewegende beelden beter weer te geven dan gewone platte monitoren.

 

Seiko toonde een prototype met een doorsnede van 5,3 centimeter en een resolutie van 130 pixels per inch (ongeveer 50 pixels per cm). Het scherm is in staat om 260.000 verschillende kleuren weer te geven.

 

Voor deze beeldschermen heeft Seiko Epson gebruik gemaakt van een polymeren materiaal dat ontwikkeld is door een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk. Seiko Epson heeft deze polymeer omgevormd tot een nieuw type OELD. Daarbij heeft het onder meer gebruik gemaakt van zijn eigen kennis op het gebied van ink-jet printers. Een soortgelijke techniek is toegepast in de aansturing van de kleuren op de schermen.

 

Ook Toshiba Matsushita Display Technology (een samenwerkingsverband van deze twee bedrijven op het gebied van beeldschermen) toonde een eigen prototype van een OELD-scherm dat gebaseerd is op ink-jet printertechnologie. Toshiba Matsushita claimt dat zij het grootste OELD-scherm voorzien van deze techniek ontwikkeld heeft. Het scherm heeft een doorsnede van 43 centimeter (17 inch).

 

 

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik had iets dergelijks al eerder in computer techniek gelezen. Maar het is duidelijk dat er steeds meer organische verbindingen gaan gebruikt worden in de electrotechniek. Dat is een echt duidelijke trend. Ook zie je dat terug in de zgn. micro of nanotechnologie.

 

Nu meende ik dat de meeste van dit soort verbindingen op organisch chemische wijze worden gemaakt. Als dat zo is: een mooi terrein voor de biotechnologie om dat via (genetisch gemanipuleerde) organismen of biocatalysators te doen.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

AOS,

 

Trouwens, wat is tegenwoordig de voortgang van DNA-computing. Laatst heb ik er nog iets over gelezen dat ze weer een stuk verder zijn gekomen en al wat ingewikkeldere sommen/problemen op kunnen lossen.

 

Wat zijn nu nog de grootste problemen waar tegenaan gelopen wordt?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Pfoe, al sla je me dood. Het was een Israelische groep die hier weer wat voortgang mee had gemaakt, maar vraag me niet wat. Het is in ieder geval niet blijven hangen. In principe is dit volgens mij ook niet zo'n vreselijk hot item. (Misschien ook wel binnen de ICT) Ik denk dat men met de quantum-computer verder zijn.

 

Het gebruik van organische stoffen in de electronica is wat dat betreft denk ik veel concreter, veel echter en wellicht een enorm scala aan mogelijkheden. Ook vanuit de biotechnologie.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.