• 0

Discussie: Webservices

Naar aanleiding van een onderzoek dat gepubliceerd is door Webwereld met de onwaarschijnlijke uitkomst dat meer dan de helft van alle Europese bedrijven zich bezighoudt met webservices (Bron), is dit topic in het leven geroepen als centraal discussietopic over webservices.

 

Aleph:

Het begrip web-services heeft in principe weinig te maken met het idee i-Mode op Vodafone Live op zich, het is meer (zoals ook vermeld in het artikel van Webwereld) een techniek om systemen op Internet (en niet zonodig meteen het Web) beschikbaar te maken. De webservices zorgen ervoor dat er een gemeenschappelijk protocol is waarmee bedrijfssystemen met elkaar kunnen praten.

 

Om de manier waarop Webwereld zijn conclusie getrokken heeft kun je waarschijnlijk inderdaad wat kritiek leveren. Een klein voorbeeld: wij zijn op dit moment bezig een systeem te bouwen voor een klant waarmee we de contentmanagement, ordermanagement en andere managementfunctionaliteiten via SOAP (webservice-technologie) laten praten met de server. Volgens de definitie zouden wij bezig zijn met webservices, maar zelf zie ik het alleen als een technologie om met die applicatie te praten.

 

Webservices worden pas echt webservices (vind ik) als je daarmee systemen (van verschillende partijen bijvoorbeeld) aan elkaar gaat koppelen (de inkoop applicatie van partij X met de ordermanagement applicatie van partij Y). Op zich is het cola-automaat daar een redelijk voorbeeld van....

 

Rick:

Een ander onderzoek ging weer over webservices toch? Niet dat dat minder interessant is. Want dat DAT een succes gaat worden, dat wil ik nog wel geloven. Alleen wanneer...

 

Decorum:

Ik bedoelde het voorbeeld van de mobiele transacties zoals via de mobiele telefoon naar een cola-automaat meer als illustratie bij het nogal makkelijk trekken van conclusies bij uitkomsten van onderzoeken. Het lijkt mij stug dat meer dan de helft van de Europese bedrijven met web services bezig is (meer dan de helft?!!), net zoals het mij stug lijkt dat als je vraagt wat een MKB'er denkt dat de grootste doorbraak van het jaar wordt, 20% dan vanuit het niets begint over m-commerce.

 

Webservices is volgens mij simpelweg het via gestandaardiseerde protocollen aan andere partijen voor gebruik in hun applicaties aanbieden van eigen informatie (orderinfo, prijsinfo, weerinfo, enzovoort), zoals Aleph al aangeeft. Het idee is natuurlijk wel dat je, nu je met de server communiceert via SOAP, diezelfde communicatie ook vanaf andere servers en binnen andere apps kunt laten gebeuren. Dan heb je een webservice (via gestandaardiseerde protocollen (SOAP) aanbieden van informatie (uit de eigen dbase kunnen anderen info halen en verder gebruiken).

 

(Een groot probleem waar ik zelf een beetje mee zit met betrekking tot dit is trouwens het volgende: stel dat je een db met informatie hebt die je beschikbaar wilt stellen aan anderen. Echter, om relevante informatie eruit te halen, moeten eerst een hoop (>30) variabelen bekend zijn. Hoe ga je er nu voor zorgen dat er een pasklaar resultaat/antwoord uit die db komt (en dus als webservice in andermans apps verder te gebruiken is), zonder dat er heel veel variabelen telkens weer heen en weer gestuurd hoeven worden? In mijn optiek niet direct mogelijk zonder de hele app voor de andere partij ook te bouwen, en dus kan ik van de db met info geen makkelijk toegankelijke webservice maken. Ideeën of suggesties, want misschien denk ik helemaal verkeerd?)

 

(einde paste uit oorspronkelijke topic)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

(Een groot probleem waar ik zelf een beetje mee zit met betrekking tot dit is trouwens het volgende: stel dat je een db met informatie hebt die je beschikbaar wilt stellen aan anderen. Echter, om relevante informatie eruit te halen, moeten eerst een hoop (>30) variabelen bekend zijn. Hoe ga je er nu voor zorgen dat er een pasklaar resultaat/antwoord uit die db komt (en dus als webservice in andermans apps verder te gebruiken is), zonder dat er heel veel variabelen telkens weer heen en weer gestuurd hoeven worden? In mijn optiek niet direct mogelijk zonder de hele app voor de andere partij ook te bouwen, en dus kan ik van de db met info geen makkelijk toegankelijke webservice maken. Ideeën of suggesties, want misschien denk ik helemaal verkeerd?)

 

Webservices wat zijn het?

Webservices gaan over bedrijfsprocessen. Een systeemanalist die een complex ordersysteem moet analyseren en ontwerpen gaat bij het ontwerp uit van de bedrijfsprocessen die aanwezig (of die de klant wil). De bedrijfsprocessen zijn de keyfactor in elk groot en complex systeem (ala ordersysteem, eProcurement, CRM, etc).

 

Met webservices kun je deze bedrijfsprocessen op een eenduidige manier toegankelijk maken voor verschillende systemen. Het is dan in principe ook niet ideaal om databases te ontsluiten met behulp van webservices. Het gaat om die bedrijfsprocesssen.

 

Voorbeeld: het doen van een order. Ik ben een fabrikant van auto's en heb drie dozen moertjes nodig.

 

De leverancier heeft een ordermanagementsysteem waarbij de functionaliteit die de fabrikant van auto's op dit moment nodig heeft is: het doen van een order. Deze functionaliteit maak je met behulp van webservices beschikbaar voor deze fabrikant (nogmaals, het gaat dus niet om een hele database ofzo, we weten niet eens of er een database aan te pas komt, er kan op de achterkant wel alleen maar een e-mail verstuurd worden).

 

Het mooie is nu dat de fabrikant zijn inkoopsysteem (waar ook transactiemanagement inzit voor inkoop van stuff met behulp van deze webservices kan aansluiten op het verkoopsysteem van de leverancier. Daarnaast kan hij zijn voorraadbeheersysteem er ook aan koppelen. IDEAAL!

 

Webservices hoe weet je hoe ze in elkaar zitten?

Dan je probleem wat betreft het uitvinden hoe een functionaliteit in elkaar zit. Een van de onderdelen van webservices is de descriptor van de webservice. Deze kan de webservice beschrijven! Net zoals ik jou uitleg hoe mijn ordermanagement in elkaar zit en welke informatie je mijn verkoper moet aanleveren zodat hij zijn werk goed kan doen, zo is dat ook in webservices opgenomen (door bijvoorbeeld WSDL - spreek uit wizdol - de Web Services Decription Language). Allemaal XML by the way.

 

Datastructuren voor bedrijfsprocessen

Daarnaast is het natuurlijk van belang dat je dezelfde taal praat. In de wereld van de geautomatiseerde bedrijfsprocessen heb je een aantal semi-standaard datastructuren voor bepaalde processen. Een bestelling heet een order en bestaat uit orderlines. De orderlines bestaan uit een aantal dataelementen (productId bijvoorbeeld en unit-price, quantity). Op het moment dat je dit standardiseert kun je met elkaar praten. De WSDL (zie boven) beschrijft welk element uit de data hoe genoemd is, en waar het staat.

 

Een heel goed boek over datastructuren voor geautomatiseerde bedrijfsprocessen is het 'Data Model Resource Book (http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0471380237/openforbusine-20)

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

 

p.s. probeer dus niet met een webservice een database te ontsluiten. Denk na over de bedrijfsprocessen.

Link naar reactie
  • 0
Alleen wanneer...

 

Tsja, lastig te zeggen volgens mij. Zoals elke technologie heb je ook hier de standaard structuur van innovators (in dit geval de standardsbodies en Microsoft :) ), early adoptors en de mainstream gebruikers. We gaan nu denk ik langzaam richting de mainstream gebruikers, maar naar mijn idee is die transities nog maar net begonnen.

 

Beetje flauw voorbeeld, maar goed, moet kunnen: Exact heeft net zijn eerste versie met XML support gereleased, maar ze zijn nog absoluut niet klaar voor webservices. En Exact is toch best groot dacht ik zo...

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad.. En grote bedrijven hebben IMO de afgelopen jaren al veel geinvesteerd in hun automatisering en zijn huiverig voor de onveiligheid van internet. Ze gooien hun verkoopprognoses nog niet zo graag over het WWW. Dit geld natuurlijk ook voor het MKB, maar voor hun is het financieel wel aantrekkelijk. Maar ook daar zijn veel bedrijven (soms gedwongen door de grote klant) al op (web)EDI overgegaan de laatste jaren. Ironisch vind ik het dan om te horen dat ze dan vaak zelf nog geen raad weten met deze digitale orders en dat ze deze "vrolijk" uitprinten en handmatig gaan orderpicken.

 

EDIT: Ik vergeet er altijd bij te zetten IMO

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.