• 0

parallel import ook voor particulier???

Hallo,

 

Is parallel import ook van toepassing voor een particulier? Dus als je als particulier wat koopt buiten de EU en je verkoopt dit dan weer binnen de EU, ben je dan strafbaar?

 

Is parallel import ook van toepassing op 2e hands artikelen?

 

Ik begrijp dat als iemand zijn merknaam heeft gedeponeerd dat dit dan ook beschermt bij parallel import. Maar ik neem aan dat dit alleen na depotdatum is en niet met terugwerkende kracht van daar voor?

 

Stel ik heb voor depotdatum merknaam zowel een nieuw als een 2e hands produkt gekocht buiten EU en wil dit na depotdatum gaan verkopen, is dit dan ook parallel import?

 

Stel ik heb iets buiten EU gekocht en ik ga dat nu weer buiten EU verkopen, valt dit dan ook onder parallel import?

 

Is parallel import ook van toepassing als je het van een particulier koopt buiten de EU of alleen indien je het van een winkel koopt buiten de EU?

 

Ik hoop dat jullie me wat meer info kunnen geven hierover!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Even een voorlopige tussenstand.

 

Ik zal proberen de situatie enigzins uit de doeken te doen.

Hoewel het om een particulier gaat is deze casus ook interessant voor de ondernemers her op het forum die zelf importeren.

 

Het verhaal is als volgt.

Aan de andere kant van de plas bevindt zich een fabriek van serviesgoed die elk jaar een nieuwe verzameling boerenbond uitbrengt. Deze worden al bijna 20 jaar verkocht onder de naam Uncle Clay's. Het bijzondere aan dit servies is dat het boerenbond van een nogal artistieke beschildering wordt voorzien.

 

Over de hele wereld vindt deze Oom Klei afnemers onder gebruikers van serviesgoed maar vooral onder verzamelaars. Nu die verzamelwoede ook op het Europese continent begint los te barsten wil Uncle Clay's daar graag zijn naam en handel beschermt zien.

En omdat ze het hier in een hoger prijssegment willen laten vallen wil men de import van verzamelaars vanuit Amerika indammen.

Vandaar dat men een kleine maand geleden vanuit de fabriek heeft besloten een spoedaanvraag voor een merknaam in te dienen.

Terwijl de inkt nog niet eens droog is, en de oppositie termijn van de aanvraag nog moet verstrijken, heeft Ucle Clay's besloten korte metten te maken met verzamelaars die via Marktplaats en Ebay servies ruilen en/of doorverkopen.

 

En dus heeft men contact gezocht met het advocatenkantoor Penoze en Co (mag ik dat schrijven).

 

Geheel volgens slecht Amerikaans gebruik worden verzamelaars die spullen ruilen danwel verkopen op aggressieve manier benadert met een schrijven dat duidelijk is bedoeld om de verzamelaar te overdonderen, zeg maar de shock en awh tacktiek. Zo versturen ze op donderdag een brief waar de verzamelaar uiterlijk op de maandag erop accoord dient te gaan met alle gestelde eisen.

 

Gesteld wordt dat de verzamelaar onmiddelijk moet stoppen met de illegale import vanuit Amerika, en geen servies meer aan mag bieden op een veiligsite, ook wordt het de verzamelaar verboden foto's ter verduidelijking bij de advertentie te plaatsen, dat allemaal onder de noemers auteursrecht en het nog inktnatte merkrecht.

 

Verder wordt geeist dat de verzamelaar onmiddelijk alle verzamelde objecten aan Uncle Clay's retour stuurt. Ook eist Uncle Clay alvast een bedrag van rond de 10k voor de gemaakte juridische kosten en schadeloosstelling. En daarnaast behoud deze uit de klei getrokken tent zich het recht voor eventuele vervolgschade op de verzamelaar te verhalen. Inclusief de schade opgelopen doordat de verzamelaar andere verzamelaars helpt met verstrekken van informatie over producten van Clay's.

 

Tevens dient de verzamelaar afstand te doen van het verzamalaarsforum met de betreffende naam en alle bijbehorende emailadressen. OOk wil Clay's alle correspondentieadressen, inzicht in welke verzamelaars spullen hebben overgenomen en ook nog zeggen ze aanspraak te maken op alle winsten die deze verzamelaar heeft gemaakt op de eventuele ruil danwel verkoop van servies goed.

 

Ook dreigen ze deze verzamelaar met de fiscale gevolgen van het niet afdragen van BTW, waarmee deze kleitrekkers opnieuw aan te geven er vanuit te gaan dat een verzamelaar voor de belastingdienst BTW plichtig is.

 

 

Mijn indruk tot nu toe.

De merknaam gaat kelderen nu de verzamelaarswereld zijn handen niet langer wil branden aan een producent van collectorsitems. Door deze handelswijze zal een groot aantal verzamelingen voor dumpprijzen de markt verzieken wat verkoop van dure serviezen zal doen stagneren.

Uiteindelijk zou dit tot gevolg kunnen hebben dat het daardoor economisch niet verantwoord is een organisatie op te zetten ter promotie van deze serviezen.

 

Waarschijnlijk gaan de verzamelaars de spoedaanvraag aanvechten en loopt Uncle Clay het risico straks met een merknaam te zitten die niet langer te beschermen is.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anneke,

 

Het is om te antwoorden voor ons prettiger om te weten met welke achterliggende reden je een vraag stelt.

Die vragen die je nu stelt zijn zodanig uiteenlopend dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

Misschien kun je eerst eens uitleggen wat je doel van de vraag is, en waarom de rol van de particulier in je vele vragen zo belangrijk is ?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nico,

 

De achterliggende reden is dat ik zo'n enge brief van een advocatenkantoor heb gekregen......;)

Ik durf dus ook niet te veel info te vermelden hier openbaar.

 

De vragen zijn toch niet zo uiteenlopend? Met de antwoorden hoop ik er achter te komen in hoeverre het advocatenkantoor aan het bluffen is of in hoeverre ik de pineut ben.

 

De rol van particulier is zo belangrijk omdat ik geen bedrijf heb.

 

Mocht het makkelijker zijn als ik je wat aanvullende info geef, maar dan liever niet hier via het openbare info, dan hoor ik het graag :)

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen jurist dus hang me er niet aan op.

 

Persoonlijk denk ik dat hier blufpoker gespeelt word, want jij als particulier zult niet meteen een bedreiging zijn voor een groot bedrijf, sterker nog als jij wel veel spullen verkoopt doet de eigenaar van de merknaam er verstandiger aan jou als afnemer te benaderen, maar ja, dat soort ratio is bij sommige bedrijven ver te zoeken.

 

Als je mij wat aanvullende info via pm stuurt wil ik je wel mijn oordeel over het hele verhaal geven, Sta mij dan wel toe omwille van het informatieve karakter van dit forum de informatie die relevant kan zijn op dit forum te plaatsen.

Uiteraard zal ik de info die jij verstrekt zodanig versleutelen dat het niet meer naar jouw verhaal terug te voeren is.

Link naar reactie
  • 0

Een beetje bluffen kan, maar dit gaat wel erg ver. >:(

 

Ben ook geen jurist, maar misschien zou je het forum op zwart kunnen gooien en de scan van de complete brief van Penoze en Co erop zetten. Paar mailtjes naar wat kranten en wat weblogs en je weet zeker dat er op een andere manier gecommuniceerd zal worden (hetzij bij een rechter, hetzij op een andere toon). Voor de rechter zou ik niet al te bang zijn.

Parallel import mag in principe niet als er een officiële importeur is, die was er nooit (begrijp ik uit het verhaal), dus het lijkt me vrij onmogelijk om dat parallel te noemen. Iets weggeven dat van jou is aan de fabrikant, dat doe je natuurlijk helemaal niet. Je bent er toch op een eerlijke manier aangekomen? Foto’s maken van je eigendom is ook geen enkel probleem, je zou toch ook raar staan te kijken als de architect van je huis bezwaar komt maken tegen een foto van je huis op Funda? Natuurlijk mag je geen foto’s kopiëren van de site van de kleiboer.

 

Wat een eikels. Weet je nog wel zeker dat je ooit een product van dit bedrijf in je handen wil hebben?

Link naar reactie
  • 0

Nico, super hoe je dit hebt gedaan! :)

En helemaal super voor al je advies, tips etc.!!!!!!

 

Hoi Tonino, ja het gaat inderdaad erg ver!

Ik ben nu erg behouden in mijn uitlatingen richting andere verzamelaars.

Mijn advocaat heeft een brief gestuurd en ik ben erg benieuwd naar hun reactie. Ik heb al aangegeven dat ik dan graag naar de rechter wil, zelfs een rechter met een slechte dag, zal als ik daar vertel over mijn verzameling, de reis die ik zelfs gemaakt heb naar het bedrijf van Uncle Clay, de contacten die ik heb over heel de wereld hierdoor, echt wel door hebben dat ik een verzamelaar! Maar ik kreeg wel de warschuwing dat het veel geld kan gaan kosten, terwijl ik zoiets heb dat de rechter dan heus wel mijn advocaatkosten door de tegen partij zal laten vergoeden....maar goed geen garantie natuurlijk!

 

Er is wel een officiele importeur voor Nederland. Heb alleen ook begrepen dat er pas sprake van parallel import is als het om containers vol gaat en dat is dus absoluut niet zo!

 

Ja natuurlijk ben ik er op een eerlijke manier aangekomen, heeft me goud geld gekost alles bijelkaar gedurende de verzamel jaren!

 

Moet eerlijk zeggen dat ik er nu wel anders tegenaan kijk als ik mijn verzameling zie.....het blijft mooi.....maar de passie is minder!

 

Groetjes en bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anneke,

 

Ik zit in zo'n zelfde situatie als je in het begin, ook een brief van een advocatenkantoor met een vordering etc.

Las jou verhaal ben benieuwd hoe het is afgelopen, kun je me hier iets meer over vertellen.

Heb je de rechtgang moeten maken of liep het af met een sisser.

 

Groet,

 

Chris

 

chribaer@gmail.com

Link naar reactie
  • 0

Wat is een particulier?

 

Wanneer ben je een bedrijf?

 

Dit zijn 2 vragen die bij mij naar boven komen.

 

Wanneer ik voor mijn familie 10 spijkerbroekjes van Lavi's meeneem uit de USA en ik verkoop die met een tientje winst door dan ben ik als particulier bezig. En dan maak ik mijn koffertje op Schiphol met een gerust hart open.

 

Gaat het om een partijtje van 500 stuks dan wordt het een ander verhaal.

 

Als jij je werkelijk als particulier gedraagt dan heeft die advocaat een lastige wedstrijd te spelen. Ben je echter met bedrijfsmatige activiteiten bezig dan zal ook een rechter met andere ogen kijken.

 

Uit je verhaal is een tikje lastig op te maken wat de omvang van je activiteiten is.

Link naar reactie
  • 0

Wat is een particulier?

 

Wanneer ben je een bedrijf?

 

Dit zijn 2 vragen die bij mij naar boven komen.

 

Wanneer ik voor mijn familie 10 spijkerbroekjes van Lavi's meeneem uit de USA en ik verkoop die met een tientje winst door dan ben ik als particulier bezig. En dan maak ik mijn koffertje op Schiphol met een gerust hart open.

 

Gaat het om een partijtje van 500 stuks dan wordt het een ander verhaal.

 

Als jij je werkelijk als particulier gedraagt dan heeft die advocaat een lastige wedstrijd te spelen. Ben je echter met bedrijfsmatige activiteiten bezig dan zal ook een rechter met andere ogen kijken.

 

Uit je verhaal is een tikje lastig op te maken wat de omvang van je activiteiten is.

 

De term bedrijf is in dit verhaal nogal vaag, je kunt als doel hebben iPods verkopen en met drie verkopen per jaar een officieel bedrijf zijn met btw nummer en al. Of je neemt bij elke vliegreis twee mediaspelers mee en verkoopt die op Marktplaats. zeker met de huidgie dollarkoers kan dat interessant zijn.

 

In het verhaal van Anneke was het als volgt.

Anneke had als verwoed verzamelaar van tegeltjes een eigen verzamelaarssite in de lucht. Op deze site hielpen verzamelaars elkaar aan ontbrekende stukken. Ook via Marktplaats werden van tijd tot tijd tegeltjes te koop danwel te ruil aangeboden met als doel de collectie te completeren.

Omdat er in Europa geen officiele inporteur was importeerden verzamelaars zalf hun spulletjes van buiten de EU.

Vaak kochten ze een hele batch tegeltjes tegelijk om zo verzendkosten te kunnen delen.

Er was hier dus sprake van een ondernemende verzamelaar die handelde vanuit verzamelaarsoogpunt en niet vanuit het oogpunt hier winst mee te maken..

 

De mailwisseling met Anneke heb ik helaas verwijderd maar als ik het me goed herinner heeft Anneke naar aanleiding van deze brief haar activiteiten stopgezet, haar verzameling verkocht en heeft een andere hobby gezocht.

Omdat de brief erop was gericht dat het om een bedrijf zou gaan is die insteek gebruikt om de vergelijkbare claim af te wijzen.

 

Saillant was dat het merkrecht waar de fabrikant zich op basseerde nog maar net ingediend was en door bv Anneke aangevochten had kunnen worden met als risico dat de fabrikant het merkrecht had kunnen verspelen.

Wat ik verder nogal raar vond is dat de fabrikant Anneke persoonlijk kende en wist van haar activiteiten, waarom dan ineens zo raar gaan doen ??

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.