• 0

Eenmanszaak en werknemer

Hallo,

 

Ik heb een kleine eenmanszaak en nu heb ik besloten om iemand erbij te halen die voor mij klanten gaat werven.

 

Aangezien ik geen grote onderneming ben, is het niet handig om hem als werknemer op te geven, aangezien ik dan met heffingen, verzekeringen etc. zit.

 

De persoon die erbij komt krijgt ongeveer 40% van de omzet, hoe kan ik dit het beste regelen? Als freelancer aanstellen en dan een VAR verklaring opstellen? Of is er nog een andere vorm?

 

En hoe zit dit met de BTW, als ik omzet heb gemaakt betaal ik ook BTW over het deel wat ik aan hem geef, en dat zou ik natuurlijk liever niet willen doen.

 

Ik ben een starter, dus als ik iets compleet verkeerd heb, dan hoor ik het wel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zit momenteel met een dilemma. Ik heb een eenmanszaak en ik heb iemand aangesteld die klanten voor mij gaat werven. In eerste instantie was mijn plan om diegene voor iedere klant een percentage te geven.

 

Nu is het probleem: stel dat een klant van ons tegen iemand anders zegt dat diegene óók naar ons bedrijf moet gaan om diensten af te nemen. Dan kan ik niet controleren dat ze van mijn werknemer af komen (terwijl dat indirect wel zo is).

 

En hoe regel ik het met klanten die bijvoorbeeld later meer producten gaan afnemen?

 

Misschien dat jullie mij kunnen helpen met creatieve ideeën hierover. Mijn werknemer kan moeilijk tegen iedere klant zeggen: 'Iedere keer dat je een dienst van ons afneemt, zeg dan mijn naam erbij'.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad lastig. Misschien moet je de verkoper wat meer in traject betrekken? Dan weet je altijd exact dat iemand via de verkoper komt. Hij zorgt dus voor aanmelding e.d. bij je bedrijf. Verder kan je natuurlijk een aparte email/tel. gebruiken.

 

Wat betreft vervolgopdrachten: Ik denk niet dat je daar teveel aan uit moet geven. Tenzij de verkoper natuurlijk naar de klant toe gaat en een nieuw product verkoopt.

 

Is het wel nodig om een % te geven? Kan je niet gewoon loon uitbetalen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kan je die persoon niet payrollen? Dan betaal je als de persoon 10 euro per uur verdient 17 euro ongeveer. Wel veel maar je loopt geen risico meer. Daarnaast is 40% erg veel!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hem eigenlijk ook niet als werknemer, maar meer als partner. Dat payrollen, betekend toch gewoon dat hij wel een werknemer is en dat ik de kosten indek?

 

Eigenlijk heb ik juist geen zin in al die rompslomp aangezien het een vriend is en we het bedrijfje samen runnen. En we zijn een hele kleine onderneming dus het is niet echt interessant omdat allemaal te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zag dat je ook in mijn andere topic had gereageerd, maar ik wil hem graag een percentage geven aangezien het niet interessant is om hem als werknemer aan te nemen.

 

Als ik hem namelijk per klant betaal (danwel een percentage of een vast bedrag), dan kan ik dat niet controleren bij indirecte klanten.

 

Wat je zei, om bijvoorbeeld de klant meer te betrekken en te vragen hoe hij bij ons is gekomen is wel een optie. Maar daar zal mijn werknemer/partner niet blij mij zijn als zijn inkomen mede daarop gebaseerd is..

 

Dus wat is de beste optie hiervoor? Om hem nou de hele omzet te delen (wat ik eerder zei) is ook een beetje vreemd. Dan zou hij geld verdienen aan klanten die uit zichzelf of via mij bij het bedrijf zijn gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou om te beginnen gewoon alleen directe klanten van je verkoper voorzien van een %. Dat is duidelijk en fair. Waarom zou de verkoper niet aan kunnen geven welke klanten hij aanbrengt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dan is het een hele andere kwestie. Als ik het goed begrijp zijn jullie "samen" ondernemer en hebben jullie de taken verdeeld?

 

P.s. Erg irritant dat je 2 topics hebt met vergelijkbare onderwerpen! ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, dat was niet erg handig.

 

Zo is het precies, we ondernemen samen maar we hebben voor een eenmanszaak gekozen omdat het toch lastig is om de zaken te verdelen, dat blijft bij ons een punt.

 

Ik zal het iets concreter maken, we zijn een webdesig en hosting bedrijf. Ik bouw de websites en hij levert de klanten aan. Zonder mij kunnen er geen websites gemaakt worden (ik heb de kennis) en zonder hem zijn er geen of minder klanten. Als ik wegvel is het natuurlijk iets erger, daarom is mijn percentage of ieder geval mijn winst meer dan dat van hem.

 

Alleen ik wil hem graag uitbetalen en hoe is dit fiscaal ook de beste manier? Zoals ik aangaf zie ik (en hij ook niet) het niet zitten om hem als werknemer aan te nemen. Het risico bij onze onderneming valt erg mee aangezien we weinig investeringen hebben en het werk vind vooral na de studie in de avond uren plaats.

Link naar reactie
  • 0

Dan is payrollen echt ideaal zoals ik je al gemeld had. Dan loop je vrijwel geen risico (bijvoorbeeld als hij ziek wordt o.i.d.) en kan je legaal uitbetalen.

 

Echte andere opties behalve zelf in dienst nemen zijn er niet aangezien er vrijwel altijd sprake is van een dienstverband.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Start een gezamenlijke onderneming. Een VoF of een BV (zonder holdingstructuur!)

 

Die hefinngen en loonbelasting moeten soieso betaald worden, ongeacht of iemand op je loonlijst staat, gepayrolled wordt of als zelfstandige facturen stuurt. Dus dat maakt weinig uit.

 

Verkopers kan je goed op comissiebasis aannemen. Je partner krijgt xx% van de door hem gerealiseerde omzet. Maar ook hij moet loonbelasting en heffingen afdragen, dus het is niet "goedkoper".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik dacht namelijk een eenmanszaak daarvan is het geld ook gewoon van jezelf (prive). Als ik dus geld naar iemand over wil maken dan kan ik dat gewoon doen mits hier natuurlijk IB over betaald is, en BTW geheft is.

 

Bij een freelancer heb je ook die loonheffingen? Anders wordt het gewoon een verkoper op een ..% basis.

Link naar reactie
  • 0

Als jij iemand in dienst neemt betaal je loonheffing ongeacht of je zelf al loonheffing over dat geld hebt betaald. Het salaris dat je aan je pasrtner betaald is voor jouw aftrekbaar van je inkomen, zodat je daar zelf geen looheffing over betaald. Je mag je partner gewoon geld geven, dat mag jij ook aftrekken, maar daar moet je partner zelf weer loonheffing over betalen. Ook als je partner op commissiebasis werkt moet hij loonheffing afdragen. Het is dus allemaal lood om oud ijzer. Die loonheffing moet betaald worden, of door jouw (bij in dienstname) of door je partner.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Indien je samen onderneemt, is het ook mogelijk om gewoon een VOF op te zetten. Dan ben je van veel (loonheffings-)problemen af maar afspraken ed moet je wel goed vastleggen voor het geval je elkaar op een gegeven moment niet leuk meer vindt.

 

Indien je vriend echt voor je gaat werken zonder dat hij meedeelt in de bedrijfswinst, dan kan je eea proberen met een VAR-verklaring. De kans is alleen groot dat dit een VAR Loon wordt indien hij exclusief voor jou gaat werken. Dan moet er op de een of andere manier loonheffing en sociale verzekeringspremies worden betaald.

 

In dat kader ben ik geen voorstander van payrollen. Het is vaak goedkoper om iemand dan gewoon een tijdelijk contract te geven (bv een half jaar of zo) en het risico van ziekte af te dekken met een verzuimverzekering. Deze verzekeringen hebben het imago duur te zijn maar dat valt wel mee.

 

In het contact kan je een laag basissalaris opnemen (bv minimum loon) plus een provisieregeling.

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.