• 0

Hoe nieuwe productcategorie introduceren?

Momenteel zijn we bezig met het ontwikkelen van een product (een softwareproduct voor een specifiek segment in het onderwijs). Het probleem waar dit product zich op richt is er eentje waarvoor reeds een bestaande productcategorie bestaat gevuld met inmiddels al zeer langlopende producten, alleen zijn de producten daarin dus vrij 'stoffig' en niet-optimaal werkend.

 

Nu denken wij met ons product onze (potentiële) klanten een enorme stap voorwaarts te kunnen laten zetten. Ons product past dus in de lijn van die oude producten, alleen er doet zich dè kans voor om het zodanig te introduceren, dat we een hele nieuwe productcategorie kunnen scheppen. Met niet meer dan een verwijzing naar de oude categorie, maar wel wezenlijk nieuw, een nieuw segment die wij een naam kunnen geven en waarin wij de eerste zouden kunnen zijn. En die dus bij voorbaat kunnen proberen te domineren - al is het maar in Nederland. Dit brengt in mijn ogen twee zaken met zich mee:

 

- We moeten de nieuwe productcategorie goed introduceren en verankeren;

- We moeten flink actie ondernemen om in die productcategorie direct al een sterke positie in te nemen.

 

Hebben jullie tips of aandachtspunten om dit te doen? Hoe introduceer en ontwikkel je een nieuwe productcategorie? Welke voorgangers zou ik kunnen bestuderen om van hun werkwijze te leren? Is het introduceren van een nieuwe productcategorie (aangehaakt bij actuele trends) überhaupt iets om aan te raden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Neem ook distributie en prijsstelling mee in beschouwing. Je kan dan behalve aan productvernieuwing ook aan proces- en modelvernieuwing doen. Bijvoorbeeld verkopen via/mbv totaal nieuwe partners. Geen vaste prijs, maar een abonnement. Zeer goedkoop voor een light versie. Of gratis bij aankoop van iets anders...

 

Er zijn uiteraard legio voorbeelden. Mobiele telefoons in melkpakken bij Blokker. Tomtoms bij Hallfords. Energydrinks via tankstations.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me heel goed om betere sofware beschikbaar te maken voor het onderwijs, daar is enorme behoefte aan. Cruciaal punt is je verdienmodel. Scholen willen geen geld besteden aan software, er wordt in het onderwijs nogal wat illegale software gebruikt heb ik gezien, ondanks de fraaie regelingen die veel software manufacturers hebben voor het onderwijs.

 

Je moet dus een manier vinden om je software voor weinig geld in de markt te zetten en er toch aan te verdienen. Verder kun je de vraag stimuleren door iets te maken wat docenten/scholen graag willen hebben en wat ze anders niet krijgen.

 

Wij doen dat in de zorg als volgt: huisartsen laten de ziekenhuizen opdraaien voor de kosten van elektronische gegevensuitwisseling. Dus verkopen wij aan ziekenhuizen. Maar door ook dingen te maken die huisartsen erg graag willen hebben, krijgen we ook daar een goed draagvlak.

 

Zoals ik al zeg, er is wel grote behoefte in het onderwijs aan goed werkende software.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Al 7 jaar voeren we een software product waarvan we een GRATIS schoolversie hebben. In de begin jaren hebben we middels stagieres workshops door het hele land gegeven, dit met veel succes. Dit heeft er voor ons toe geleid dat we uiteindelijk een overeenkomt met EPN/ Wolters hebben afgesloten waarbij onze software in het studiemateriaal werd opgenomen. We hebben hiervoor een "lite" versie gebruikt. Dit mes sneed voor ons aan vele kanten. Buiten het feit dat we een goed bedrag voor de deal hebben ontvangen hebben we door de jaren ook veel software upgrades gehad,

Mede door gebrek aan resources staat het scholen project nu op een laag pitje maar die scholen die bij ons (de nog altijd gratis) schooleditie opvragen zijn er zeer tevreden over, en veelal leidt dit tot verkopen van de full version.

 

Wellicht dat ik je verder kan helpen, belangrijk te weten is op wie je je richt. Op de onderwijzers of op de studenten?

 

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat ik je verder kan helpen, belangrijk te weten is op wie je je richt. Op de onderwijzers of op de studenten?

 

Primair geen van beide :) Onze huidige doelgroep is met name kenniscentra, uitgevers en andere leermiddelenontwikkelaars (naast het bedrijfsleven en particuliere opleiders).

 

We hebben momenteel reeds een product dat al toegepast wordt in het onderwijs (als goedkope 'betalen naar gebruik' SaaS-oplossing), en dat inmiddels ook door scholen/docenten zelf gewenst is, omdat zij hiermee in hun eigen situatie snel aan de slag kunnen. Maar dat laaste is meer een positief uitvloeisel dan een doelbewuste strategie. Het lijkt me leuk hierover eens in contact te komen met jullie, ik zal dat even buiten dit topic doen :)

 

Maar on-topic: de contacten in de markt met potentiële afnemers liggen er dus, en vandaar dat we denken de oude productcategorie die we nu veel tegenkomen weer eens flink kunnen vernieuwen. Dat product is complementair aan ons huidige product, dus een zeer interessante markt om erbij te nemen. En daar doet zich dus de vraag voor van het opzetten van een nieuwe productcategorie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen

 

Je gedachte om een nieuwe categorie te creeren is een goede. Ik heb hier een boekje 'To be or not to be!' voor me liggen dat is geschreven door dr. Onno Maathuis van de Positioneringsgroep (in Hilversum). Dat gaat over positioneren en op bladzijde 9 staan 22 onwrikbare marketingwetten, waarvan de eerste paar luiden: De wet van het leiderschap: het is beter de eerste te zijn, dan beter te zijn / De wet van de categorie: als u niet de eerste kunt zijn in een categorie, creeer dan een nieuwe categorie waarin u de eerste kunt zijn / De wet van de geest; het is beter de eerste te zijn in geest, dan de eerste op de markt enz.

 

Deze wetten (en nog meer) hebben zeer duidelijk betrekking op jouw overweging. Voor ons (Managizer) geldt het zelfde in een overigens andere markt (wij bedienen middle managers in bedrijven en organisaties met dienstverlening die communicatief management ondersteunt).

 

Mijn ervaring is dat het loont om een eigen categorie te creeren, maar dat het verrekte lastig is om de essentie van je verhaal over te brengen aan je doelgroep. De reden is dat je doelgroep jouw nieuwe categorie probeert te plaatsen in zijn eigen referentiekader. Aan ons vragen ze dus al snel 'zijn jullie dan een reclamebureau?' of ze zeggen botweg 'dat hebben we hier al geregeld'.

 

Ik vrees dat het introduceren van een nieuwe categorie ons zowel veel tijd als veel (communicatie)geld gaat kosten.

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.