• 0

Openingsbalans

Beste allen,

 

ik heb wat problemen met mijn boekhouder. Was meestal te laat met mijn BTW aangifte dus heb al 5x telaat betaald hierdoor waardoor ik steeds 5% en daarna 10% boete krijg opgelegd dus heb besloten mijn boekhouding nu zelf te doen > heb 5 jaar geleden de boekhouding gedaan maar alles moet nu opnieuw opgehelderd worden bij mij.

 

Hij is NOG niet klaar met mijn eindbalansen, dus nog geen W&V rekening, en geen balans uitdraai gehad. Ik zit nu met het dillema dat ik mijn openingbalansen moet opnemen.

 

De openingbalans kan ik ook later opnemen maar wil dit wel doen voor mijn bank rekeningnummer. Kan dit ?

 

En hoe moet ik dit doen daar ik alleen de eindbalans van de bank weet van 2006 en dus beginbalans van 2007 is bekend bij mij.

 

- Kan dat wel, en

- welke tegenrekening moet ik gebruiken hiervoor.

 

Ik heb een debet saldo (een lening - doorlopend krediet bij de bank).

 

bedankt.

 

gr,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gebruik een tijdelijke rekening b.v.

 

Openingsposten balans 2007.

 

Elke balanspost die vervolgens bekend wordt kan je op zijn plek zetten met als tegenboeking bovengenoemde rekening. Als alle balansposten zijn ingeboekt moet het saldo van deze rekening nihil zijn.

 

De bankboeking wordt dan:

 

Openingsposten balans 2007

Aan Bankrekening

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

In jouw vraag geef je aan dat je boetes hebt gekregen omdat de boekhouder te laat was. Wanneer je inderdaad hard kunt maken dat de boekhouder nalatig is geweest, dan zou ik de boekhouder hierop aanspreken om de boetes aan jou te vergoeden (de meeste administratiekantoren en alle accountantskantoren zijn hiervoor zelfs verzekerd). De boetes zijn immers dan niet aan jou aan te rekenen. Wel blijft het vervelend dat jij voor de belastingdienst altijd aansprakelijk blijft voor de aangiften en betalingen, dus jouw beslissing om het zelf te gaan doen, lijkt mij een juiste in deze.

 

De meeste financiele software voorziet in het later invoeren of op een later moment aanpassen van de beginbalans. Het lijkt mij het wijste als je een voorlopige beginbalans opvraagt bij jouw boekhouder, want ook de openstaande posten debiteuren en crediteuren behoren tot de beginbalans en het is wel fijn als je hierover ook beschikt. Je hebt dan inzicht in welke inkoopfacturen jij nog moet betalen (weet je waarschijnlijk ook wel op een andere manier, maar toch) en je weet zeker welke debiteuren nog niet betaald hebben.

 

Bij het invoeren van de beginbalans kun je inderdaad een tijdelijke grootboekrekening of tussenrekening voor gebruiken. Succes met het oppakken van de draad zo na 5 jaar.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

bedankt wederom. Als ik jullie niet had :)

 

Ik wil periode 1 afsluiten nu maar programma komt automatisch met de melding dat ik nog geen openingsbalansen heb ingevoerd. Ik kan de periode wel afsluiten maar kan ik achteraf wel de openingsbalans invoeren boekhoudtechnisch gezien - moet ik ergens nog aan denken en moet ik dit vermijden of alsnog dicht gooien ?

 

Alle boekingen zijn gedaan in P1 en ook de BTW aangifte gedaan maar nu nog sluiten. Enige tips....

 

Heb bij de support service gevraagd of de programma dit ondersteunt dus nadat de periodes 1 etc dicht zijn kan ik ook de openingbalansen later invoeren.

 

gr.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.