Vreemde cultuur NL: zó negatief na faillisement

Aanbevolen berichten

Als mede-Nederlander begin ik me steeds meer te ergeren aan de Nederlandse zakencultuur. Ben je 1 x failliet gegaan of is je bedrijf niet helemaal geworden wat het moest zijn, heb je meteen een naam. Heb je 1 x zakelijk schulden gehad, kan je de komende jaren wel vergeten om krediet te krijgen.

 

Hebben mensen 1 x iets over je gehoord of gelezen denken ze je meteen te "kennen". Gaan ze je zakelijk falen meteen aan je persoonlijkheid koppelen en je door de slijk trekken bij anderen.

 

Ik denk dat ik maar ga verkassen naar Spanje, ligt het aan mij?

Link naar reactie

Het wordt op dit forum helaas veel vaker geconstateerd dat een faillisement in Nederland als zeer negatief wordt ervaren... Het ligt in de Nederlandse (Europese?) aard, heel anders dan bijvoorbeeld in de VS, waar iemand met een (netjes afgewikkeld) faillisement juist een streepje voor heeft omdat hij of zij juist een verg ervaring heeft opgedaan.

 

Overigens is HL opgericht door twee - toentertijd - ambtenaren, die beide persoonlijke ervaring hadden met zakelijke faillisementen. De ene is nu weer ondernemer, de andere is zeer actief met het uitbouwen van Higherlevel.nl. Daar zit een mooie les in, al ziet nog niet heel Nederland dat...

 

(P.S. Ik heb de titel even verduidelijkt).

Link naar reactie

Het werkt ook de andere kant op denk ik, bij heel veel succes zien de mensen je ook graag vallen. We kunnen hier niet zo goed met de ups en downs omgaan denk ik?

 

Ondernemers onder elkaar weten dat er 1.001 situaties zijn waardoor je failliet kunt gaan, dit betekent lang niet altijd dat je een slechte ondernemer bent. Helaas denk de buitenwereld er vaak anders over...

Link naar reactie
Gast Verwijderd account
Hebben mensen 1 x iets over je gehoord of gelezen denken ze je meteen te "kennen". Gaan ze je zakelijk falen meteen aan je persoonlijkheid koppelen en je door de slijk trekken bij anderen.

 

Ben het helemaal met je eens, maar denk dat Spanje niet veel oplost.

Wel heeft het mij geholpen mijn eigen plan te trekken en mijzelf er niets van aan te trekken. Wat anderen denken en vinden alsmede dat schouderklopje, ach ja. Ik ben lenig genoeg voor dat schouderklopje en moet zelf mijn broek ophalen.

 

Ik ben in eind 2004 over de kop gegaan, waar ik uiteraard een hele lange uitleg aan kan geven, waardoor ik dan ook misschien waardering zou kunnen krijgen. Dit is gebeurd op het dorp, waar ik woon en nu nog steeds zakelijk actief ben. (inwoners aantal 3000 + )

 

Alles op alles gezet om weer op te staan heb ik alles bij elkaar geschraapt om op nieuw te starten. Heb mijn scheppen en stratenmakersgereedschap achter in de bus gegooid en ben begonnen met grondwerken. Riool, bestraten etc.

 

Nu twee jaar later heb ik een groothandel in gereedschap (BV 1) en een aannemerij in infratechniek en grondwerken (BV 2). Veel mensen aan het werk en toch voor beide bedrijven nog alle eindjes aan elkaar aan het knopen omdat je, ondanks twee jaar super resultaten, gestraft blijft worden voor je verleden, dus geen werkkapitaal en zeker geen steun of schouderklopje.

 

Geruchten en berichten, via via, uit mijn omgeving zeggen het volgende:

 

- Hoe doet hij dat nou?

- Zeker express de boel laten ploffen?

- etc.

 

Uitleg:

 

- 's nachts op de vrachtwagen

- overdag in het grondwerk

- keihard werken en je kansen zien.

 

En een paar goede mensen om je heen die je kunnen helpen (kapitaal) en dus wel in je geloven.

Link naar reactie

 

Ik denk dat ik maar ga verkassen naar Spanje, ligt het aan mij?

 

Nee er zijn er meer die hier ( NL ) behoorlijk tegen het randje zitten ;) . Qua geld is het hier makkelijk boeren omdat je hier het systeem kent maar dat is in het buitenland andere koek. Het maken en nakomen van afspraken in bijvoorbeeld in Spanje is echt iets waar als NLér niet mee te leveren valt omdat echt alles manjana is. Echter wel lekker relax leven en aangename temperatuur. In bijvoorbeeld de USA is het echt keihard en moet je alles op papier hebben en volledig ingedekt zijn omdat ze jij bij een foutje gerust helemaal naar de kl***te helpen

 

Kijk wat je wil en ga d'r gewoon voor in NL of ergens anders.........

It's a big world

 

Ed

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

3kgt,

 

Reus voor jouw. Spanje is echt een hele andere cultuur en andere manier van zakendoen. Zelf doe ik zaken met catalanen en wanneer je een klacht hebt hoor je drie dagen niets. Catalanen zijn, om hun ego te eren, geen spanjaarden, maar toch.

 

Even een update.

 

Ben zelf, gezien mijn eerste antwoord, zeer snel op weg naar een succesvolle terugkeer in de nederlandse maatschapij, hoewel vandaag 1 en de enigste financier (FFF) negatief heeft geantwoord.

 

Toch ga ik door en zal laten zien wat ik waard ben. Mijn probleem is dat mijn bedrijven veel te snel groeien, alsmede de winst, maar heb te maken met lange betalingstermijnen.

 

Ach, als je mensen leert kennen ga je van dieren houden, maar ja; die hebben geen geld.

Link naar reactie

Mijn probleem is dat mijn bedrijven veel te snel groeien, alsmede de winst, maar heb te maken met lange betalingstermijnen.

 

Tja, cash is king. Winstgevendheid zegt niet veel als je geen geld binnen krijgt. Anyway, volgens recent onderzoek vindt 87% van de innovatieve ondernemers het geld dat zij zoeken. Waarom zou jij geen kans hebben?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast Verwijderd account

Beste Nils,

 

Laat me ook zeker niet uit het veld slaan. Ben al sinds 2005 HL lid en heb me toen door antwoorden verwijderd, maar ben, zoals jij moet weten, ook teruggekomen en deel mijn ervaringen met beginners en overige.

 

Mijn uitschrijven was kortzichtig, maar accepteer mijn fouten en zoals ik toen deed, vragen om geld of investeerders.

 

Ben nu twee jaar verder en heb heel veel opgebouwd in twee jaar, zonder dat iemand mij geld wilde geven middels dit forum. Dacht toen dat dit de uitgelezen plek was. Higherlevel is geen bizner, maar je kan wel doelgerichte vragen stellen, mits relevant en doeltreffend.

 

Uiteraard zal ik mij weer uit deze positie werken en doorgroeien zoals mijn toekomstplannen zelf zijn. Echter blijft de stempel van vroeger wel vervelend om door te gaan.

 

Groet,

 

Gijs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.