Eerst even opmerken dat ik erg veel van dit forum heb geleerd. Bedankt allemaal voor jullie inzet., Geweldig.

Nu mijn "probleem" ik heb er hier niet echt een oplossing voor kunnen vinden.

Ik heb net een BV overgenomen. Deze BV heeft een personeelslid. Nu kan ik ook een ander firma overnemen in dezelfde branche, dit is een Eenmanszaak (ik ga daar werken tot ik personeel gevonden).

Ik kan deze Eenmans zaak niet in de bestaande BV brengen omdat de BV onder een Franchise loopt en de Eenmanszaak onder een andere (eigen) naam.

Levert mij dit geen probleem naar de Franchise gever op?

Is het niet verstandiger om van de Eenmanszaak ook een BV te maken.

Is het dan ook niet verstandig er een BV boven te zetten?

En is het niet sneller en goedkoper om dan voor de Ltd vorm te kiezen?

Opmerking over de winsten per onderneming rond de 40.000 euro.

Mijn doelstelling is nog meer vergelijkbare bedrijven aan te trekken dan wel te starten.

Ik zie jullie antwoorden tegemoet

.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11616-bv-eenmanszaak/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Je vuurt een heleboel vragen in een keer af. Gelet op de inhoud en het aantal, hoop ik dat je deze vragen gesteld hebt om beslagen ten ijs te komen bij jouw adviseur/boekhouder/accountant. Ik kan het mij namelijk bijna niet voorstellen dat je het zonder aan het doen bent.

Over de inhoud van het fanchise contract of andere contractuele verplichtingen rep je niet. Hierdoor is het voor mij niet mogelijk te bepalen of de fanchise gever bezwaren zou kunnen hebben tegen de activiteiten die je naast zijn verbintenis aan het uitvoeren bent.

Wanneer je een onderneming overneemt, zul je ook een overnamesom moeten betalen. Deze overnamesom bestaat niet alleen uit een vergoeding voor de activa en passiva in een onderneming, maar ook uit een stukje goodwill. Het veranderen van de naam is daarom ook vaak niet wenselijk, maar je kunt deze wel toevoegen als handelsnaam bij een andere onderneming.

De keuze voor een LTD of BV laad ik geheel aan jou over. Hierover is genoeg te vinden op dit forum. Weeg van beide varianten de voor en nadelen goed af voordat je tot een bepaalde keuze overgaat.

Naast omslagpunten tussen eenmanszaak en BV (zie ook wederom het forum) is er ook nog het risico aspect. Het berekenen van het omslagpunt is louter een fiscale aangelenheid. Daarnaast is er nog de juridische kant (beperking aansprakelijkheid) waardoor mensen kiezen voor een BV.

Een stelling is: een BV is geen BV. Gelet op de toekomstverwachtingen is het handig om een holding - werkmaatschappij structuur op te richten. Wanneer je een BV wilt overdragen aan een ander, kan dit vrij eenvoudig gebeuren door de aandelen van die BV te verkopen. Het geeft helderheid aan hetgeen jij aan het doen bent.

Tenslotte wil ik je nog wijzen op de stelling: je kan maar uitblinken in een ding. Probeer je aandacht niet teveel te verspreiden en concentreer je zoveel mogelijk op een zaak tegelijk. Meerdere ondernemingen tegelijk runnen lukt niemand, tenzij je zaken goed delegeert (=uitbesteden taken + controleren en toetsen of die taken goed zijn uitgevoerd). Hierbij gaat het namelijk nogal eens mis.

Heel veel succes toegewenst.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11616-bv-eenmanszaak/#findComment-113775
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar