• 0

Uitvinder en WAO-uitkering

Ik kwam vandaag in gesprek met iemand die een eigen bedrijf heeft gehad, maar door een lichamelijke ziekte in de WAO terecht is gekomen. Nu heeft de man in kwestie een uitvinding gedaan die, naar hij hoopt, een commercieel succes zal worden. Hij is redelijk overtuigd daarvan, maar durft zijn WAO-uitkering niet al te vroeg in gevaar te brengen. Als hij niets doet, heeft hij nog ongeveer 10 jaar recht op de maximale WAO-uitkering van ongeveer 20.000 euro per jaar.

Hij heeft als privé-persoon 3 maanden geleden een octrooi op de uitvinding aangevraagd en is al in gesprek met een groot bedrijf dat een licentie overweegt.

 

De vraag die hij mij stelde, is welke, uiteraard legale, constructie hij zou kunnen opzetten zonder direct zijn WAO kwijt te raken, zodat hij rustig kan kijken of de uitvinding voldoende commercieel succes heeft en dus voldoende royalty's oplevert om de WAO niet meer nodig te hebben.

 

Dit is niet mijn expertisegebied. Daarom hoop ik dat er HL'ers zijn die op dit punt een advies kunnen geven waarmee ik de man op weg kan helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit kan tricky business zijn omdat het UWV redeneert dat als je een eigen bedrijf kunt opstarten je ook in loondienst kunt werken. Vandaag nog iemand horen vertellen dat zij volledig is goedgekeurd omdat ze geen beperkingen meer zou hebben doordat ze een eigen bedrijf aan het opstarten is. Dat ze met haar beperkingen heeft leren leven en haar bedrijfje zo inricht dat ze minimaal door haar beperkingen wordt belemmerd,doet volgens het UWV geheel niet terzake. Maar vindt maar eens een werkgever die tot deze concessies bereid is!

 

Ondanks dat het UWV een goede regeling heeft moet je dus heel voorzichtig zijn. Want winst of verlies is geen criterium voor het Lourdes van NL.

 

Is een CV geen optie ? De WAO'er is hierbij de niet actieve vennoot die via kapitaalinbreng (i.e. het octrooi) kan profiteren van de opbrengst. De hulpdirecteur is dan de actieve vennoot die de operatie leidt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De WAO en met name de regelgeving erover is onderwerp van veranderingen als gevolg van het laatste regeeraccoord. In die zin is het dus sowieso altijd nog te bezien in hoeverre er een "vast" recht is van 10 jaar. Er van uitgaande dat de persoon in kwestie 55 jaar is en in de categorie 80-100% valt is dit wel vrij aannemelijk. Met name de leeftijd van de herbeoordelingen is aan het wisselen, inmiddels is deze weer gedaald tot 45 jaar dus de voortekenen zijn gunstig.

 

Met de arbeidsdeskundige van het UWV kunnen afspraken gemaakt worden op het moment dat een WAO-er met een onderneming wil starten. Het is dus sowieso dus al niet zo dat iemand direct zijn rechten kwijt raakt als hij een onderneming start. Eventuele inkomsten worden wel verrekend met de WAO uitkering. Zeker wanneer de inkomsten sterk wisselen kan er ook over een langere periode (bijvoorbeeld 3 jaar) inkomstenverrekning plaats vinden.

 

In die zin hoeft er dus geen constructie opgezet te worden. (Soms kan dit wel zinvol zijn)

 

De normale gang van zaken in mijn praktijk is dat er afhankelijk van het bedrijfsidee een "strategie" t.a.v. de uitkering bepaalt wordt.

 

In dit geval is er sprake van een uitvinding. Vrij kort door de bocht kunnen er dan eigenlijk 3 dingen gebeuren:

[*]het wordt geen succes, dus ook geen inkomsten >>> dit zal vrij snel (binnen enkele jaren) duidelijk zijn >>> verder geen gevolgen voor de uitkering

[*]het wordt een klein succes, er worden kleine maandelijkse inkomsten mee gegenereerd >>> eventueel een inkomstenverrekening met de uitkering.

[*]het wordt een (groot) succes, iemand wordt dus uitkeringsonafhankelijk, door de juiste ondernemingsvorm te kiezen kan hij zijn inkomsten over meerdere jaren uitsmeren.

 

Er is meer mogelijk bij het UWV dan menigeen denkt.

 

Succes!!! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit kan tricky business zijn omdat het UWV redeneert dat als je een eigen bedrijf kunt opstarten je ook in loondienst kunt werken. Vandaag nog iemand horen vertellen dat zij volledig is goedgekeurd omdat ze geen beperkingen meer zou hebben doordat ze een eigen bedrijf aan het opstarten is. Dat ze met haar beperkingen heeft leren leven en haar bedrijfje zo inricht dat ze minimaal door haar beperkingen wordt belemmerd,doet volgens het UWV geheel niet terzake. Maar vindt maar eens een werkgever die tot deze concessies bereid is!

 

Ik begrijp best dat dit soort verhalen soms de ronde doen maar om het even kort te zeggen: dit is onzin!!!

(niet persoonlijk bedoeld BTW)

 

Een eigen bedrijf starten is vaak juist een laatste alternatief, juist omdat geen enkele werkgever je meer in dienst wil nemen. Ook kun je je werk en rusttijden afstemmen op je eigen mogelijkheden. Iemand die met een eigen bedrijf weer een normaal inkomen verdient verliest op termijn zijn uitkering. Belangrijk punt hierbij is wel dat mochten de klachten weer terugkomen (binnen 5 jaar) deze persoon weer terugvalt in zijn oude uitkering.

 

Ik vond dat ik dit even recht moest zetten omdat dit soort berichten zorgt voor extra onrust bij een toch kwetsbare groep ondernemers.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Leeftijd is inderdaad cruciaal in deze situatie. Ik meen dat de keuringsgrens nu op 50 jaar ligt en de huidige regeringscoalitie wil die verlagen naar 45 jaar. Maar dit betreft volgens mij alleen de automatische keuring. Het UWV heeft volgens mij altijd het recht, om bij gerede twijfel, een extra keuring uit te voeren. Of het starten van een eigen bedrijf leidt tot gerede twijfel durf ik niet te zeggen maar ik zou het risico niet nemen voordat alle opties grondig onderzocht zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dit kan tricky business zijn omdat het UWV redeneert dat als je een eigen bedrijf kunt opstarten je ook in loondienst kunt werken. Vandaag nog iemand horen vertellen dat zij volledig is goedgekeurd omdat ze geen beperkingen meer zou hebben doordat ze een eigen bedrijf aan het opstarten is. Dat ze met haar beperkingen heeft leren leven en haar bedrijfje zo inricht dat ze minimaal door haar beperkingen wordt belemmerd,doet volgens het UWV geheel niet terzake. Maar vindt maar eens een werkgever die tot deze concessies bereid is!

 

Ik begrijp best dat dit soort verhalen soms de ronde doen maar om het even kort te zeggen: dit is onzin!!!

(niet persoonlijk bedoeld BTW)

 

Een eigen bedrijf starten is vaak juist een laatste alternatief, juist omdat geen enkele werkgever je meer in dienst wil nemen. Ook kun je je werk en rusttijden afstemmen op je eigen mogelijkheden. Iemand die met een eigen bedrijf weer een normaal inkomen verdient verliest op termijn zijn uitkering. Belangrijk punt hierbij is wel dat mochten de klachten weer terugkomen (binnen 5 jaar) deze persoon weer terugvalt in zijn oude uitkering.

 

Ik vond dat ik dit even recht moest zetten omdat dit soort berichten zorgt voor extra onrust bij een toch kwetsbare groep ondernemers.

 

Ard

 

@ard

Ik acht betreffende persoon dermate betrouwbaar dat ik de kwalificatie "onzin"

zonder dat jij de feiten kent wel erg kort door de bocht vind. Bovendien, de klachten zijn niet weg (zelfs niet verminderd) en de keuringsarts had zonder één inhoudelijke vraag binnen 10 minuten zijn oordeel klaar. Er is letterlijk gezegd dat door het opstarten van een eigen bedrijf het UWV geen beperkingen meer aanwezig acht. Er is dus geen sprake van terugkerende klachten. En zoals ik al aangaf, het succes van de onderneming is niet bepalend voor het behoud van je rechten op een wao-uitkering!.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ongeacht deze negatieve ervaring ben en blijf ik wel van mening dat het opstarten van een eigen bedrijf voor sommige wao'ers de beste (enige?) mogelijkheid is om zelf nog iets te veranderen aan de situatie. Wat dat betreft ben ik het dus helemaal met Ard eens!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.