• 0

Wanneer een var?

Hallo allen,

 

Ikzelf heb een eigen onderneming (eenmanszaak) in web ontwikkeling, waar ik opdrachten aanneem van diverse klanten. Hiervoor word ik ook wel eens ingehuurd om op lokatie aan de slag te gaan (kan voor een paar dagen zijn, maar ook voor een paar weken). Dit soort klusjes krijg ik ook nog wel eens via een bemiddelingsbureau. Nu is mij geadviseerd om een var aan te vragen en dat heb ik dan ook gedaan.

 

Nu is het echter zo dat ik zelf ook nog wel eens af en toe werk uitbesteed aan mensen met een eigen onderneming. Is het dan handig voor mij en voor die mensen dat zij ook een var aanvragen?

 

Het komt er eigenlijk op neer dat mij niet helemaal precies duidelijk is waarvoor die var nou dient en waarom die in het leven is geroepen.

 

Alle info is welkom. Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Frank

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Frank,

 

In de eerste plaats welkom op dit forum.

 

De Var is in het leven geroepen om opdrachtgevers duidelijkheid te bieden of iemand die voor hen werkt een ondernemer is, of dat die persoon eigenlijk verkapt in loondienst is. Die onduidelijkheid is er vooral als mensen heel vaak voor dezelfde opdrachtgever werken of als ze projecten doen van vele maanden. Dan lopen opdrachtgevers de kans op een naheffing door de Belastingdienst en/of UWV (ww, ziektewet en wia-premies) als ze een uurtarief betalen en later blijkt dat de persoon eigenlijk in loondienst was. Er zijn overigens meerdere soorten Var waardoor er nogal eens verwarring ontstaat over dit onderwerp, maar allemaal verstrekken ze opdrachtgevers duidelijkheid over de status van iemand die werk voor hen uitvoert.

 

Als ik je goed begrijp heb je zelf zeker meer dan 5 klanten per jaar en geen ambitie om maandenlang voor dezelfde klant te werken. Dan heb is de kans op een naheffing voor jouw opdrachtgevers nihil.

 

Of het verstandig is jezelf en je leveranciers met de rompslomp van een Var-WUO (winst uit onderneming, die heb jij vast ook) op te schepen, is afhankelijk van hoeveel werk ze voor je doen.

Misschien kun je even vertellen voor hoeveel uren, weken of maanden je die andere ondernemers inhuurt en hoeveel klanten jij denkt/weet dat zij hebben. Dan kan iemand hier je wellicht vertellen hoeveel risico je loopt als zij geen Var hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karen,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb inderdaad geen ambitie om langdurige freelance klussen te doen. Nu wil het geval dat ik eind deze week toevallig wel wordt ingehuurd voor een klus van bijna 6 weken. Deze korte periode is nog te overzien en brengt de ontwikkeling van mijn eigen onderneming niet echt in gevaar. Ik heb het nu toch rustig, dus vooruit. Maar het is niet mijn bedoeling om dit veel vaker te gaan doen. Tenslot wil ik toch een bloeiend eigen bedrijf hebben en me daarvoor inzetten. Echter had ik nog geen var, terwijl het bemiddelingsbedrijf dit wel van mij verlangde. Hun gewoon factureren voor mijn werkzaamheden was voor hun geen optie. Aangezien de aanvraag van een var veel te lang duurt en de klus al is afgelopen eer ik die var heb, was ik genoodzaakt om tijdelijk in loondienst te gaan bij de opdrachtgever. Scheelt me boel geld, maar het is even niet anders.

 

Wat mijn uitbestedingen betreft heb ik 2 personen aan wie ik werk uitbesteed.

1 persoon doet zo nu en dan 's werk naast zijn normale baan. Dit is niet zoveel. Als het 80 uur op jaarbasis is, is dat nog veel. Ik ben echter wel zijn enige opdrachtgever.

De ander heeft wel een fulltime onderneming met meerdere klanten (hoeveel weet ik niet). Hoeveel werk die persoon voor mij gaat doen, weet ik nog niet. Hangt er beetje van af hoeveel werk ik heb. Als ik een ruwe gok mag doen zal het denk ik zo rond de 200 uur per jaar zijn.

 

Tot dusver mijn situatie. Alvast bedankt voor je reactie.

 

Frank

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De ander heeft wel een fulltime onderneming met meerdere klanten (hoeveel weet ik niet). Hoeveel werk die persoon voor mij gaat doen, weet ik nog niet. Hangt er beetje van af hoeveel werk ik heb. Als ik een ruwe gok mag doen zal het denk ik zo rond de 200 uur per jaar zijn.

 

Daarbij zou ik een var-wuo (var-winst) voor het betreffende werk in het betreffende jaar als voorwaarde stellen. Fotokopie var en paspoort bewaren. Zo ben je gevrijwaard van het inhouden van loonheffingen etc.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frank,

 

Ik ben het met Rene eens dat het verstandig is te vragen om een Var of een handtekening onder een documentje waarin je leveranciers verklaren dat zij eventueel geldende heffingen van Belastingdienst en/of UWV betalen.

 

Ik heb zelf afgelopen december voor de eerste keer in mijn ondernemersleven de vraag gehad of ik een Var heb. In mijn situatie vind ik het echter onzin om jaarlijks zo'n ding aan te vragen.

Mijn klant nu was het Financieele Dagblad waar ik een column voor had geschreven. Zij stuurden een brief waarin ze vroegen om een Var of om ondertekening van bijgevoegde verklaring waarin ik (achteraf, stuk was allang geplaatst) als opdrachtnemer verklaarde dat ik een ondernemer ben met meerdere opdrachtgevers en dat ik hen vrijwaarde bij een eventuele naheffing. Gezien de grootte van mijn opdrachtgever, neem ik aan dat die manier van jezelf als opdrachtgever indekken ook rechtsgeldig is.

 

Zeker bij de leverancier voor wie jij de enige klant bent, is het verstandig hem te laten tekenen dat hij jou vrijwaart (of een Var te overleggen). Jij kunt er namelijk nooit zeker van zijn dat hij inkomstenbelasting betaalt over de door jou betaalde vergoeding en ik neem wel aan dat jij ervan uit gaat dat hij gewoon legaal voor je werkt.

 

In ieder geval succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.