• 0

Wel of geen btw aan belgische klant?

Ik heb een eenmanszaak die fitnessapparaten inkoopt en weer doorverkoopt. Nu heb ik voor het eerst een klant in Belgie die van mij 4 apparaten wil afnemen die ik zelf heb ingekocht voor 3396 excl. btw.

 

Mijn verkoopprijs aan mijn belgische klant is 4346 euro. De btw heb ik niet meegerekend in dit bedrag, want ik heb begrepen dat er een 0% tarief over wordt berekend.Ik heb hier geen verstand van omdat ik nog nooit eerder een klant in het buitenland heb gehad en weet dan ook niet wat ik moet doen met de btw.'

 

Is het een correcte werkwijze als ik de klant geen btw doorbereken aan de klant.en kan ik het bedrag van 645.24 euro dat ik zelf aan btw heb betaald over de inkoop van de apparaten als vooraftrek terugvragen omdat ik de aparaten heb gexporteerd?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gefeliciteerd met de opdracht om te leveren aan die Belg.

 

Voor de administratieve afhandeling wil ik je graag verwijzen naar de website van de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-72.html

hierop wordt volgens mij het duidelijk genoeg uitgelegd hoe dit in elkaar steekt en onder welke voorwaarden deze handelingen verricht moeten worden.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik op deze vraag inhaken?

 

In het geval van sdaniels plaats je geen btw op de factuur?

Nu heb ik een bemiddelingsbureau dat werkgevers en werknemers samen brengt.

Een bedrijf kan bij mij een vacature aanmelden.

Hiervoor betalen zij inschrijfkosten.

Ik ga voor dit bedrijf op zoek naar een werknemer en als zij deze een baan aanbieden, betalen zij mij een bemiddelingsfee.

 

Factuur voor inschrijfkosten = wel btw?

Factuur voor bemiddelingsfee = geen btw?

Hoe zit het nu vervolgens met buiten de EU?

 

Na een paar boekhouders deze vraag te hebben gesteld, is het antwoord steeds anders, zodoende is het mij niet geheel duidelijk nog.

 

 

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

Spijtig te moeten vernemen dat je verschillende antwoorden hebt gekregen van verschillende boekhouders/adviseurs/accountants. Ik vraag mij wel af of de vraagsteling steeds dezelfde is geweest.

 

Overigens is de belastingdienst heel duidelijk in het antwoord op jouw vraag. Zie daarom de volgende link:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-25.html

Ook de subonderwerpen die hier aan vast gekoppeld zijn (bemiddeling en plaats van levering) zijn volgens mij duidelijk genoeg in antwoord op jouw vraag. Anders verneem ik dat graag.

 

Overigens wil ik je nog wel even wijzen op het volgende. Wanneer de omzet in een onderneming zowel belastende prestaties bevat als onbelaste (maw wel of geen - en geen is dan niet gelijk aan 0% - BTW), dan mag je ook niet meer alle voorbelasting die in rekening is gebracht, terugvorderen!

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik op deze vraag inhaken?

 

In het geval van sdaniels plaats je geen btw op de factuur?

Nu heb ik een bemiddelingsbureau dat werkgevers en werknemers samen brengt.

Een bedrijf kan bij mij een vacature aanmelden.

Hiervoor betalen zij inschrijfkosten.

Ik ga voor dit bedrijf op zoek naar een werknemer en als zij deze een baan aanbieden, betalen zij mij een bemiddelingsfee.

 

Factuur voor inschrijfkosten = wel btw?

Factuur voor bemiddelingsfee = geen btw?

Hoe zit het nu vervolgens met buiten de EU?

 

Na een paar boekhouders deze vraag te hebben gesteld, is het antwoord steeds anders, zodoende is het mij niet geheel duidelijk nog.

 

 

 

 

 

Bij diensten gaat het in beginsel om de plaats waar je diensten verricht. Als jij je ding in Nederland doet als Nederlands onderneming dan breng je in principe gewoon btw in rekening.

Bij twijfel kan je altijd je inspecteur om een ruling vragen, is helemaal niet erg…. Suc6

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Aanvullend hierop heb ik de volgende vraag: binnenkort start mijn dienstverlening aan een Belgische firma. De dienst is een mix van advies en (bedrijfs)training. Ook voor mij is niet helemaal duidelijk hoe ik dat met de BTW moet doen. Advies is 0% ongeacht de plaats van levering heb ik begrepen. Training/instructie is afhankelijk van de plaats van levering, zover ik van de site van de BD heb opgemaakt.

 

1. Is deze informatie correct?

 

Nu wordt deze dienst als 1 dienst door mij geleverd. Ik kan deze natuurlijk simpelweg factureren als "advies" en de BTW verleggen naar de afnemer in Belgie.

Ik zou daar echter wel graag op voorhand een akkoord voor hebben van de BD om problemen achteraf te voorkomen.

 

2. Is hiervoor een standaardprocedure?

 

Vast dank voor jullie input!

 

groeten,

Stien

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@1 Advies is niet altijd vrijgesteld van BTW; gebruik deze tool http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hulpmiddelen/plaats_van_dienst.html

 

 

@2 contact met je inspecteur opnemen (= ook een mens) en om een ruling vragen

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Thanks! Denk dat dat laatste toch het verstandigste is. Belastingkantoor meldde telefonisch wel dat ik de BTW zowel op Advies als op Training zou mogen verleggen maar heb het toch liever zwart op wit.

KvK adviseerde mij (ook) de belgische belastingdienst te raadplegen omdat zij blijkbaar ook akkoord moeten gaan met verlegging van de BTW. Dit is inmiddels gebeurd en OK.

 

Blijkbaar zijn de interpretaties van dit stukje wet legio (accountant, KvK en belastingdienst hebben ieder hun eigen mening hierover). Waarom maken ze het voor zichzelf zo ingewikkeld? (laat staan dat ik er nog uit kom). Heb wel een wetsvoorstel gelezen om het simpeler te maken (plaats van dienst is waar de afnemer is gevestigd) maar wanneer dat er een keer door komt?!

 

Dank voor de input, ik ga lekker verder (ondernemen).

 

groeten,

 

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.