• 0

Verschillen bedrijfsplan, businessplan en ondernemingsplan

Goedemiddag,

 

Kan iemand mij het antwoord geven op de simpele vraag wat het verschil is tussen een bedrijfsplan, businessplan en ondernemingsplan. Of zitten daar geen verschillen in en is het allemaal hetzelfde, behalve de benaming?

 

Heb ongeveer overal gezocht, maar kon nergens een duidelijk antwoord vinden, dus ik hoop dat één van u mij kunt helpen.

 

Groet, d.b.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi d.b.,

 

Ja, dat heeft mij ook jaren gestoord aan onze website want die drie termen waren verwerkt in de subtitel van www.higherlevel.nl. Tegenwoordig hebben we deze subtitel: "Higherlevel - het snelst groeiende netwerk voor startende vernieuwende ondernemers".

 

Het antwoord op je vraag is: ja, de woorden ondernemingsplan, bedrijfsplan en businessplan zijn identiek. In een businessplan, ondernemingsplan of bedrijfsplan schrijft de entrepreneur zijn visie op de toekomst van zijn bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Wat mij betreft is het ook allemaal een pot nat.

 

Sommigen maken alleen een onderscheid tussen ondernemersplan en ondernemings/bedrijfs/businessplan. De eerste wordt geschreven voor een bedrijf dat om 1 persoon draait en de anderen voor een groter bedrijf.

 

@Technico: Dat deze plannen alleen worden geschreven voordat iemand een bedrijf start hoop ik niet. Het lijkt mij voor bestaande bedrijven met groeiplannen ook een uitstekend middel om daar eens goed over na te denken. Daarnaast wordt vaak beweerd dat een ondernemingsplan nooit af is en je het als ondernemer continu moet blijven bijstellen/onderhouden. Toch?

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@ TechNico: ok bedankt voor de aanpassing!

 

Bedankt voor jullie reacties! Ik kwam net op dit forum een post van iemand tegen die zei dat het bedrijfsplan een onderdeel is van het ondernemingsplan. Ik ben werkzaam bij een organisatie die een eigen opleiding wil opzetten, hiervoor moet een bedrijfsplan worden geschreven. Omdat ik een mooi opzetje wilde hebben ging ik even googlen en kwam zodoende op die drie verschillende benamingen uit, vandaar...

 

Maar als iedereen er zo zeker van is dat er geen verschillen zijn, dan is het probleem wat mij betreft opgelost! :)

 

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Groet, d.b.

Link naar reactie
  • 0

@ Karen

 

Ik ben het zonder meer met je eens dat je met enige regelmaat eens kritisch moet kijken naar je eigen businessplan of het niet aan een revisie toe is. Omdat de vraag duidelijk van een, nu nog, leek op het gebied van dit soort plannen kwam, wilde ik het antwoord eenvoudig houden..

 

En verder ben ik zo vrij geweest om te stellen dat elke starter een dergelijk plan schrijft, ook al is de realiteit anders. :o

Link naar reactie
  • 0

Tja Technico,

 

En daar ben ik het weer helemaal met jou eens.

 

Het verschil tussen de theorie van zelfstandig ondernemerschap en de praktijk houdt de discussies op HL boeiend en bloeiend. ;D

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.