• 0

Autokosten vanuit holding doorbelasten aan werkmaatschappij

Zo, even eentje uit de categorie 'gebruik de zoekfunctie',

 

ik wil m'n gereden kilometers van de leaseauto (die ik op naam van m'n holding rij) doorbelasting aan de werkmaatschappij waar ik arbeid voor verricht.

 

Dus, zakelijk verkeer vergoeden aan een de (zakelijke) 'eigenaar' van de auto.

 

1) moet ik hier BTW over rekening

2) wat zijn hiervoor de standaard afspraken, 18 cent de kilometer?

 

thanks!!

 

p.s. ik heb echt gezocht, maar kon het echt niet vinden ::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even voor de duidelijkheid. Ik ga er vanuit dat jij zelf loon uit tegenwoordige dienstbetrekking ontvangt in de holding en van deze holding een auto van de zaak ter beschikking gesteld hebt gekregen. Deze holding heeft een managementovereenkomst met de werkmaatschappij, waarin gesteld wordt dat de holding een directeur levert die arbeid verricht. Hiervoor stuurt de holding periodiek een factuur met BTW naar de werkmaatschappij.

 

Als de bovenstaande veronderstelling juist is, dan moet je eerst even kijken of de managementovereenkomst het declareren van extra kosten toestaat. Het kan dus zijn dat je deze 'even' (eventueel met toestemming van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders) moet aanpassen.

 

Voor het declareren van dit soort kosten dien je dezelfde grondslag te nemen als bij de inkoop van deze kosten. Bijvoorbeeld postzegels dus niet geheel belasten met BTW, maar kilometers dus wel.

 

Voor het bedrag per kilometer ben je geheel vrij. De 18 cent (overigens mag 19 cent tegenwoordig ook) is onbelast voor de loonheffingen aan de medewerker te vergoeden. Voor ondernemingen onderling geldt dit niet. Deze bedragen zijn altijd belast met inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, want deze opbrengsten gaan tot de netto-omzet behoren. Een euro per kilometer rekenen mag dus ook!

 

Succes met de onderhandelingen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Als bedrijf mag je toch uitkeren wat je wilt aan je eigen medewerkers? Ook is slecht ondernemerschap niet strafbaar dus volgens mij mag je gewoon een factuurtje tussen de BV’s sturen voor gemaakte autokosten (met BTW). Wat je erop zet is jouw zaak (niet te gek maken natuurlijk).

Het enige met die EUR 0.19 per kilometer is dat een werknemer boven dat bedrag inkomstenbelasting moet gaan afdragen, het wordt gezien als extra inkomen. Aangezien jouw holding geen inkomen (belastingtechnisch) heeft maakt dat voor jou bedrijf niet uit. Belasting betalen doe je wel over het resultaat.

 

Maar helaas geen expert hier, ik zou het raar vinden als er een bepaalde limiet voor geld.

 

edit: te traag :-\

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid. Ik ga er vanuit dat jij zelf loon uit tegenwoordige dienstbetrekking ontvangt in de holding en van deze holding een auto van de zaak ter beschikking gesteld hebt gekregen. Deze holding heeft een managementovereenkomst met de werkmaatschappij, waarin gesteld wordt dat de holding een directeur levert die arbeid verricht. Hiervoor stuurt de holding periodiek een factuur met BTW naar de werkmaatschappij.

Bijna helemaal. Kleine nuancering: holding is in dit geval mijn holding / management B.V. en die stelt mij idd een auto ter beschikking maar volgens mij bedoelde je dat ook. Voor de rest helemaal correct.

 

Als de bovenstaande veronderstelling juist is, dan moet je eerst even kijken of de managementovereenkomst het declareren van extra kosten toestaat. Het kan dus zijn dat je deze 'even' (eventueel met toestemming van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders) moet aanpassen.

Aha, dat is een goede om even te checken.

 

Voor het declareren van dit soort kosten dien je dezelfde grondslag te nemen als bij de inkoop van deze kosten. Bijvoorbeeld postzegels dus niet geheel belasten met BTW, maar kilometers dus wel.

okay, duidelijk!

 

Voor het bedrag per kilometer ben je geheel vrij. De 18 cent (overigens mag 19 cent tegenwoordig ook) is onbelast voor de loonheffingen aan de medewerker te vergoeden. Voor ondernemingen onderling geldt dit niet. Deze bedragen zijn altijd belast met inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting, want deze opbrengsten gaan tot de netto-omzet behoren. Een euro per kilometer rekenen mag dus ook!

Prima, netjes zou op zich natuurlijk zijn om de ongeveer werkelijk gemaakte kosten te declareren. Dus misschien nuu vaststellen wat over het afgelopen jaar de gemaakte kosten per kilometer zijn, dit kengetal voor het hele jaar gebruiken en periodiek hereiken of iets dergelijks. Wel zo netjes naar de werkmaatschappij :).

 

thanks again!!

 

Alef

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.