• 0

RFID-schappen tbv voorraadbeheer

Tesco en Wal-Mart testen 'slimme schappen'

 

De retailers Tesco (Engeland) en Wal-Mart (VS) gaan samen met Gillette een proef doen met 'slimme' winkelschappen. Producten van Gilette worden uitgerust met radio frequency identification (RFID)-tags en de schappen met RFID-scanners, die weer verbonden zijn met computersystemen. Op deze manier zou automatisch de beschikbare voorraad bijgehouden kunnen worden. Deze informatie is van belang voor meer efficency in de toeleveringsketen. Wal-Mart zou een soortgelijke proef gaan doen met Procter & Gamble. (emerce)

 

Lees het hele artikel >>>

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De kosten voor die tags worden nu geschat op "30 cents per tag at a minimum". Nog te duur om op alle producten in de winkels te plaatsen. Maar IMO zou dat wel kansen opleveren omdat je dan eigenlijk ook de cassieres kan vervangen. Want op persoonlijk contact na heeft zo iemand toch geen functie? Als je kassa's uitrust worden met RFID scanners, dan kunnen alle boodschappen in een keer gescanned worden zonder uit de kar te halen. En als er dan poortjes gemaakt worden die open gaan als er betaald is, dat heb je IMO een mooi systeem.

 

- Extra omzet door vermijden neenverkopen (door RF-schappen)

- Minder personeelskosten door automatisering (bijv RF-kass's)

Link naar reactie
  • 0

Klinkt inderdaad slim, ik ben benieuwd hoeveel problemen de technische roll-out van dit verhaal met zich mee gaat brengen. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de reactie van de mensen. Wat gebeurd er met die zender als je de winkel uit loopt? Kan jouw flesje anti-roos gevolgd worden tot in je douche cabine?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik begrepen heb zijn er niet zozeer technische problemen (eigenlijk geen, want het wordt in magazijnen al gebruikt) maar het is gewoon nog te duur. Als het toegepast wordt dat de tag waarschijnlijk verwerkt worden in de verpakken en is dan dus niet te verwijderen. Maar dat brengt ons dan dus op het privacy vraagstuk. Alleen de zend de tag zijn signaal niet zo heel ver dus, het lijkt me zo dat als marketeers geen ontvang masten plaatsen op jouw huis, ze ook moeilijk kunnen achterhalen of jouw shampoo nog in de douche is of met de vuilnis man mee. Wat ze in het artikel wel noemen is dat als je bijvoorbeeld met jouw BOSS pak (met tag) door de stad loopt je reclame borden opeens gaan vertellen wat nog meer interessant is voor iemand met die smaak en budget..

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat deze zenderjes geactiveerd worden door een electromagnetisch veld van de scanner, eigenlijk net zoals anti-diefstal tags die nu gebruikt worden in de detailhandel.

 

Het lijkt me sterk dat men een zenderje dat een ID-nummer zelfstandig uitzendt en dus van batterij etc. is voorzien kan produceren voor 30 cent.

 

Wel perfect voor de supermarkt: karretje zet je voor een klaphekje neer. Producten worden gescanned, pinpas/creditcard erin, betalen, hekje open en zo de parkeergarage in :)

Link naar reactie
  • 0

Ik he enige tijd geleden gehoord dat een van de redenen op IPv6 in te voeren is, om er voor te zorgen dat elk product (Shampoo, BOSS-pak, etc) een eigen IP nummer kan krijgen. Als dit nu goedkoop ingevoerd kan worden in zo een chip dan wordt het helemaal eng! Dan kun je alles overal traceren! Over privacy gesproken!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ook kleding merk Benneton werkt met RFID en schakelt daarvoor Philips in.

 

Benetton produceert dit jaar vijftien miljoen kledingstukken met een

RFID-label, een aangehechte chip die bedoeld is om de logistiek te

verbeteren en geldt als opvolger van de streepjescode. Philips is

ingeschakeld voor het invoeren van de RFID-technologie.

Financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

Lees het artikel in Emerce

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Als je kassa's uitrust worden met RFID scanners, dan kunnen alle boodschappen in een keer gescanned worden zonder uit de kar te halen. En als er dan poortjes gemaakt worden die open gaan als er betaald is, dat heb je IMO een mooi systeem.

 

Hoi Rick,

Naar wat ik gelezen is dit sowieso het toekomst beeld van de supermarkt met z'n ellenlange wachtrijen. Binnen 10 jaar, quote van BDH (bedrijfschap detailhandel, de toekomst van de supermarkt) zullen er geen rijen meer zijn, maar electronische poorten die de hele wagen in een paar seconden scant.

Voor zover ik weet hebben ze het niet over die cassière gehad. Zou wel prettig zijn wat mij betreft dat er in ieder geval nog een gezicht overblijft. Letterlijk.

Groetjes Sascha

Link naar reactie
  • 0

De RFID tag zal zeker een nieuwe impuls zijn voor de Retail. Recent hebben Gilette (500 miljoen) en Benetton (15 miljoen) aangekondigd grote aantallen tags aan hun produkten toe te voegen.

 

De tests van Tesco en Wall Mart geven aan dat er iets aan zit te komen. De Tag heeft nog veel interessantere voordelen dan alleen aan de kassa; natuurlijk de beveiliging en een schap met antenne geeft een real time inzicht in de schapvoorraad. Imagine.

 

Maar zolang er geen echte standaard is en diverse partijen om commerciele redenen hun eigen standaard blijven pushen zal de barcode DE standaard blijven. En zolang retailers en producenten een barcode op een product eigenlijk nog te duur vinden (echt waar) zal het nooit gebeuren dat de RFID tag het helemaal gaat overnemen. Convergentie in de AIDC industrie is het toverwoord!

 

De Barcode is zo gek nog niet

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De 'slimme koelkast' die met de supermarkt belt als de melk op raakt,

is al jarenlang de meest bespotte toekomstdroom van internetgoeroes.

Nu kondigt de Italiaanse fabrikant Merloni Elettrodomestici een serie

huishoudelijke apparaten aan die voorzien zijn van RFID-technologie.

De 'slimme' wasmachine en koelkast lijken realiteit te worden.

Zie bericht Emerce >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De 'slimme koelkast' die met de supermarkt belt als de melk op raakt,

is al jarenlang de meest bespotte toekomstdroom van internetgoeroes.

 

Inderdaad een vaak terugkomend "fenomeen" die "slimme koelkast". Eerlijk gezegd zie ik nog veel gaten in het keten supermarkt-producent-voorraadkast. Voorraadkast. Kast? Ja, je levensmiddelen zitten niet alleen in de koelkast, TOCH >:( Leuke PR stunt van Merloni, maar waneer komen nu de echte oplossingen. Ok ik chargeer een beetje, Merloni heeft ook al een tijd een soort keukencomputer met een receptomaat, internetconnectie, etc. Maar ik leg mijn scheermesjes en Benetton kleren niet in de koelkast, de emdedded tags in fast moving goods zijn nog errug ver weg.

 

De uitdaging om die vermaladijde wekeleijkse gang naar de Super te elimineren is en blijft echter nog steeds interessant. Tech die me eindelijk in staat stelt meer quality time te hebben :)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Nog een aardig artikel over een barcode gebaseerd m-commerce initiatief wat met veel tam tam en veel geld is gelanceerd in Amerika in 1999. http://www.cooltown.com/mpulse/1202-scanning.asp Hierin word gsproken over Airclic een company waarin Ericksson, Motorola en Symbol partneren om mobile scanning te promoten. Je hebt nog wel een click-on scanner op je telefoon nodig. Om even aan te geven dat je met bestaande Barcodes ook wel wat kan in het B2C, voordat we deze afschrijven en RFID ommarmen.

 

2D codes zijn zeker nu nog een goedkoper alternatief voor de RFID tag en bruikbaar voor dezelfde kosten (gewoon printen) als een 1D barcode. 2D codes kunnen 56 tot 2361 digits in zich hebben.

 

Just a teaser :)

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Benetton ziet af van het toepassen van de RFID tag omdat men bang is (gemaakt?) dat de kleding na verkoop ongeoorloofd word getrackt- en traced.

 

Retail marketers say radio-frequency identification (RFID) technology could give stores the ability to provide consumers with more personalized service while gaining greater control of inventory management.

 

Civil libertarians, however, are voicing concerns that RFID could "enable an Orwellian world where sales clerks and law-enforcement officials, with the wave of a wand, could find out the contents of a purse."

 

http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=topNews&storyID=2571297

 

http://www.benetton.com/press/

 

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.