• 0

Cadeaubonnen invoeren

Vraag: voor de schoonheidssalon heeft mijn vrouw al een paar maal een cadeaubon uitgeschreven. Het zijn blanco cadeaubonnen waarop ze zelf het bedrag en verleende dienst op noteert. Deze bonnen worden uitsluitend in haar schoonheidssalon gebruikt.

 

Kan ik deze het beste als een memoriaal boekstuk boeken of wil dit ook rechtstreeks aan Kas (te verzilveren kadobon) bv.

 

Bij uitgifte van de bon:

Kas

aan te verzilveren kadobonnen

 

Bij de behandeling:

Te verzilveren kadobonnen

Aan omzet

Aan af te dragen BTW

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst geeft op zich hierover een heldere uitleg, kijk maar op:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-69.html

 

De journaalposten hieronder weergegen zijn dus juist. BTW wordt pas berekend bij de levering van de dienst en deze wordt pas geleverd bij het inleveren van de cadeaubon (vervanging van de betaling).

 

Uit praktisch oogpunt wel even de bonnen nummer. Zo kun je volgen welke bonnen er nog uit staan, want uit de praktijk blijkt dat niet alle bonnen weer worden ingeleverd. Hierdoor zal de post TE VERZILVEREN KADOBONNEN steeds maar gaan groeien en niet als winst worden opgenomen. Wanneer je bijhoudt wanneer je een bepaald kadobonnummer hebt uitgegeven en wanneer deze weer is ontvangen, kun je altijd aantonen hoe courant de voorraad nog te ontvangen kadobonnen is. Dit voorkomt dus discussie in de toekomst.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ben nu op een locatie waar ik niet beschik over het boekje richtlijnen voor de jaarverslaggeving en doe dit dan ook even uit het hoofd.

 

Gevoelsmatig horen cadeaubonnen niet gepresenteerd te worden onder de liquide middelen. Liquide middelen worden gepresenteerd als:

balans - activa - vlottende activa - liquide middelen

en deze post is een schuld (er staat immers nog een verplichting tegenover, namelijk het uitvoeren van het werk).

 

Gelet op de intentie van de post (zal vermoedelijk wel worden inwisseld binnen een jaar), zou de post dus geprestenteerd moeten worden als:

balans - passiva - kortlopende schulden - nog te verzilveren cadeaubonnen

 

Succes met de verwerking!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

In feite behoort vóór de bovengenoemde journaalposten eerst te worden geboekt:

 

Voorraad Cadeaubonnen

Aan Uit te geven cadeaubonnen

 

voor de waarde van de aangeschafte of aangemaakte cadeaubonnen.

De bonnen vertegenwoordigen immers een waarde net zoals b.v. toegangskaartjes voor een voorstelling.

 

Deze zgn. obligoboeking wordt voor de waarde van de uitgegeven bonnen dan teruggedraaid.

 

Een probleem is hier wel dat de waarde eerst wordt vastgesteld op het moment dat de bon wordt uitgegeven waarbij het dan onzinnig is bovenstaande journaalpost te maken en direct weer terug te draaien omdat immers eerst op dat moment een bedrag bij de journaalpost kan worden ingevuld. Overigens wel enigszins gevaarlijk omdat de waarde nu door eenieder die de bon zich onrechtmatig heeft toegeeigend, kan worden ingevuld.

 

Ik ben mij bewust van het feit dat dit wellicht eerder een theoretisch dan een praktisch probleem is omdat het hier een eenmanszaak zal betreffen. Toch de bonnen maar goed achter slot en grendel houden.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

In feite behoort vóór de bovengenoemde journaalposten eerst te worden geboekt:

 

Voorraad Cadeaubonnen

Aan Uit te geven cadeaubonnen

.

 

Dit zal denk ik niet gaan omdat onze waardebonnen niet worden ingekocht maar zelf worden gemaakt en op dat moment nog geen waarde hebben, pas als een klant hierom vraagt wordt er tegelijk een bedrag aan gekoppeld.

 

Ik heb tevens nog wat geprobeerd met de grootboekrekeningen kas en de zelf aangemaakte grootboek: te verzilveren kadobonnen (overige schulden kort), maar het is me nog niet gelukt. Iemand een voorbeeld voor bv een kadobon van €35,- ?

Link naar reactie
  • 0
Dit zal denk ik niet gaan omdat onze waardebonnen niet worden ingekocht maar zelf worden gemaakt en op dat moment nog geen waarde hebben, pas als een klant hierom vraagt wordt er tegelijk een bedrag aan gekoppeld.

 

Dat was ook mijn conclusie; zie mijn opmerking hieromtrent.

 

De volgende oplossing zou kunnen worden gekozen:

 

Moment van uitgifte van de bon:

Kas 35,00

Aan Te verzilveren bonnen 35,00

 

Moment van inleveren van de bon en leveren van de dienst/produkt:

Te verzilveren bonnen 35,00

Aan Te betalen BTW 5,59

Aan Omzet 29,41

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een vergelijkbare vraag over cadeaubonnen:

 

Wij verkopen een cadeaubonnen voor elk gewenst bedrag.

Deze bon wordt gelijk betaalt en kan door klant als cadeau worden weggegeven.

De bon boeken wij in als inkomsten, btw H.

 

Zodra de bon wordt verzilverd boeken we deze bon tegen als zijnde betaald.

 

Het probleem voor mij is echter dat de bon kan worden ingewisseld voor bijvoorbeeld een kookles (btw hoog) of een lunch (btw laag en hoog)

 

Hoe is dit het beste te boeken?

Link naar reactie
  • 0

Als je dit topic hebt gelezen, weet je de oplossing.

 

De uitgifte van cadeaubonnen is namelijk vrijgesteld, pas bij inlevering vindt btw-heffing plaats.

 

Maar geldt dat ook hier denk je?

Dit lijkt een 'zelfgemaakte' cadeaubon toch.. Niet een cadeaubon die via een organisatie loopt (zoals b.v. VVV etc).

 

Kan een ondernemer zijn eigen cadeaubon maken (voor in zijn eigen 'winkel') en alsnog gebruik maken van de vrijstelling?

Lijkt mij eigenlijk meer een soort vooruitbetaling (waar dan volgens mij wel BTW over verschuldigd is).

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussies hier over cadeaubonnen. Nu loop ik zelf met het idee om een site op te zetten voor cadeaubonnen / activiteiten. (karten / duiken / dineren / overnachten / etc)

Er zullen redelijk wat beren op de weg komen, maar vooralsnog ziet het er goed uit en hebben al de eerste gesprekken gehad met potentiele deelnemers. Het grootste probleem wat ik nu heb is; " hoe overtuig ik de acceptant van de bon, dat hij ook werkelijk zijn geld krijgt via mij". Zijn hier bijvoorbeeld betalingsmodules voor of hebben jullie een ander idee.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.