• 0

VOF beeindiging en verdeling verlies en arbeidsloon

Hallo,

 

Mijn naam is Casper.

Ik heb het volgende probleem geprobeerd uit te zoeken zonder een bevredigend antwoord te krijgen.

 

Mijn vennoot (achterneef van mij) en ik zijn bezig de VOF te beeindigen (door ruzie). Hij zal als eenmanszaak verder gaan.

Nu heeft het bedrijf de afgelopen jaren verlies opgelopen.

We willen beiden wel arbeidsvergoeding, die wij tot nu toe nooit uit het bedrijf hebben gehaald.

Nu zegt de ene accountant dat de arbeidsvergoeding (net zoveel als het verlies) het verlies wegstreept.

De andere accountant zegt dat de arbeidsvergoeding door beide partijen gefinanciert dient te worden.

In het contract staat de winst-verlies verdeling op 50%-50%.

Dit betekent dat de helft van mijn arbeidsloon gefinanciert wordt en dat van mijn vennoot.

Deze twee helften tel je bijelkaar op en dat wordt dan van het bedrag afgetrokken wat een van ons aan arbeidsloon zou krijgen. En zo blijft er dus ineens heel weinig over!

 

Wie kan mij vertellen hoe dit nu zit?

 

B.V.D!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een VOF zijn de alle vennoten, dus in jullie geval beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk, dit wil zeggen dat eventuele schuldeisers 1 van jullie tweeën kunnen uitkiezen om aan de schulden te voldoen, terwijl de ander nergens last van heeft.

 

Wat ik niet helemaal begrijp, misschien lees ik wel verkeerd, maar hoe kun je uit een onderneming die verlies heeft gedraaid, arbeidsloon halen, is er dan nog geld over?

 

Overigens denk ik dat het redelijk is dat je neef jou uitkoopt, aangezien hij verder gaat, en dus ook profiteert van jullie opgebouwde goodwill en ervaringen.

 

Internetmarketing, en website optimalisatie IBE Solutions VOF - Website optimaliseren, Flevoland

Link naar reactie
  • 0

Waar niet is verliest de keizer zijn rechten!!

 

Arbeidsloon (hoe ook berekend of vastgesteld) halen uit een verliesgevende onderneming betekent dat het verlies van de onderneming alleen maar groter wordt (afgezien van de vraag of de onderneming liquide middelen voldoende heeft om de uitkering te doen).

 

Er is maar één juiste oplossing:

 

Beide vennoten dienen het eens te worden over een "scheidingsbalans" waarbij in onderlinge overeenstemming de "juiste" waarde van bezittingen, vorederingen en schulden wordt vastgesteld. Dit leidt tot een vermogen voor beide vennoten. De vertrekkende vennoot kan vervolgens dat kapitaal opeisen uit de onderneming; voorzover er een positief vermogen overblijft natuurlijk. In geval het vermogen van beide vennoten negatief is, zal de vertrekkende vennoot dat negatieve vermogen dienen aan te zuiveren.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.