• 0

Succesvolle ondernemers voelen zich nergens door belemmerd

Zo nu en dan worden branches verrast door jonge bedrijven. Met een nieuwe aanpak weten zij in korte tijd een substantieel deel van de markt naar zich toe te trekken. Soms zijn deze jonge bedrijven ook in staat de 'spelregels' of heersende orde te veranderen. Eén van hen is Makelaarsland, dat met een nieuwe benadering van makelaardij op dit moment de snelst groeiende makelaar van Nederland is. In de EIM-studie 'Succes in Nederland : Casestudies van zeven succesvolle bedrijven' wordt het succes van dit bedrijf en zes anderen verklaard, te weten: Alex Beleggersbank, Gsus, MarketXS, Rituals, Routemobiel en Q-Park.

 

Veelgenoemde barrières staan succes van ondernemers niet in de weg

Geen van de zeven succesvolle bedrijven in deze unieke EIM-studie zag zich in zijn ambities geremd of gestimuleerd door overheidsbeleid, of iets wat als onderdeel genoemd zou kunnen worden van het ondernemersklimaat. Veelgenoemde barrières als arbeidsrecht en belastingdruk hebben geen rol van betekenis gespeeld in de ontwikkeling van de zeven bedrijven. Ondernemers waren over het algemeen positief over de omstandigheden waarin zij hun bedrijf hebben opgezet. Knelpunten die door hen werden genoemd zijn voor de ontwikkeling van een gunstiger ondernemersklimaat weliswaar interessant, maar bleken het succes van de afzonderlijke bedrijven slechts beperkt te beïnvloeden. Genoemd werden: de aansluiting van het onderwijs op de behoeften aan vaardigheden van het bedrijf en de moeite die nogal wat bedrijven hadden om goed geschoold en ervaren personeel te vinden voor leidinggevende functies op het terrein van financiën, controlling en marketing.

 

Succesvolle bedrijven lopen op hun succes vooruit

De zeven succesvolle bedrijven kenmerken zich door een sterk anticiperend vermogen. Zo is al tijdens de initiële groei nagedacht over consolidatie. Deze consolidatie uit zich met name door professionalisering van de bedrijfsvoering en het aantrekken van hooggekwalificeerd personeel op sleutelposities. In de meeste cases is de oprichter niet lang alleen gebleven, al snel trok deze een 'zware' COO of CFO aan. Alle bedrijven dachten tijdens de initiële groei ook al na over mogelijke uitbreiding van het aanbod van producten en diensten en verkenden vroegtijdig de mogelijkheden voor internationale expansie. De nieuwe bedrijven lopen op hun succes vooruit en zijn dus ook niet verrast over het succes, ze rekenen erop.

 

Bron: EIM

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.