• 0

Loon uit dienstbetrekking in startjaar

Hallo,

 

Het is misschien een erg simpele vraag maar ik kom hier even niet uit. Zoals velen heb ik in loondienst gewerkt voordat ik mijn bedrijf begon. De inkomsten hieruit vallen dus niet onder bedrijfsactiviteiten. Moet ik dit dan wel aangeven op mijn inkomstenbelasting formulier? De belastingen hiervoor zijn toch al betaald door mijn vorige werkgever?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb eigenlijk maar een tip: Laat je goed adviseren door een accountant en fiscalist. Zo te horen ben je zelf geen boekhouder.

 

Over het loon dat je voorheen hebt ontvangen van je werkgever zijn al premies en belastingen betaald. Maar wellicht heb je om je eigen bedrijf te starten wel extra voorloopkosten gemaakt. Deze kosten zijn, afhankelijk van de interpretatie aftrekbaar van de belasting die reeds betaald is of in mindering te brengen op de winst uit je bedrijf. Als je een part-time baan tijdens je start van je bedrijf er naast houdt komen weer andere regels om de hoek kijken.

 

Misschien heb je wel studiekosten gemaakt. Een fiscalist kan je dan presies vertellen in welk jaar je dat het beste kunt aftrekken van belasting of winst.

 

Er zijn veel, heel veel fiscale aspecten die om de hoek komen kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Laat je goed begeleiden. Ik ben gelukkig geen accountant, nog fiscalist. Maar ik weet wel dat je die jongens keihard nodig hebt. Er zijn zat organisaties (KvK, Ondernemersklankbord of dit forum) die je goed op wel kunnen helpen. Dat kan je bergen geld schelen!

 

Bedenk goed: Wijsheid schuilt in de veelheid van raadgevers!

Link naar reactie
  • 0
De belastingen hiervoor zijn toch al betaald door mijn vorige werkgever?

 

De loonheffing door de werkgever is alleen gelijk aan de te betalen inkomstenbelasting in het simpele geval van alleen inkomsten van één werkgever. Nu kun je misschien wel door je werkgever ingehouden loonbelasting terugkrijgen. Dat moet je geloof ik aanvragen met een T-biljet.

Link naar reactie
  • 0

In principe is het heel eenvoudig:

 

Men betaalt inkomstenbelasting over alles wat in één jaar is verdiend, of dit nu middels een dienstbetrekking en/of een eigen onderneming is verkregen.

 

Vervolgens komen er allerlei, voor een ondernemer specifieke regelingen, om de hoek kijken, waarvan gebruik gemaakt kan worden.

 

Dat is in feite de basis.

 

Terugkomend op de vraag:

 

Op het aangifteformulier (of in het programma) moeten over een jaar, indien hiervan sprake is, zowel de inkomsten uit dienstbetrekking als uit eigen onderneming worden opgegeven.

 

Voldoet u voor het laatste (inkomsten uit onderneming) aan bepaalde fiscale voorwaarden dan vult u het gedeelte in waar gegevens worden gevraagd over balans en resultatenrekening. Voldoet u niet aan de voorwaarden dan vult u de verdiensten (verminderd met de daarbij behorende kosten) in onder het hoofd "Overige inkomsten"

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.