• 0

meerdere eenmanszaken kosten

Beste allen,

 

ik heb een vraag over het volgende :

 

Als iemand 2 eenmanszaken heeft, boekhouding wordt door verschillende administratiekantoren gedaan.

 

Ik neem als voorbeeld een autozaak en een kapperszaak.

 

Autozaak betaald via de ondernemingsbankrekening een factuur van de kapperszaak (ivm geld problemen bij de kapper). Factuur staat op naam van de kapperszaak.

 

1100 Bank (balans)

0623 Aan/kosten kapperszaak (balans - passiva - eigen vermogen)

 

En als dit een factuur met BTW betreft, kan dit zo geboekt worden

 

1100 Bank (balans)

0623 Aan/kosten kapperszaak (balans - passiva - eigen vermogen)

1520 Aan/ te ontvangen BTW

 

Zijn deze boeking dan zo juist in de boeken van de autozaak. Of moet je het perse boeken in de kosten ook bij de autozaak.

 

En als de factuur van de kapperszaak alleen wordt geboekt door de autozaak, via de bankboek in de kosten neem ik aan indien de factuur van de kapperszaak niet door de boekhouder van de kapperszaak wordt geboekt indien dit gebeurt ?

 

Kloppen mijn gedachten.

 

Graag verneem ik of dit juist is en/of ik anders moet handelen.

 

Bedankt,

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er moet eerst bepaald worden hoe de administraties worden gevoerd.

1. Zitten beide ondernemingen in één administratie? (Dat zal wel niet omdat hier sprake is van twee administratiekantoren)

2. Zijn er gescheiden administraties? Voor de beantwoording van de vraag ga ik hier vanuit.

 

Daarbij is nog van belang de vraag waar zit de bankrekening? In de administratie van het autobedrijf of in de administratie van de kapperszaak. Er is zelfs nog de mogelijkheid dat er een "soort" overkoepelende administratie bestaat waarin dergelijke gemeenschappelijke rekeningen zitten. Ik ga er even vanuit dat de bankrekening in het autobedrijf zit.

 

A= autoadministratie; K= kapperadministratie

 

De boekingsgang is dan als volgt:

 

De nota wordt door K geboekt met:

 

Kosten (Investering)

Te verrekenen BTW

Aan Crediteuren

 

A boekt de betaling met:

 

Rekening courant K

aan Bank

 

en omdat rekeningen-courant altijd tegengesteld gelijk moeten zijn aan elkaar dient in K te worden geboekt:

 

Crediteuren

Aan Rekening courant A

 

In het geval van twee administratiekantoren betekent dit dus dat ieder kantoor de ander dient te informeren omtrent de boekingen op de rekeningen-courant.

 

Alles kan, maar dit vraagt natuurlijk om problemen. Mijn eerste stap zou zijn de zaken onder te brengen bij één administratiekantoor. Vervolgens de mogelijkheid bekijken of de administraties inderdaad volkomen gescheiden dienen te blijven.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben ik heel simpel of kan je echt geen 2 eenmanszaken hebben? Wel kan je een eenmanszaak hebben met meerdere handelsnamen, eventueel met aparte administraties, maar toch niet 2 eenmanszaken?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Ben ik heel simpel of kan je echt geen 2 eenmanszaken hebben?

 

Je hebt volkomen gelijk als je kijkt naar de juridische aspecten.

 

Wel kan je een eenmanszaak hebben met meerdere handelsnamen, eventueel met aparte administraties

 

En zo heb ik de vraag ook opgevat en beantwoord.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.