• 0

Verkoopkosten in grootboekrekeningen

Beste Allen,

 

ik ben bezig om grootboekrekeningen aan te maken en wil graag weten welke posten ik onder verkoopkosten kan zetten in de winst en verlies rekening bij het aanmaken van de grootboekrekeningnummer en de toewijzing van de verdichtingen.

 

Nu zitten veel grootboekrekeningen naar mijn gevoel onjuist. Namelijk op overige kosten.

 

Maakt het veel verschil als ze op overige kosten komen of op verkoopkosten qua belastingtechnisch.

 

Volgens mij was verkoopkosten tot 4000 euro aftrekbaar ofzoiets per jaar > klopt dit.

 

En overige kosten zijn helemaal niet aftrekbaar of toch wel een gedeelte ?

 

Advertentiekosten, telefoonkosten, internetkosten, reclame kosten heb ik onder verkoopkosten staan. Zijn er meer aanwezig waar ik over moet nadenken ?

 

Kosten koffie apparaat en koffie artikelen staan op overige kosten maar kan deze ook onder verkoopkosten vallen immers dit is meer voor de klant bedoeld ?

 

Bedankt alvast voor uw reactie waar ik met smart op zit te wachten.

 

M.vr.Gr.,

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het algemeen worden onder verkoopkosten die kosten gerangschikt die direct zijn toe te wijzen aan de verkopen. Denk hierbij b.v. aan de verzend- en transportkosten van een partij verkochte goederen. De verkoopkosten worden als regel verantwoord in rubriek 8 in de buurt van de opbrenst en kostprijs van de verkopen. De overige kosten gaan naar rubriek 4. De kosten die als voorbeeld worden gegeven (advertentiekosten etc.) behoren dus thuis in rubriek 4 want deze kosten zijn niet onmiddellijk toe te wijzen aan bepaalde verkopen.

 

In het algemeen zullen kosten worden uitgesplitst naar behoefte. Maakt men veel advertentiekosten dan zal daarvoor een afzonderlijke rekening worden geopend. Een sporadisch voorkomende kostenpost zal mogelijk onder overige kosten worden geboekt, tenzij het om een aanzienlijk bedrag gaat.

 

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen bedrijfseconomische en fiscale lasten en baten. Bedrijfseconomisch zijn alle lasten en baten van belang zolang deze toe te wijzen zijn aan de onderhavige periode. Dus niet kosten 2007 in 2006 of 2008 verantwoorden, etc.

 

Vervolgens zijn er soms fiscale regels waarbij bepaalde kosten niet als zodanig mogen worden opgevoerd. Dat wil dus zeggen dat hiermee de fiscale winst anders zal worden dan de bedrijfseconomische winst. Voorzover men hiermee in het rekeningschema rekening wenst te houden kunnen deze kosten op afzonderlijke rekeningen worden geboekt, waarbij deze dus bedrijfseconomisch gewoon meetellen maar fiscaal niet.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ecofin,

 

de advertentie kosten en reclame kosten boek ik inderdaad onder rubriek 4 met een aparte grootboekrekening hiervoor zoals jij ook zegt.

 

In mijn geval gaat het om een autozaak dus eigenlijk zijn de advertentie kosten in mijn ogen direct toe te wijzen aan de verkopen > heb ik dit juist of is dit alsnog indirekt.

 

Je zegt :

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen bedrijfseconomische en fiscale lasten en baten. Bedrijfseconomisch zijn alle lasten en baten van belang zolang deze toe te wijzen zijn aan de onderhavige periode. Dus niet kosten 2007 in 2006 of 2008 verantwoorden, etc.

 

Wat houdt dit exact in > kan je een voorbeeld geven svp.

 

bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Advertentiekosten.

Je kunt advertentiekosten in het algemeen niet toewijzen aan bepaalde specifieke verkopen. Je weet w.s. nooit of een klant afgekomen is op een advertentie of dat hij die helemaal niet heeft gezien maar toevallig langs de showroom liep. Die kosten dus gewoon in rubriek 4 boeken.

 

Stel een klant koopt een auto maar wenst deze afgeleverd te krijgen op een geheel andere plaats. Dat kan, maar de transportkosten zijn dan voor zijn rekening en worden meegenomen in de verkoopprijs. Vervolgens kan de nota van de transporteur op Verkoopkosten worden geboekt in rubriek 8.

 

Lasten en baten in hetzelfde boekjaar.

Voorbeeld. Er wordt plaatselijk in oktober een braderie georganiseerd en je huurt een stand af om auto's te kunnen verkopen. Stel je verkoopt een viertal auto's en levert deze in november af. De braderie-organisatie is een beetje traag met de afwikkeling van één en ander en komt in januari van het volgend jaar met een nota voor de huur etc. van de stand. Die kosten moeten dan worden opgenomen in het voorgaande boekjaar:

A. omdat toen de kosten zijn gemaakt

B. omdat toen de opbrengsten geboekt zijn.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.