• 0

Minderjarige Ondernemer

Hallo allemaal!

 

Ik heb een paar vraagjes. Ik ben 16 jaar, zit nu in de 5e klas VWO en wil een eenmanszaak dat belastingadvies geeft oprichten. Bij ons in het dorp zit een stichting, Stichting Welzijn Ouderen, die belastingformulieren invult voor 65+ers die zelfstandig wonen. Ik ben daar vrijwilliger om die formulieren in te vullen. Nu hoorde ik van het probleem dat deze stichting ook klanten hebben die in het bejaardenhuis wonen hebben, maar daar van af willen. Op dit gat in de markt wil ik inspringen en een belastingadviesbureautje opstarten. Maar met betrekking tot deze actie zou ik graag een paar vragen stellen aangezien in maar geen duidelijke informatie kan vinden:

 

- Kan ik als minderjarige (evt. met handtekening van ouders) gewoon inschrijven bij de KvK

- Als ik onder de KOR (KleineOndernemersRegeling) val, moet ik dan ook een BTW nummer aanvragen?

- Om de drukte een beetje te spreiden, wil ik een BECON nummer aanvragen. Het liefst wil ik dit op mijn naam aanvragen, maar ik heb geen diploma's en ben nog niet meerderjarig. Moet ik voor dit BECON nummer diploma's hebben en/of meerderjarig zijn of moet ik dit nummer aan laten vragen door mijn vader (met diploma's) ??? ???

- Bij welke bank kan ik het beste mijn geldzaken regelen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

 

Maarten

Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik beantwoord met een aantal links:

1. Klik!

 

2. Klik!

Klik!

In het kort: Je geeft je nieuwe onderneming op bij de belasting, zij bepalen of je BTW plichtig bent. Als je een BTW nummer krijgt, kun je ontheffing voor administratieve lasten aanvragen.

Persoonlijk zou ik gewoon de BTW bijhouden en de KOR toepassen, een BTW administratie voor een kantoor als het jouwe hoeft niet ingewikkeld te zijn.

 

3. Het lijkt mij dat wat je nu als vrijwilliger doet straks ook als zelfstandige mag. Maar ik kan me vergissen, ik weet niet eens wat BECON is.

 

4. Neem een bank waar je je prettig bij voelt. Ik zou zowieso kiezen voor een bank met goede internetbankier mogelijkheden. De zakelijke dienstverleningspakketten lijken erg veel op elkaar, maar bij de Postbank ben je waarschijnlijk iets goedkoper uit.

 

Ik wens je veel succes met je onderneming!

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor je reactie! De links zijn erg handig en voor de zekerheid zal ik nog per email bevestiging vragen aan de KvK of alles ook echt zo is als ik denk en van iedereen heb gehoord...

Echter de derde link van jou verwijst naar een formulier over ondernemingen met een rechtspersoon, ik wil er een eenmanszaak (dus onderneming zonder rechtspersoon) van maken dus misschien heb je de verkeerde link geplakt?

Een BECON nummer is een nummer dat door belastingconsulenten gebruikt kan worden om uitstel aan te vragen voor de aangifte van hun clienten (zonder de gebruikelijke procedure voor particulieren die zo een maand uitstel kunnen krijgen). Ik heb vernomen dat dit niet zo maar aangevraagd kan worden door iedereen... Dus hierover zou ik graag nog een paar reacties ontvangen, evt. met van die handige links!

 

Hartelijk bedankt!!! :D

 

Maarten

Maarten

Link naar reactie
  • 0

Let wel op dat belastingadvies behoorlijke risico's met zich meebrengt. Het is geen beschermd beroep, dus iedereen mag zich belastingadviseur noemen. Maar als je verkeerd adviseert, kun je behoorlijke claims krijgen en zelfs strafrechtelijk worden vervolgd (zoals bijvoorbeeld de belastingadviseur van voetbaltrainer Guus H.)

 

De stichting waar je nu vrijwilligerswerk voor doet, zal waarschijnlijk een (dure) beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebben. Misschien kun je daar eens gaan praten wat er allemaal bij komt kijken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.