• 0

Persoonlijke aansprakelijkheidstelling bank na faillissement

Vorig jaar is een BV failliet gegaan waar ik hoofdaandeelhouder was. Bij de bank (AA) stond ik hoofdelijk garant voor rc krediet aan zaak van 200k. De bank probeert nu te verhalen.

 

Mijn vragen: (1) wie heeft ervaringen in dit soort situaties? (2) is er iemand die kennis / ervaring heeft met de bij de bank gevolgde procedures en mogelijkheden om deze aansprakelijkheidstelling "af te kopen"; wat accepteert een bank?, wat is te onderhandelen?. Voor alle duidelijkheid; op dit moment geen middelen voorhanden, maar ben wel doorgestart met BV en er zijn voldoende toekomstperspectieven en zelfs investeerders die willen investeren. Ideaal zou iemand zijn die dit soort processen bij bank intern heeft gedaan en de wegen weet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik je sterkte toewensen, want ik weet uit ervaring dat een faillissement een zeer emotioneel gebeuren kan zijn.

 

Met betrekking tot de bank is het belangrijk te weten welke financieringsvorm je hebt.

 

Wanneer een gedeelte van de lening een staatslening is, dan moet de bank jou gedurende 5 jaren aansprakelijk stellen om de lening te voldoen. Een verdere verplichting heeft de bank niet.

 

Over de overige leningen en overeenkomsten met de bank, zal de bank altijd het verlies proberen te minimaliseren. Afhankelijk van de bank (ING, ABN, Rabo, etc) zijn hier verder verschillende afwegingen en routes te begaan. Sommige banken willen zo snel mogelijk het boek sluiten, anderen weer de volledige lening incasseren. Dit is ook afhankelijk van het voortraject en hoe de bank in het verleden is behandeld en geinformeerd.

 

Wanneer je een goed aanspreekpunt hebt bij de bank, kun je hier overigens samen goed uitkomen. Afgelopen jaar heb ik met een goed gevolg een afkoop kunnen regelen voor een klant van mij met een 80% reductie. Dit kwam voort uit het de hele tijd betrekken van de bank bij de onderneming en haar problemen en om een eenmalig goed bod te kunnen doen.

 

Succes met de afwikkelling.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Als je middelen hebt, kan je onderhandelen, zo niet dan houd de bank liever vast aan haar claims voor het geval er in de toekomst nog wat te halen valt.

 

Ben je ook privé failliet? Zo ja, dan moet je curator je helpen een oplossing te vinden. Het zelfde geld voor de vordering waarvan sprake is in een andere post. Die vordering hoort bij de boedel en komt je schuldeisers toe (als je tenminste failliet bent). Kan je die vordering niet overdoen aan de bank in ruil voor kwijtschelding?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Bij de bank (AA) stond ik hoofdelijk garant voor rc krediet aan zaak van 200k. De bank probeert nu te verhalen.

 

Als je prive meetekend gezien aansprakelijkheid, dan zullen zij zeker verhalen, ondanks dat je een BV had. Wel is de vraag wat jij prive hebt gezien deze aansprakelijkheid. Eigen huis, of andere eigendommen.

 

Mijn vragen: (1) wie heeft ervaringen in dit soort situaties? (2) is er iemand die kennis / ervaring heeft met de bij de bank gevolgde procedures en mogelijkheden om deze aansprakelijkheidstelling "af te kopen"; wat accepteert een bank?, wat is te onderhandelen?. Voor alle duidelijkheid; op dit moment geen middelen voorhanden, maar ben wel doorgestart met BV

 

Antwoord op vraag 1: Ja, twee jaar terug.

 

Antwoord op vraag 2: Als je een nieuwe toekomst positief kan aantonen is een deal met de bank heel snel mogelijk. Wel afhankelijk van je prive bezittingen in dit verhaal. Neem contact op met bijzonder beheer van deze bank en ga praten. Doe voorstellen en zorg wel dat je iemand hebt met een hoge beslissingsgraad. (directeur) . Als je voor blijft op je problemen kan je met de bank heel veel oplossen.

 

En afkopen? Heel veel mogelijk, tot wel 50% als hun verder niets kunnen halen.

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar is een BV failliet gegaan waar ik hoofdaandeelhouder was. Bij de bank (AA) stond ik hoofdelijk garant voor rc krediet aan zaak van 200k. De bank probeert nu te verhalen.

 

Mijn vragen: (1) wie heeft ervaringen in dit soort situaties? (2) is er iemand die kennis / ervaring heeft met de bij de bank gevolgde procedures en mogelijkheden om deze aansprakelijkheidstelling "af te kopen"; wat accepteert een bank?, wat is te onderhandelen?. Voor alle duidelijkheid; op dit moment geen middelen voorhanden, maar ben wel doorgestart met BV en er zijn voldoende toekomstperspectieven en zelfs investeerders die willen investeren. Ideaal zou iemand zijn die dit soort processen bij bank intern heeft gedaan en de wegen weet.

 

Er zijn twee dingen die gescheiden dienen te blijven, de hoofdelijke aansprakelijkheid en de doorstart van de BV. Een aansprakelijkstelling is in beginsel een formaliteit, of daar ook een verhaalsactie uit voortvloeit is nog maar de vraag. De Bank zal de aansprakelijkstelling willen handhaven, ongeacht alle perspectieven van de BV. Pas wanneer de BV erin slaagt de perspectieven waar te maken en het krediet in te lossen zal de Bank genegen zijn af te zien van de aansprakelijkstelling.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.