• 0

Jezelf langdurig detacheren...

Dit onderwerp is al een paar keer de revue gepasseerd. Ik heb al even door alle draadjes gelezen, maar nog niet echt tot een antwoord gekomen voor mijn situatie. Sommige posts zijn al van een tijdje geleden en wellicht is er wat regelgeving veranderd. Vandaar mijn vraag:

 

Ik heb een management BV waarin ik mijzelf detacheer als Marketing / Communicatie interimmer. Meestal voor een korte periode (2-6 maanden). Nu stuit ik op een opdracht die zeker langer dan 1 jaar gaat duren, en wellicht een volledig boekjaar gaat omvatten ;D .

 

Kan de fiscus deze interim opdracht als een aannemelijk dienstverband aanmerken? Natuurlijk is er een gezagsverhouding, maar kan ik aannemelijk maken dat dit echt een opdracht is voor beperkte tijd?

 

Ik heb mijn fiscalist al gesproken maar die komt er niet echt uit. Het is duidelijk dat mijn management BV meerdere opdrachten heeft vervuld de afgelopen jaren. Aan de andere kant, als een opdracht langer dan een boekjaar zou mijn werk in dat jaar als dienstgverband aangemerkt kunnen worden.

 

Iemand ervaring met langlopende projecten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Kleine Baas,

 

Ik heb zelf ervaring met mensen(ZZP) doorverhuren, en ook voor langere periodes, 1 jaar +. Je kunt deze opdracht opstellen middels een Raamcontract met tijdsaanduiding +/-.

 

Zelf heb ik op deze manier goedkeuring. Als je een opdrachtcontract opstelt voor deze opdracht met een variabele einddatum is het gewoon gegrond. Je bent gewoon zelfstandig. Heb je echter tussendoor nog een paar kleine klussen ( Alleen maar factuurtechnisch) dan hoef je niet te contracten. Even creatief denken en gebruik maken van de mazen in de wet.

Link naar reactie
  • 0

Het is ook zo dat de belastingdienst onderscheid maakt in de activiteiten die je uitvoert. Adviesklussen, ICT opdrachten etc. kunnen langer dan een jaar duren en dat is ook wat de belastingdienst onderkent. Dit levert voor bijvoorbeeld het verkrijgen van een VAR wuo of DGA geen gevaar op. Dit is anders wanneer je bijvoorbeeld als metselaar elke dag voor een en dezelfde opdrachtgever werkt.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bender,

 

Hier ga je dus de fout in omtrent het voorbeeld metselaar.

Als de opdrachtgever/hoofdaannemer dit goed zou regelen middels een raamcontract per project is er geen probleem.

 

Tevens kan een project langer duren als een jaar. In jouw geval zou dit betekenen dat een zelfstandig metselaar geen grote klussen in uren aan kan nemen die langer als een jaar duren.

 

Heb zelf veel ervaring in de branche die je nu aankaart en kan je vertellen dat dit anders is.

 

Het blijft voor de belasting te allen tijde hetzelfde. Als het klopt, in hun ogen. klopt het. Leef mee met hun regels en vul ze in. Er is zoveel mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Diamant,

 

Ik heb weinig ervaring in bouwwereld, maar wel in advies en ICT. Ik ken de constructie van de raamcontracten niet, maar ze zijn voor consultancy-werkzaamheden of ICT in elk geval niet (snel) nodig. De stelling die (weliswaar mondeling) de belastingdienst inneemt is dat projecten in voornamelijk de dienstverlening best anderhalf jaar kunnen duren en je dan dus nog steeds als ondernemer aangemerkt kan worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja je kunt de Belastingtelefoon bellen, Loonheffingen 0800 0543, en die zeggen dat je het schriftelijk kan voorleggen bij het UWV> de opdrachtgever kan een verzoek "vaststelling dienstbetrekking" schriftelijk voorleggen bij de Inspecteur van zijn regio.

 

Is het zo dat u ook een aanmerkelijk belang (5%) heeft in BV voor wie u de opdracht uitvoert dan kan het zijn dat de opdrachtrelatie als dienstbetrekking wordt gezien. In het andere geval zal het ondernemers risico dat u loopt bepalend zijn voor het wel of niet in dienstbetrekking zijn.

 

In het geval dat achteraf een dienstbetrekking zou worden vastgesteld dan draait u op voor de loonheffing over het gefactureerde bedrag, de premies worden bij de opdrachtgever nageheven.

 

succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Alles staat of valt met de manier waarop opdrachtgever en opdrachtnemer zelf een invulling geven aan de opdracht. Er zijn vele mogelijkheden om het risico voor beiden te beperken, dit kan onder meer in de contractensfeer. Maar pas op, papier is niet zaligmakend. Wanneer de opdrachtgever jou gelijk behandeld aan iedere willekeurige werknemer dan kan er al snel sprake zijn van een fictief dienstverband.

 

Wanneer doet het probleem zich voor? Wanneer een van beide partijen nalaat om zijn verplichtingen met betrekking tot de betaling van belastingen en premies niet nakomt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is mijn ervaring dat, zeker als je een verleden hebt als ondernemer met wisselende opdrachten, je positie als ondernemer niet in gevaar komt bij de belastingdienst.

 

Indien je op dit moment al een VAR WUO of DGA hebt en je opdracht voor 1 september begint, kan je op deze VAR doorgaan volgend jaar voor deze opdracht. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat je je aanvraag VAR naar eer en geweten hebt ingevuld en dat je de werkzaamheden verricht zoals die op de VAR zijn omschreven.

 

Indien je opdrachtgever correct handelt (kopie maakt van de VAR en je identiteitsbewijs en je de opdrachten als omschreven uitvoert), loopt deze weinig tot geen risico.

 

Bij twijfel kan je altijd lid worden van het Platform Zelfstandig Ondernemers (www.pzo.nl). Dat kost 120 euro per jaar. Mocht je problemen krijgen met de VAR-verklaring dan helpen zij je (en mijn ervaring is dat ze dat beter doen dan menig fiscalist).

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reakties,

 

Mocht deze deal doorgaan, zal ik even door de papierwinkel moeten. Ik zal een VAR DGA voorleggen aan de belastingdienst. Natuurlijk zal ik ook proberen wat mini-opdrachten bij derden te factureren.

 

Nu eerst maar eens verder onderhandelen en mocht de deal doorgaan meld ik me wel in het YES! draadje ;D

 

Kleine Baas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.