• 0

Waarde aandelen voor de belasting

Het bedrijf waar ik werk en waar ik naast mede-directeur binnenkort

ook aandeelhouder van wordt, heeft een intrinsieke waarde vastgesteld voor de aandelen. Die waarde is gebaseerd op het eigen vermogen.

Daar is bewust voor gekozen om het ook voor anderen mogelijk te maken aandeelhouder te worden. De huidige directie zoekt de winst vooral in tantiemes. Niet in het verzilveren van de aandelen door het verkopen van de hele tent.

 

Ik kan mijn aandelenpakket op termijn steeds meer uitbreiden, zodat ik uiteindelijk (over een jaar of drie) samen met een collega DGA ben en het bedrijf van ons samen is. Ik wil natuurlijk graag de aandelen voor een relatief laag (intrinsiek) bedrag aanschaffen, maar hoorde pas van iemand dat de belasting daar best een stokje voor kan steken. Die zou de verkopende partij kunnen aanslaan voor belasting over een veel hoger bedrag. Met andere woorden, de belasting hanteert een veel hogere waarde van een aandeel dan de intrinsieke waarde die onder de huidige aandeelhouders is afgesproken.

 

Heeft iemand daar ervaring mee? Kent iemand de gevolgen en oplossingen voor dit probleem? Het maakt voor mijn overweging om aandeelhouder te worden en geld erin te steken natuurlijk best wat uit. Mijn investering wordt dan ineens fors hoger.

 

Alvast bedankt!

 

Robert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.